Zo gaat de toekomst van online shoppen eruitzien

CREDITS: Unsplash | Rupixen

Thank god voor online shoppen, nietwaar? Het is de oplossing voor tijdnood, fulltime banen en lui zijn. Gewoon achter je MacBook alles bestellen wat je nodig hebt en het liefst dezelfde de dag nog in huis hebben. Op het eerste oog zou je zeggen dat het de oplossing voor alles is. Maar ook online shoppen is eigenlijk alweer ouderwets aan het worden. Wat is dan de toekomst van online shoppen? Nou, wij denken het antwoord te hebben op die vraag.

Zo gaat de toekomst van online shoppen eruitzien

Gemak en efficiëntie staan centraal in ons leven. We kopen bijna alles online: van een nieuwe broek tot je dagelijkse boodschappen. Je hoeft nergens meer de deur voor uit.

Toch verkiezen we ervaringen boven producten. Want laten we eerlijk zijn, een designkostuum van duizenden euro’s aftikken via PayPal is toch minder leuk dan in de winkel met je creditcard zwaaien terwijl je een glas champagne leegdrinkt. Daarentegen weten we op dit moment niet in hoeverre we weer met zijn allen vrolijk door de winkelstraten kunnen lopen. Het woord anderhalvemetersamenleving is voorlopig nog wel van kracht.

Daarom bestel je vandaag de dag niet alleen je boodschappen online, maar probeer je jezelf ook online te vermaken. Dat doe je door bijvoorbeeld spellen via FaceTime te spelen. En waar je in 2019 nog vrolijk je geluk kon beproeven in een fysiek casino, moet je nu zoeken naar goede online casino’s. Om maar te zwijgen over het online bingewatchen in plaats van Daniel Craig bewonderen in No Time To Die op het witte doek. Het zijn natuurlijk allemaal maar voorbeelden, alleen het geeft wel aan dat niets meer normaal is.

Online shoppen, Zo gaat de toekomst van online shoppen eruitzien
Foto: Saketh Garuda

Online identiteitscrisis

Online shoppen zit momenteel in een duidelijke identiteitscrisis. De afgelopen 25 jaar is online winkelen niet meer veranderd. De website waar alle artikelen mooi te zien zijn, de snelle verzending en geld terug garantie is niks nieuws meer. Dit is saai geworden en niet meer inspirerend.

Daarnaast hebben we ook steeds meer oog voor het milieu. We schamen ons sneller als er twaalf keer per maand een busje voor de deur stopt. Bezorgschaamte is écht een ding aan het worden. Dat maakt het allemaal wat moeilijker. Wat zijn we toch ook moeilijke wezens, het is niet snel goed.

Fysieke winkels zullen altijd blijven. We zijn namelijk allemaal kuddedieren. Mensen hebben behoefte aan fysiek contact, buitenlucht en we willen nieuwe producten ontdekken. Een product waar je over na moet denken wil je zien, ruiken en voelen. We zijn mensen met gevoel. Bedrijven willen daarop inspelen.

Online shoppen, Zo gaat de toekomst van online shoppen eruitzien
Foto: Ameer Basheer

So what about the future?

Technologie blijft het middelpunt van verandering. Maar dan wel op een andere manier. De innovatie gaat zich meer richten op het optimaliseren van persoonlijke aandacht en interactie.

Websites willen de joy van fysieke winkels brengen naar het online shoppen. Met andere woorden: we gaan steeds meer virtual reality zien. Ja, we gaan waarschijnlijk allemaal zo’n supergrote bril kopen om mee te winkelen. Wellicht zijn die over tien jaar wel gekrompen en zien ze er stylish uit. Lets hope so!

Vanaf je bank met een bril op lijkt het dus alsof je in een fysieke winkel bent. Je loopt even een keer langs alle rekken, de verkoper komt tussendoor irritant doen en je kiest een broek uit. Virtueel passen gaat ook nog doordat je jouw kledingmaten hebt doorgegeven en je lichaamsbouw kan inscannen. Doei privacy, maar hallo nieuwe broek die sowieso past.

Fysieke winkels zullen zich dus meer en meer gaan focussen op de beleving overbrengen naar online. Wellicht dat we dus over 10 of 20 jaar wel al onze favoriete winkels gewoon vanuit onze eigen woonkamer kunnen bezoeken. Brilletje op je mooie koppie zetten en shoppen maar.

Je kan alles virtueel passen en je kan gewoon advies vragen aan de winkelmedewerker. Wil je het toch liever in het echt nog zien of even het materiaal voelen dan stap je toch gewoon in je futuristische auto en ben je binnen no time in de winkel. Ging alles maar zo makkelijk. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot het zover is!

 

Online shoppen, Zo gaat de toekomst van online shoppen eruitzien
Foto: My name is Yanick
LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Weekend Desires #361
Weekend Desires #361
Een druilerig weekend staat voor de deur. Fleur ‘m op: View this post on Instagram A post shared by Asher Moss (@ashermossofficial) View this post on Instagram…