Eén blik is soms genoeg tussen motorrijders. Een knikje bij het stoplicht, een voetje tijdens een inhaalactie of oogcontact op de parkeerplaats. Wederzijds respect. Maar ook nieuwsgierigheid. Hoe klinkt ‘ie? Komt ‘ie een beetje van z’n plek? Je maakt een kleine inschatting.
We kunnen je nu al vertellen dat de Harley-Davidson Sportster S 9 van de 10 keer verkeerd zal wordt ingeschat. Een Harley trakteert je namelijk vrijwel altijd op een oorstrelend geluid en rijdt relatief rustig weg bij een stoplicht. Niets van dat met de nieuwe Sportster S. Dit is namelijk de snelste en meest sportieve Harley-Davidson die de fabriek van het motormerk ooit verlaten heeft.
Harley-Davidson Sportster S
Met dit nieuwe performance model wil het van oudsher chopper-merk een compleet nieuwe markt aandoen. De Sportster S moet de concurrentie aangaan met sportieve krachtpatsers als de Ducati Diavel en Triumph Rocket. Eén week lang hadden we de Harley-Davidson Sportster S onder de kont, om te testen of dit daadwerkelijk zo is.
Revolution Max 1250T
We gaan je niet langer in spanning houden: het antwoord is een regelrechte JA! Harley slaat met dit nieuwe model de plank volledig raak. De dit jaar voor het eerst gepresenteerde Revolution Max 1250T power train is een compleet nieuwe show. Voor het eerst in de geschiedenis kan je een Harley-Davidson met gemak doortrekken tot 6000 toeren. Deze nieuwe, krachtige V-Twin met een vloeistofgekoelde aandrijflijn, zorgt ervoor dat ‘sport’ weer terug is in Sportster.
De Revolution Max 1250 vonden we al in de in het voorjaar gepresenteerde Pan America. Speciaal voor de Sportster S is de V-Twin getweaked om vooral in de middenrange meer koppel (125 Nm) te bieden. Dit staat gelijk aan 121pk op 228 kg drooggewicht. Dat wil wel!
Brings the sport back in Sportster
En dan de hamvraag: is de Sportster S een waardige opvolger van het vorige model, de Roadster, die alweer uit 2016 stamt? De Roadster is samen met zijn voorgangers, al sinds de jaren 90, een geliefde bike om te customizen. Of dat bij dit model ook gaat gebeuren, durven we niet te voorspellen. Mede door een hogere prijsstelling. Maar het is zeker dat de Sportster S nu al een unieke status heeft, als eerste model Harley-Davidson in de performance-markt.
Is hij dan Sportster-waardig? We gaven dit antwoord al eerder tijdens de introductie van deze nieuwe telg van Harley-Davidson: volmondig JA! Qua design, performance en technologie is het wat ons betreft de perfecte opvolger in de lijn van Sportsters die al sinds 1957 in de catalogus van Harley-Davidson staat.
Hij is snel, hij rijdt sportief (helemaal als je mid-controls installeert) en precies een bike die Harley nog miste. De rijbeleving is naast sportief ook heel smooth, wat best wennen is voor Harley-Davidson. Trap en smijtwerk is er niet bij met de Sportster S, maar hier krijg je wel een ongekend sportieve rij-ervaring voor terug.
Design Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson 2.0, dat is wat de nieuwe Sportster S belichaamt. Chrome is ingeruild voor lichtgewicht materialen en bulky is ingeruild voor gestroomlijnd. Wat opvalt aan de nieuwe Sportster is de asymmetrische vorm, vooral als je van bovenaf kijkt. Hier moet je van houden, maar wij vinden het juist wel bold.
Aan de linkerkant vind je hoge shotgun pipes, die de motor een custom look geven. Het korte achterspatbord draagt hier aan bij.
Het vooraanzicht is iconisch. Grote dikke banden, een robuuste voorvork en een horizontale LED-lamp. Het lijkt wat op zijn zwaardere broertje uit de Softail-linup, de Fat Bob.
Technologie
De nieuwe Sportster heeft een prachtige mat TFT-display op het stuur, welke te connecten is met je smartphone door middel van Bluetooth. Als je de Harley-Davidson App installeert ben je altijd in contact met je motor en kan je tijdens het rijden navigeren en je muziek besturen.
Op het scherm stel je de motor in naar eigen wensen. Er zijn een aantal voorgeprogrammeerde rijmodi, die passen bij jouw rijstijl en de wegomstandigheden. Je kan ook zelf een custom rijmodus maken, door je voorkeuren op gebied van vermogen, remmen, (cornering) ABS en tractiecontrole in te stellen.