– 50 TDI 8-traps automaat
– Pro Line S
– 210 kw / 286 PK.
– 0-100 km/h: 5.7 seconden
– Basisprijs: € 88.000
– De versie die wij reden: € 144.500[/powerkit_alert]
We gingen een week lang op pad met de gloednieuwe Audi A7 Sportback. De verwachtingen voor de geupdate A7 zijn hoog, maar worden die verwachtingen ook waar gemaakt?
De Audi A7 is sinds zijn introductie in 2010 altijd al een beetje een einzelgänger geweest. Waar de A6 bekend staat als een toffe gezinsauto en de A8 voor de directeur dan wel directielid (met chauffeur), was de A7 minder goed te plaatsen. Heel groot, maar ook nog eens heel sportief. Vaak gaat dat niet goed samen. Maar bij de nieuwe A7 is die combinatie gelukt. De A7 is een ruime sportieve auto waar ook nog eens ontzettend veel bagage in past. En je mede passagiers zitten achterin ook nog eens zeer prima.
Nieuwe typeaanduiding
We gingen dus op pad met de Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro Tiptronic 8 Pro Line S. Een naam die je waarschijnlijk nooit op een verjaardag op zou ratelen, maar op diezelfde verjaardag is het misschien wel leuk om te vermelden dat je een Audi rijdt met een nieuwe type aanduiding. Namelijk de 50 TDI. Waar je vroeger zou verwachten dat 50 zou staan voor een 5.0 liter dieselmotor, staat 50 nu voor een klasse aanduiding. Ofwel, 50 staat voor een bepaalde vermogenscategorie.
En om er nog wat dieper op in te gaan: bijvoorbeeld de cijfercombinatie 30 staat voor alle Audi modellen met een vermogen tussen de 81 en 96 kW. 45 staat voor de vermogensrange van 169 tot 185 kW. En ben je echt de koning van de weg dan heb je een Audi met een type aanduiding 70. Dit is namelijk de top van de range en staat voor vermogensklasse van meer dan 400 kW. De cijfers worden weergegeven in combinatie met de motortechnologie zoals TFSI, TDI, g-tron en e-tron.
Pro Line S
Anyway, een Audi A7 met 21 inch velgen voor je deur doet het verrassend goed als je gevoelig bent voor de duimpjes in de lucht. Want het is een grote auto die toch wel heel snel de positieve aandacht trekt. Tel daarbij een Pro Line S-Line pakket bij op, waar je o.a. sportieve bumpers, zijskirts en luchtinlaten krijgt en je hebt echt een hele sjieke, sportieve auto voor je deur staan. Voor het Pro Line S pakket betaal je € 10.500 extra, maar hey, dan heb je wel een auto met veel meer cachet.
Knight Rider
We gaan er van uit dat je bekend bent met de jaren 90 serie the Knight Rider. Nou, als je die serie een warm hart toedraagt dan is de nieuwe Audi A7 helemaal iets voor jou. Druk je op de afstandsbediening, dan zie je voor en achter LED lampjes die op een KITT achtige manier je een warm welkom heten. En doe je auto op slot, dan herhaalt het feest zich exact de andere kant op. Aangezien beelden meer zeggen dan duizend woorden, swipe in de onderstaande Instagrampost naar rechts en dan begrijp je exact wat we bedoelen. We love it.
https://www.instagram.com/p/BlyeGv7nKtH/
Haptisch
Het interieur is sowieso het benoemen waard. Wat opvalt is hoe clean alles is. En met clean bedoelen we dus strak, ruimtelijk en geordend. Je hebt eerder te weinig knoppen dan te veel. Sowieso zijn alle knoppen geen echte druktoetsen meer, maar is alles verwerkt in de dubbele schermen, die aan elkaar gelieerd zijn. Met haptische feedback. Ofwel, druk je het scherm in dan voel je een kleine trilling op het scherm. Net zoals je van je van de home knop van je iPhone gewend bent.
We hebben het scherm daarnaast getest met fel zonlicht erop en ook dan is het prima af te lezen. Kunnen sommige smartphones van tegenwoordig nog een puntje aan zuigen. Overigens is het scherm ook lekker veilig. Je kan namelijk zelf de letters van je bestemming tekenen op het scherm, waarna een stem de geschreven letter opnoemt. Maar je kan ook gebruik maken van spraakbediening, wat prima werkt.
