Hot hatches. Ze worden steeds populairder. Hierdoor nemen de autofabrikanten het ook serieuzer om goede varianten op de markt uit te brengen. Een hot hatch is een high performance versie van een massa geproduceerde hatchback-auto. Wanneer je aan hot hatches denkt, dan is de kans groot dat BMW, Mercedes en Audi in je opkomen. Maar vergis je niet; Ford heeft met de Focus ST een serieuze machine weten te bouwen. Wij hebben deze kleine bom getest en hij heeft ons niet teleurgesteld! We cruisen naar Ford Nederland om de Focus ST op te halen in de Ford Performance Blue kleur. Bij aankomst zagen we hem niet staan. Tot onze verrassing stond er een andere Focus ST in de garage. De ST in de Ruby Red uitvoering gecombineerd met 19-inch lichtmetalen STdesign velgen in Gunmetal Grey. Wat een combinatie! Het uiterlijk van de Focus ST is te onderscheiden van een standaard Focus. De Focus ST-Line heeft een agressieve voorbumper, sportieve dakspoiler, achterbumper en twee dikke uitlaatpijpen. Als je het optionele Performance Pack aanvinkt krijg je rode remklauwen mee. De 2.3 liter viercilinder EcoBoost motor levert 280pk op de voorwielen en daarmee komt hij niets te kort. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt 5,8 seconden. De Focus ST is alleen leverbaar met een schakelbak en dit vinden wij als autoliefhebbers totaal geen ramp! De schakelbak met 6 versnellingen is een groot onderdeel van de rijbeleving. Hij schakelt heerlijk en voelt sportief aan door de korte worp tussen de versnellingen in. Deze zijn maar liefst 7 procent korter dan zijn voorganger, reken eens uit hoeveel tijd je in de loop van de jaren zult besparen met het schakelen. Het eerste wat ons opvalt zijn de racekuipstoelen van Recaro. De stoelen zijn voor de helft bekleed met leder, waardoor het echte designstoelen zijn, daarnaast bieden ze veel ondersteuning aan. Onze eerste reactie toen de bips op de stoel belandde was; ‘hmm, ze zitten redelijk stug’. Maar vergeet niet, dit zijn racekuipen ontworpen door Recaro, dus dit is erg normaal. Na 5 minuten waren we er al aan gewend en stoorde het totaal niet. Sterker nog, na een rit van een uur zaten ze nog steeds comfortabel. De rest van het interieur is zoals we van Ford gewend zijn, overzichtelijk en easy to use. Het sportstuur met een flat bottom geeft je al snel een racegevoel. Onze vingers hadden direct de neiging om de schakelflippers op te zoeken, maar dit is helaas niet mogelijk bij een handgeschakelde auto. De carbon sierlijsten in het interieur herinneren je eraan dat je in de meest bijzondere versie van de Focus zit. Voor slechts extra €1200,- euro krijg je een Performance Pack versie op je Focus ST. En hiermee krijg je een lijst met shitload aan opties mee. De 4 rijmodi (slippery, normal, sport en track) hebben elk een unieke afstemming voor de gevoeligheid van het gaspedaal. Je krijgt een variabel uitlaatgeluid met behulp van de kleppen, een elektronisch beperkt slip differentieel, ESP en Launch Control. De Rev Match functie wordt ook aangevinkt en dit wil je! Deze functie zorgt ervoor dat de auto soepeler en sneller terugschakelt. En om alles mooi af te sluiten, ook nog een Multi Color sfeerverlichting in het interieur om je avondrit te upgraden. Een enorme waslijst met opties en goodies voor een redelijke prijs dus. De Focus ST beschikt, zoals eerder aangegeven, over meerdere rijmodi. Wij reden natuurlijk in de meest extreme modus: circuit. In een auto met 280 pk heb je al snel de neiging om hem op zijn staart te trappen. Door de circuitmodus wordt de auto strakker en stugger afgesteld. Daarnaast gaan de kleppen in de uitlaat open wat ervoor zorgt dat je Pops & Bangs krijgt, heerlijk! Bij stilstand vraagt de auto of de Launch Control geactiveerd moet worden. Natuurlijk vinden we het niet netjes om dit af te wijzen, dus drukken we zonder aarzeling op OK. En daar gaan we, koppeling in, voeten op het gaspedaal, de motor laten revven tot 3000 toeren and lift off! De Focus ST schiet zich los, de voorkant van de auto trekt zich omhoog wat ervoor zorgt dat de voorwielen even geen grip hebben. Daardoor moet je écht even alle aandacht op het rijden richten. Het is tenslotte een voorwielaangedreven auto met 280 pk, bij Launch Control verliest het grip op de voorwielen, maar de tractie pakt het snel op. Wanneer je schakelt naar de volgende versnelling krijg je van Ford een Pop & Bang als cadeau mee. Een brede glimlach op iedere man zijn gezicht is het resultaat. De Ford Focus ST is in het algemeen een hele leuke auto met een uitstekende wegligging, alleen is de nieuwprijs van €55.700,- aan de pittige kant. Je krijgt voor die prijs wel leuke gadgets mee zoals een audiosysteem van Bang & Olufsen met 9 speakers en 1 subwoofer, een navigatiesysteem met Apple Carplay, een panoramadak en achteruitrijcamera. De twee dikke uitlaatpijpen en een sportieve dakspoiler zijn niet te missen. Die zorgen ervoor dat de Focus nog dikker oogt. Waarom kiezen voor een Focus ST en niet iets anders? Buiten dat hij enorm lekker rijdt door zijn uitstekende wegligging waar Ford performance auto’s bekend om staan, levert Ford alleen een all-in pakket. Dat wil zeggen dat je eigenlijk alle opties al meekrijgt in tegenstelling tot zijn concurrenten. Vergeet alleen niet de Performance Pack optie aan te vinken om hem een tikkeltje dikker te maken.
Motor: 2.3 liter EcoBoost 4 cilinder
Vermogen: 206 kW/281 PK
0-100 km/h: 5,8 seconden
Gewicht: 1408 kilo
Vanafprijs: € 51.530
De versie die wij reden: € 55.700The Meet-up
What’s inside?
Interieur
Performance Pack
Ready? GO!
Overall
1939. Het legendarische jaar waarin Enzo Ferrari wegging bij Alfa Romeo en zijn eigen pad insloeg. ‘Ferrari’ werd een eigen merk, en fungeerde eindelijk niet meer als…