We krijgen een mailtje binnen, een mailtje van onze goede vrienden van Ford. Of we mee willen doen aan het volgende concept:
‘Vier Nederlandse sim-racers gaan de strijd aan met vier Nederlandse auto influencers/media in verschillende uitdagingen.’
Of course – op z’n Amerikaans uitgesproken – willen we dat… Een performance challenge in een speeltuin voor volwassenen (lees: Ford Lommel Proving Ground), dat is toch een jongensdroom?
De Ford Performance Challenge
Naast dat er Nederlandse sim-racers en media aanwezig waren, lieten ook de Belgen hun skills zien. En hoe. In menig onderdeel waren onze Zuiderburen toch écht een slagje verder dan ons. Dat is op zich niet erg, maar toch knaagt het ergens.
Paradepaardjes
Voordat we aan de challenges begonnen, werden eerst even de paradepaardjes van Ford, in een heuse parade, getoond aan ons. Met als vlaggenschip onder de paradepaardjes: de brute Ford GT. Dé supercar van de Amerikanen met meer dan 600 pk in de gelederen. Geloof het of niet, maar de Mustang werd sommigen voorbijgelopen om dit lage monster te checken.
Nadat de line-up weer vertrok was het tijd voor de challenges. Let the games begin.
Slalommen in de Puma ST
Onze eerste challenge: een uitgekiemd Belgisch slalomparcours met de Puma ST soldaat maken. We maakten tijdens deze slalom kennis met de hoogpresterende SUV. Met 200 pk en een koppel van 320 Nm is dit wel even lekker trappen hoor. Uiteindelijk ging het ook om de acceleratie, en die is niet misselijk: 0-100 km/u doe je in slechts 6,7 seconden. Prima challenge om mee te beginnen…
Drift Exercise in de Mach 1
De Mustang Mach 1 is volgens Ford ‘Ontworpen voor prestaties’. Nou, dat hebben we geweten ook. Om te driften moet je namelijk wel effe op het gaspedaal. Zoals we vaak te horen hebben gekregen van onze Vlaamse instructeur: ‘Vollllllllllllllllll’.
We waren namelijk iets te soft volgens de beste man. Dat vol gas lukt ook wel met de 5.0-liter V8-motor die een kolossale 460 pk levert. In de volksmond noemt Ford de Mach 1 een circuitgeschikte auto, en dat mag van ons zo blijven.
Simracen
Simracen wordt serieuzer en serieuzer in NL. Er worden kampioenschappen gehouden voor veel geld en sommige streamers hebben met simracen een 70-urige werkweek gecreëerd.
Naast dat we met de crème de la crème van Ford over het circuit scheurden, gingen we ook digitaal de weg op. Simracers reden ons het snot voor de ogen op het Circuit van Spa-Francorchamps. Eerlijk is eerlijk: ze waren goed op de échte én op de digitale weg.
In z’n achteruit
De Ranger Raptor is geen gewone pick-up. Tja, dat hebben we wel gemerkt. Deze 4 x 4 pick-up heeft namelijk al het goede van de ijzersterke Ranger én de performance van de Focus RS. Beter gaat het eigenlijk voor de avonturier niet worden.
Aan ons de taak om soepel achteruit te rijden. Oké, laten we eerlijk zijn: de één ging het wat beter af dan de ander. Wij vallen helaas in de tweede categorie. Anderen ging het een stuk beter af. Maar ja; wij staan ook nog niet met kinderen op de camping ;).
Heerlijk dagje
Uiteindelijk is er een ding duidelijk geworden tijdens de dag: een jongensdroom is uitgekomen. We hebben het trainingscentrum van Ford onveilig mogen maken. Overall was een Belgische alleskunner het allerbest, dus we gaan nog effe oefenen. Naast de bovenstaande challenges hebben we ook nog:
- Met een skidcar mogen driften
- In een Ford Transit met 400 pk gedrift
- In een Ford KA geslalomd met een tegendraads stuur
- Op hoge snelheid hét Ford-parcours van Lommel getackeld.
Check hieronder de nu al legendarische fotoserie: