Waan je in Miami, Sunset Boulevard. Door de zonsondergang kleurt de lucht oranje en alle overige kleuren vervagen. In de verte, tussen de palmbomen, een bekend silhouette… Door films of het spelen van GTA Vice City ontwikkelde er bij zo velen de droom om hier te rijden op een echte Amerikaanse chopper. De Harley-Davidson Breakout lijkt wel gemaakt om deze droom te vervullen.
Harley-Davidson Breakout 117
Al sinds de introductie van de Breakout in 2013 is het iconische silhouette vrijwel ongewijzigd. Logisch ook, want wat valt er nog aan near perfection aan te passen? Hij is natuurlijk gemoderniseerd, de lijnen zijn wat strakker en de motor is wat meer ‘bulky’. Maar daar blijft het wel bij… En dat kunnen wij alleen maar prijzen!
Ondanks, of misschien wel dankzij, z’n ‘eenvoud’ doet een standaard Breakout al snel custom aan. Harley heeft de motor al voor je gestript naar het broodnodige, maar daardoor is er niet bezuinigd op comfort. Zo is alle rij-informatie die je nodig hebt gereduceerd tot een klein LED-schermpje dat stijlvol weggewerkt is in het rechte stuur en is er, zeker voor Harley-begrippen, de hoeveelheid standaard bijgeleverde accessoires zeer beperkt. Maar de bike doet geenszins subtiel aan. Sterker nog: de vernieuwde Breakout 117 heeft een heldere nieuwe look, met veel chromen afwerkingen: spatbordsteunen, zijkappen, uitlaatschermen, richtingaanwijzers, spiegels en the statement piece: een Heavy Breather-inlaat.
The more chrome, the better
Waar onder de oldschool Harley-fans altijd al gold: the more chrome, the better. Wij sluiten ons hier niet altijd bij aan, maar bij deze nieuwe Breakout kunnen we niet ontkennen dat het er megadik uitziet!
In het vernieuwde Softail blok zit de nieuwe Milwaukee-Eight 117 V-Twin. Lees: het dikste dat Harley-Davidson ooit geleverd heeft. Tel hierbij een naar voren gerichte, high performance Heave Breather inlaat en je haalt alles uit deze bike. Deze combinatie van verhoogde cilinderinhoud en een getuned luchtinlaat, voel je direct terug in de koppel (168 Nm) van de motor.
Een verlengde voorvork, 21 inch voorwiel t.o.v. 18 inch achter, een ultra-dikke achterband en een hellingshoek van ‘maar’ 26,8 graden, doen vermoeden dat je met deze Harley vooral goed rechtdoor kan rijden, maar niets is minder waar. Het is misschien wat meer werken dan onze MANIFY x Harley-Davidson Sportster S ‘Limited Edition’, maar dit is leuk werk. Hiervoor komen wij graag ons bed uit.
Motorrijden zoals het ooit bedoeld is
En jij niet als enige. De vernieuwde 2-in-2 shotgun uitlaat zorgt voor een verslavend geluid. De straat zal, door de Euro5-norm, niet uit bed getrild worden, maar getrakteerd worden op een diepe, brede roffel. Heerlijk.
Ook met betrekking tot elektrische systemen blijft de Harley-Davidson Breakout bij de essentie. ABS en traction control zitten er natuurlijk op. Geen cruise control, geen rijmodi, geen Bluetoothverbinding met de Harley-Davidson app, geen ingebouwde navigatie… Gewoon motorrijden zoals het ooit bedoeld is.