B&O
Mocht je fan zijn van kneitergoed geluid in je Audi, vink dan even het B&O geluidssysteem aan. Bij het starten van de auto komen er in je dashboard twee vrolijke tweakers omhoog ploppen. Sowieso een geinige feature. Maar buiten dat: wat een concert geluid komt hier uit. Je hebt niet al te veel mogelijkheden om het geluid aan te passen, hoogstens de bass en de treble maar dat hoeft ook helemaal niet. Goed is goed.
3D Camera’s: inparkeren als een legend
In iedere hoek van de A7 bevinden zich camera’s die het inparkeren niet alleen een stuk leuker maken, maar ook een stuk makkelijker. Zo kun je tijdens het inparkeren via een camera aan de voorzijde, achterzijde, zijkanten en gespiegeld aan de bovenzijde exact je locatie zien, ook ten opzichte van de ruimte waar je in rijdt. Het voordeel hiervan is dat je eenvoudig je afstand kan bepalen ten opzichte van de auto die naast je staat geparkeerd, zowel links als rechts. En het systeem werkt echt perfect. Nooit meer uitstappen om te kijken of je te dicht op andere auto’s staat geparkeerd.
Nightvision
En een van de allervetste opties is toch wel Night Vision. Night Vision is een infrarood camera die warmte detecteert, en dus mensen en dieren op een afstand van 10 tot 90 meter ziet. Ofwel, zit je echt op een donkere weg kun je nog van alles zien door camerabeelden die geprojecteerd worden in je (digitale) display. Hij ziet het niet alleen, hij geeft ook een signaal af, zodat je alert gemaakt wordt voor eventuele gevaarlijke situaties. En dus ook hier je snelheid en rijgedrag op kan aanpassen. Maar ben je niet vies van een lijp dansje in de nacht voor de camera dan ziet dit er ook hilarisch uit.
Hoe rijdt het?
Als je vroeger zei dat je een diesel reed dan was het oordeel al geveld; je rijdt een slome bak. Tegenwoordig is iedereen nieuwsgierig wat voor diesel je dan hebt, want de techniek heeft zeker niet stil gestaan. Met 286 PK onder je bips ga je ontzettend vlotjes de bochten door. En dat is best knap, want de A7 is een grote auto.
Daarnaast heb je verschillende rijmodi tot je beschikking, zoals Eco, Normaal en Sport. Het verschil is te merken in de strakkere besturing en wegligging. En bovendien schakelt de 8-traps automaat wat later op zodat je langer in een hoog toerental blijft hangen. Maar wil je gewoon relaxed rijden dan is de ‘normaal’ stand een uitstekende stand om te cruisen.
Man vs machine
Dat de auto tegenwoordig steeds meer functies van je overneemt is bekend. En het gaat ook steeds meer wennen. Dode hoek signalering in je spiegels, adaptive cruise control die automatisch afstand houdt t.o.v je voorligger maar ook automatisch weer optrekt: geniaal! Zet daarbij ook nog eens line assist aan, waardoor je auto keurig binnen de lijntjes blijft en je hoeft nauwelijks meer iets te doen. Hoogstens het stuur vasthouden, maar ook dat zal een kwestie van tijd zijn voor dat euvel is opgelost.
Echter is dit systeem ook zo geavanceerd dat deze zelfs reageert op verkeersborden. Dus stel, je rijdt 130 op adaptive cruise control, geen gekke snelheid. Vervolgens detecteert de auto een verkeersbord waar 100 km/h op staat. En dan gaat de auto ook echt terug naar 100 km/h. Super veilig, ware het niet dat menselijke achterliggers hier niet altijd rekening mee houden. Bij het zien van een 100 km/h bord ga je als mens immers niet op je rem staan, je laat de auto langzaam aan op een tragere snelheid komen door het gas los te laten. En dat is toch het grote nadeel van de transitie waar we nu in zitten. En daarmee bedoelen we het moment van autonoom rijdende auto’s ten opzichte van auto’s zonder dit technisch hoogstandje. Maar het went vast snel!
Eindoordeel
Wat is de nieuwe Audi A7 toch weer een heerlijke auto. En misschien wel het allergrootste compliment aan de auto: wat is ie stil. Bij hogere snelheden en het geluid op mute is de auto echt op zijn allerbest. Het rijcomfort is uitstekend en je hebt weinig ruis of omgevingsgeluiden. En geloof ons, stilte wordt de nieuwe luxe. Want waar is het tegenwoordig nou nog echt stil? De diesel uitvoering die we hebben getest is in minder dan 6 seconden naar de 100 meer dan vlot te noemen, maar toch vinden we hem niet direct genoeg reageren op het gas. Zelfs niet in de sportstand. Maar alle luxe, technologie en heerlijke rijligging weten dat ruimschoots te compenseren.