Het is alweer 71 jaar geleden dat de eerste Land Rover Defender werd gepresenteerd, nota bene in de AutoRai. Er is geen productie-auto geweest die het zo lang heeft volgehouden, maar 2016 kwam er dan toch een einde aan. De manier van bouwen was al jaren achterhaald en, ondanks z’n populariteit, kon het merk niet anders dan beslissen om er mee te stoppen.
Tot nu: gisteren is de nieuwe Land Rover Defender gepresenteerd! En dit is hoe hij eruit ziet:
Nieuwe Land Rover Defender 2020
An Icon Reimagined
Wat we hier zien is even wennen: een hyper-moderne versie van de Defender. Het voelt in eerste instantie niet goed. Maar we kijken verder… We zien dezelfde hoekige lijnen, zowel horizontaal als verticaal, we zien het iconische dak (incl. ruitje, voor het ultieme safari-gevoel), veel handgrepen, (traan)plaatwerk en een zeer minimalistisch interieur. Eigenlijk allemaal details die we bij de oude generatie Defenders ook zagen, maar dan in een modern jasje gestoken.
Prestaties
Daarnaast beloofd Land Rover het de best presterende off roader is die ze ooit hebben gebouwd. Een sterk staaltje techniek in combinatie met jaren lange ervaring heeft hiervoor gezorgd en zal het Defender-rijden leuker dan ooit moeten maken. Wij vragen ons dan kort af: is de fun er niet gedeeltelijk vanaf, als systemen het van je gaan overnemen?
Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Het is natuurlijk heerlijk om jezelf zwetend door de modder te wringen met een oude Defender, maar met de nieuwe generatie off roaders kan je nou eenmaal een stuk grotere uitdagingen aan. En dat is ook wel echt heel tof!
Toch is de auto in vergelijking met de andere modellen uit de vloot van Jaguar-Land Rover, redelijk ‘simpel’. Hij is luxe, maar het is geen Range Rover of Velar. En dat is hoe het hoort bij een Defender.
De auto heeft verschillende terrein standen, voor minder ervaren tot gevorderde bestuurders. Het elektronisch geregelde Terrain Response systeem zorgt hier wel voor. Je kan met de Defender dan ook door maximaal 90 centimeter diep water rijden. Al verwachten krijg je met de Expolorer Pack een snorkel erbij, zodat je door dieper water kan.
Drie versies
Oké, in de basis komt de nieuwe Defender er in twee versies. Net zoals bij de oude generatie zijn dit de Defender 90 en de 130. Een drie- en een vijfdeurs. De 90 zal ook te bestellen zijn als een Commercial, en dus geen achterbank hebt. Dit scheelt in Nederland enorm in de prijs (komen we zo op terug).
De 90 is standaard een vijfzitter, maar er is een extra stoel tussen de bestuurder en de passagier voorin te plaatsen. Dit is ook een optie bij de Commercial.
Bij het bestellen van de nieuwe Defender kan je kiezen uit twee benzinemotoren, met 300pk of 400pk, en twee dieselmotoren, met 200pk of 240pk.
Vervolgens heb je de keuze uit verschillende pakketten: Explorer Pack, Urban Pack, Adventure Pack en de Country Pack. Maar net wat je ermee wilt. Maar als je er alleen maar mee door de stad gaat rijden dan komen we langs om je te slaan.
Moderne Defender
Nu we de specs doorgenomen zijn wij althans toch een beetje gewend geraakt aan de nieuwe Defender. Hij brengt zeker geen nostalgische gevoelens bij ons naar boven, maar denk je dat het in 1948 gepresenteerde model dat wel deed toentertijd? Zeker niet.
Even ter vergelijking: toen de Hummer H2 zo’n 18 jaar (!) geleden gepresenteerd werd als opvolger van de iconische H1, waren velen er niet over te spreken. Inmiddels is het minstens zo’n iconisch model, al gaat hij wat ons betreft de H1 natuurlijk nooit toppen. Net als bij de VW T1 en de eerste Kever ook zeker niet het geval was.
Time will tell.
Prijs nieuwe Land Rover Defender
Door de wetgeving in Nederland moet je flink in de buidel tasten om een nieuwe Land Rover Defender te kopen. Voor beide modellen begin je rond de 100k, met een verschil van maar €7.000. De Defender 110 start bij €101.300.
De Commercial is een stuk goedkoper en heb je al op de stoep staan €46.730, omdat je dan geen personenwagenkenteken hebt. Je kan ook in België gaan wonen, daar krijg je de 90 en 110 ook voor ongeveer deze prijs.