Wij mannen zijn natuurlijk niet vies van wat vrouwelijk schoon. Gedurende de week pronken er meerdere mooie dames op onze homepage, maar we houden het graag netjes. Via Instagram is het makkelijker dan ooit om de mooie vrouwen te vinden en te volgen. De afgelopen eeuw was dat wel anders, elke tijdsperiode had zo zijn eigen karakteristieken en iconen wat betreft het vrouwelijk schoonheidsideaal. Dit schoonheidsideaal is altijd al beïnvloed door de media. Wij zijn daarom erg benieuwd wat het schoonheidsideaal over twintig jaar is! Maar daarvoor duiken we eerst de geschiedenis in.
Pin-up girls
Door de ontwikkelingen van fotografie zien we in de twintigste eeuw voor het eerst foto’s van vrouwen in kranten, magazines en postkaarten. In deze periode zien we dat (meestal) mannen de modellen uit deze magazines of kaarten uitknipten en aan de muur plakten. Met deze trend is de term ‘pin-up girl’ geboren. Deze term wordt tot eind twintigste eeuw gebruikt voor (sexy) modellen.
Roaring Twenties
In de roerende jaren twintig wordt het schoonheidsideaal aanzienlijk slanker. Voor het eerst wordt er gesproken van de flapper-stijl. Vrouwen die in deze trend mee gingen legden de nadruk op de lengte van het figuur. Het korset verdween en grote borsten en ronde billen waren uit den boze. De flappers kleedden zich in korte jurken, panty’s en hoge hakken. Daarbij werden de kapsels korter en gedroegen de vrouwen zich meer zelfbewust. Dit verschijnsel was voornamelijk populair in de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk. Er wordt gezegd dat dit de eerste tekenen van de vrouwenemancipatie zijn.
Zandloper figuur
Vanaf de jaren ’30 bleven de lange benen in trek. Het bekendste model uit deze periode is the girl with the million dollar legs: Betty Grable. De trend van de blote benen heeft zich verder ontwikkeld en er toe geleid dat bloot meer geaccepteerd werd in de jaren ’50. Het bekende zandloper figuur won in deze periode aan populariteit en daarvoor waren Marilyn Monroe en Bettie Page de kenmerkende sekssymbolen. Maar ook het model Betty Brosmer, zij was het extreme voorbeeld van het zandloperfiguur. Ze werd ook wel omschreven als ‘The girl with the impossible waist’. Tot slot was Sophia Loren ook erg populair deze periode, zij was een van de eerste bekende ‘plus size’ modellen!
Gedurende de jaren ’60 veranderde dit schoonheidsideaal weer. Het Britse model Lesley Hornby (beter bekend als Twiggy Lawson) veranderde het beeld van vrouwen wereldwijd. In 1967 stond ze op de cover van de Britse Vogue. Haar modellennaam Twiggy, wat twijgje betekent, is afgeleid van haar extreem slanke figuur dat haast op het lichaam van een jongen lijkt. Edie Sedgwick was in deze periode een bekende actrice en haar stijl was vergelijkbaar met dat van Twiggy. Deze stijl heeft het schoonheidsideaal van vrouwen voor goed veranderd. Vanaf dat moment was het de trend voor vrouwen om af te vallen en slank te zijn. Deze trend heeft sindsdien nog lang aangehouden.
Supermodels
Met de productie van Amerikaanse films in de jaren ’70, werden de actrices uit populaire films toonaangevend. De actrices in populaire films waren slank, afgetraind en hadden een gebruinde huid. Christie Brinkley is eind jaren ’70 als model doorgebroken, toen ze op de cover van Sports Illustrated afgebeeld stond. Farrah Fawcett werd bekend met reclamespots en brak door met Charlie’s Angels. Vanaf dat moment werd ze als sekssymbool gezien. Als reactie hier op ontstond er begin jaren ’80 een ware sport- en fitnessrage, waarbij het dus belangrijk was dat vrouwen een afgetraind figuur hadden. Daarnaast werd plastisch chirurgie in deze periode ook steeds normaler.
Het bekendste voorbeeld eind jaren ’80 is Pamela Anderson. Met haar verschijning in de Playboy en Baywatch, werd zij het nieuwe seksicoon en werd een slank lijf gecombineerd met siliconen borsten. Deze trend zette door in de jaren ’90. In deze periode waren populaire actrices en zangeressen als Anna Nicole Smith, Carmen Electra, Naomi Campbell en Kate Moss de belangrijkste iconen voor het modebeeld. Slank was nog steeds de maatstaaf voor de vrouwen.
Real beauty
Sinds de ontwikkeling van digitale media wordt ons schoonheidsideaal steeds meer beheerst en bepaald door de media. In de zero’s is er steeds meer aandacht besteed aan afvallen en gezond slank blijven. In deze periode is er ook steeds vaker sprake van beeldmanipulatie door bijvoorbeeld Photoshop. Halverwege dit decennium breekt deze bubbel en wordt er meer aandacht besteed aan natuurlijke schoonheid. Een goed voorbeeld hiervan is het uitgangspunt van de reclamecampagne van het merk Dove, dat met plus-size modellen reclame maakt voor Real Beauty. Het fenomeen plus-size model bestond in de vorige eeuw al, maar krijgt in deze periode weer meer aandacht.
Curvy girls
Het decennium waar we nu in leven wordt voornamelijk gekenmerkt door de ontwikkeling van internet, social media en smartphones. Met name social media heeft er voor gezorgd dat we jaarlijks beïnvloed worden door diverse trends. Naast het feit dat iedereen slank wil zijn, is het lastig om te zeggen wat nu écht de trend is gedurende dit decennium. Er klinken steeds meer geluiden dat magere modellen minder gewaardeerd worden. Zo is Kate Upton natuurlijk enorm populair geworden en een verandering in werking gezet. Rondingen zijn weer hot, maar wel met een strakke waist. Ook social media heeft er toe geleid dat celebrities steeds meer media aandacht krijgen door het plaatsen van pikante foto’s.
Fitgirls
Met de opkomst van social media, met name Instagram, is het makkelijker dan ooit om een groot publiek aan fans te werven met foto’s. Je ziet daarom dat zowel internationale als Nederlandse vrouwen immens populair zijn geworden door hun uiterlijk of levensstijl. Door het bloggen/vloggen heeft het schoonheidsideaal een nieuwe boost gekregen. Jonge vrouwen kiezen er voor om een gezondere levensstijl aan te meten door veel te sporten en gezonder te eten. Door dit proces vast te leggen worden deze zogeheten Fitgirls immens populair.
Toekomstige schoonheidsideaal
Het is lastig om te voorspellen hoe dit schoonheidsideaal zich de komende tien jaar gaat ontwikkelen. Met de gedachte dat we steeds minder beïnvloed worden door massacommunicatie en steeds meer zelf bepalen wat we zien, denk ik dat het schoonheidsideaal heel divers zal zijn. We bepalen zelf wie we volgen en wat we zien. Een social media kanaal zoals Instagram, zal het komende decennium een podium zijn voor veel vrouwelijk schoon. Natuurlijk worden vrouwen beïnvloed door elkaar, maar ik ben van mening dat er vandaag de dag voor ieder schoonheidsideaal een grote achterban is. Maar één ding is zeker, wij mannen blijven altijd fan van de vrouwelijke rondingen!