- 340 PK / 250 kW
- 0-100 km/h: 4,3 sec.
- Topsnelheid: 250 km/h
- Vanafprijs: € 81.995
- De versie die wij reden: € 84.495
No more boring cars. Dat schijnt het nieuwe credo van Toyota te zijn. En om daarna dan de Toyota GR Supra uit te brengen, ja dát heet nou goede timing. We gingen een week op pad met dit kleine maar o-zo fijne autootje op wielen en probeerden ’m netjes binnen de lijnen te houden.
Toyota GR Supra Legende
Legendarische modellen gaan een legendarische periode mee. Zo hebben we eerder de Mazda MX-5 aan de tand gevoeld, die ook al 30 jaar meegaat. En geloof het of niet, de allereerste Supra rolde ook al in 1967 van de band. Destijds had je de keuze voor een 2.0 liter motor of een 2.3 zes in lijn. Waar je dus een vermogen van 109 tot 150 pk had en in 8,6 seconden aan de 100 km/h zat. Specs waar je nu keihard om zal moeten lachen. Maar back in the days was dat gewoon rete snel. De laatste Supra dateert alweer uit 1993, dus een come back was hartstikke welkom. En dat dit geen lullige jongen was: die had destijds een nieuwprijs van 170.000 Hollandse guldens. Wat ongeveer neerkomt op € 80.000.
Fast forward naar het heden. Toyota’s raceteam Gazoo Racing heeft meegeholpen aan de ontwikkeling, vandaar de afkorting GR. En de grote baas van Toyota heeft zelf ook inbreng gehad aan de ontwikkeling van de Toyota GR Supra. Schijnbaar is de Supra uitgebreid getest door de big man himself op de Nürburgring. Overigens staat de lomp getekende S van Supra voor de Groene Hel, een van de S-bochten die de Nürburgring rijk is.
Dikke BMW
De eerder geteste BMW Z4 M40i kun je zien als de brother from another mother. Er heeft een collab plaatsgevonden tussen BMW en Toyota. Enerzijds om gebruik te maken van elkaars kennis en platform maar ook om de kosten te drukken. Zo hoog zullen de verkoopaantallen van beide merken immers niet zijn.
De gelijkenissen in het interieur zijn overduidelijk aanwezig. Zit je in de Supra dan kan het wel eens zijn of je je in een BMW waant. Het hele instrumentarium is nauwelijks van een BMW te onderscheiden. Behalve de cockpit is dan weer net wat anders. Op zich is dit allemaal prima, er zijn mindere interieurs te vinden in auto-land. En dat Duitsers een clean interieur kunnen maken zal iedereen het mee eens zijn.
Overigens is niet alles feest binnenin de GR Supra. Je zit best wel laag aan de grond en de spiegels zitten net te hoog, net op een niet comfortabele hoogte. De ramen zijn klein waardoor je best wel een paar keer voor de zekerheid in je dooie hoek moet kijken. En mensen die langer dan 1 meter 90 zijn: die zitten in de knel. Het past simpelweg gewoon niet. Tussen de stoelen en de kofferbak zit geen schot dus je kan je laptop of boodschappen ook kwijt zonder de kofferbak klep open te doen. Wel oppassen als je iets te hard remt dat je geen laptop in je nek gevouwen hebt.
Hoe rijdt het
De GR Supra is in hoogte en breedte best wel compact en zit lekker laag bij de grond. Slechts 1 meter 30 hoog en 1 meter 80 breed en je waant je echt in een compacte sportauto. Met een lengte van 4 meter 30 is de GR Supra geen koekblik te noemen. En met een gewicht van slechts 1470 kilo en 340 pk op de achterwielen kun je rete strak een bocht door.
Door ook een week in de BMW Z4 M40i te hebben gereden hebben we perfect vergelijkingsmateriaal. De Supra is wat rauwer, wat agressiever. Hij is wat minder voorspelbaar dan de Z4 wat’m weer meer aantrekkelijker maakt. En hoewel we met beide bolides met alle veiligheidssystemen aan hebben gereden (tractiecontrole) greep de Supra net iets minder snel in. En dat is toch wat je wil. Je weet dat je zijwieltjes hebt, maar je wilt je hier niet te snel bewust van zijn. Zet je de GR Supra in de sportstand dan gaat ‘de kop eraf’, ofwel hij gaat een tandje lager in de versnelling en blijft wat langer in zijn toeren hangen. Heerlijk. De GR Supra is voorzien van een automaat, maar mocht je je vervelen heb je ook flippers aan het stuur.
Verdict
De Toyota GR Supra hebben we na een week morrend teruggegeven en leren kennen als een uiterst sympathieke auto. Werkelijk iedereen komt naar je toe met een ongevraagde mening, positief dan wel negatief. Het exterieur wordt bewonderd en iedereen heeft wel een anekdote over zijn broer, vader of buurman die ook een Supra of een soortgelijke auto heeft gehad. En dat maakt de GR Supra misschien wel een allemans auto. Aangezien we in Nederland Toyota al helemaal omarmd hebben, kan de GR Supra er ook nog wel even bij. Met € 85.000 vinden we de GR Supra niet eens zo heel gek geprijsd. Want voor dat bedrag ben je ook helemaal klaar. De optielijst bij de Japanners is nou eenmaal een flink stuk korter dan bij de Duitse merken.