Tijdens het rijden in de Cherokee merkten we dat Jeeps fitte vrouwen aantrekken. Dat wilden we natuurlijk snel nog een keer meemaken. Dus kregen we een tijd terug van onze Jeepvrienden een Renegade Trailhawk mee. De naam klonk heel veel belovend. Vervolgens zagen we de commandogroene Jeep Renegade en dat was zeker even wennen, maar al snel werden we steeds dikkere vrienden. Zulke dikke vrienden, dat we het nieuwe driecilinder broertje ook uitvoerig moesten testen in Turijn.
Eerst de video kijken en dan doorlezen?
Jeep Renegade
Bij het woord Renegade denk ik aan drie dingen. Waarschijnlijk denk jij aan het nummer van de X Ambassadors, of aan de Jeep. Maar wat betekent Renegade eigenlijk? Als we het Google Translaten, komen we om minder positieve woorden uit. Afvallige, renegaat of overloper. Met onze vrije interpretatie houden we het er maar op dat de Jeep Renegade een verraderlijke of sluwe auto is. Hij ziet er onschuldig uit, maar ondertussen gaat hij overal door of overheen. Een wolf in schaapskleren.
Trailhawk
Trailhawk schept natuurlijk ook hoge verwachtingen. Eigenwijs dat we zijn, vroegen we natuurlijk of de Jeep Renegade Trailhawk veel aan kan. Jeep gaf daarop natuurlijk het juiste antwoord: “Ga het maar proberen en mocht je vast komen te zitten, neem je volgende week de Wrangler maar mee”. Dat was voor ons een vrijbrief om hem niet schoon terug te brengen. Overigens maakt Jeep sinds kort ook een tweewiel aangedreven driecilinder variant. Het 1 liter blok perst een respectabele 120pk uit het blok, wat perfect is voor een daily drive. Echt ermee blubberen doe je liever met een zwaarder blok en 4×4.
De schaapskleren
Van de Jeep Renegade moet je houden of je moet er even aan wennen. Maar van binnen is het een echte luxe auto, die stiekem ook het terrein in kan. Volledig voorzien van allerlei snufjes, zoals bijvoorbeeld adaptive cruise control, park assist en driver assist. Nu moet je niet van de Renegade verwachten dat hij het snelste weg is bij het stoplicht, maar je hebt wel veel bekijks. De 9-traps automaat en de tractiecontrole zorgt ervoor dat je op elke terrein grip houdt. En met de 1.3-liter turbo, goed voor 180PK, heb je ook zeker genoeg kracht voor het wildere terrein. Ben je zelf iets minder wild, kies dan voor de 1.0-liter driecilinder met 120PK of de 1.3-liter viercilinder met 150PK.
De wolf
De Jeep Renegade Trailhawk is de ruigere uitvoering met meer bodemvrijheid. De Trailhawk is dus meer geschikt voor het ruigere terrein. Ideaal is dat de Renegade Trailhawk automatisch de ondergrond herkent. Je hoeft dus niet per se zelf de hele tijd te schakelen van hoge of lage gearing. En dat moesten we natuurlijk proberen, in de modder. Stiekem dachten we eigenlijk allemaal dat de Renegade Trailhawk niet zo heel ver zou komen. Maar wat deed het beestje? Hij bleef maar rijden! Door de modder, over het losse zand, de dijk op en noem het maar op. We waren verbaasd en ineens ontzettend fan van deze auto. Het is zo’n auto waar je heerlijk in kan rijden, maar stiekem op zondag toch nog even het ruige terrein in knallen.
Prijskaartje
Toch rekenen we in Nederland nog geen Amerikaanse prijzen. Je betaalt voor de ‘instap’ Renegade ongeveer €23k. De Jeep Renegade Trailhawk waar wij in reden kost iets meer; ruim €47k. Daar koop je dan bijna twee ‘instapversies’ van, maar heb je wel drie keer zoveel plezier van. Persoonlijk zou ik gaan voor de ‘all-black’ Night Eagle van iets meer dan €24k.