‘Zorg te allen tijde dat de auto in beweging blijft!’ Dat is één van de instructies die ons is bijgebleven na een briefing van de instructeurs van Experience Island.
Een gelouterde autojournalist is doorgaans zo eigenwijs als een ezel, maar soms is het goed om toch even bij de pinken te zijn. In een koningshuis-gezind kleurtje gingen we namelijk offroad in de vernieuwde Ford Ranger Raptor.
Off road met de Ford Ranger Raptor (2023)
De oplettende lezer heeft de Ford Ranger Raptor al eerder kunnen spotten in een rijtest op MANIFY. Ook toen waren we lyrisch, ware het niet dat het destijds kurkdroog was. Nu hadden we met totaal andere rijomstandigheden te maken. Het kwam met bakken uit de hemel, waardoor we de Ranger Raptor echt op zijn flikker geven.
De vijfde generatie
De Ford Ranger wordt al sinds 1982 geproduceerd en kan met recht een succesvol model worden genoemd. Sindsdien zijn er vier generaties Rangers gepasseerd en dit jaar tellen we de vijfde generatie. Het model wordt in zes fabrieken op maar liefst vier verschillende continenten ontwikkeld en gebouwd. Door de populariteit en de logistieke puzzel is de levertijd maar liefst zes maanden; drie maanden voor het bouwen en drie maanden voor het leveren.
In het ‘mid size pick-up segment’ claimt Ford een marktaandeel van 45% (2022), terwijl dat zo’n tien jaar geleden nog slechts 17% was. Iets gaat er dus ontzettend goed bij het belangrijkste bedrijfsonderdeel van de Amerikanen, namelijk de Ford Pro bedrijfswagens.
Luxepoes en werkpaard
Wat direct opvalt bij instappen is de luxe plek waar je als bestuurder in plaatsneemt. Zo’n beetje alles is met leer afgewerkt, de schermen zijn digitaal. In het midden vind je een groot multimediascherm van Tesla-achtige proporties. Daarnaast zijn stoel- en stuurverwarming standaardfuncties. Mind you dat we het hebben over een mid size pick-up die eigenlijk bedoeld is als functioneel werkpaard. Waar zelfs een euro-pallet in past om al je benodigdheden in te vervoeren.
Wil je de Raptor van ‘ Normaal’ naar standje ‘Modder’ bewegen, is dat gelukkig nog te doen via een fysieke draaiknop. Het voelt bijna als een ode aan de fysieke knop,, want sinds de verschermisering van de dashboards, lijkt haast iedere functionele knop verstopt op een nederig plekje. Meestal nog digitaal ook.
Toch is het soms ook weer handig. Zo is het wel weer logisch waarom de functie ‘vastzetten differentieel voorzijde’ wél in het multimediascherm gezet is. Wil je kaarsrecht een berg oprijden en geen centimeter naar links of rechts kunnen manoeuvreren, kun je het voorste differentieel vastzetten door op een digitaal slotje te klikken. Aangezien dit geen dagelijkse handeling is en je altijd stilstaat voordat je deze functie inschakelt: superlogisch.
Het spoor – niet – bijster
Omdat we al eerder op Experience Island waren geweest om de Ford Ranger Raptor te beproeven, hadden we een klein voordeel. Wegrijden in standje Normaal is wat je doet, wordt het blubberig, dan zet je de auto in standje Modder. Maar ben je net zo lui als ons en blijf je in de modderpoel in standje ‘Normaal’ rijden, kom je ook met de Raptor prima van zijn plek. En dit zegt genoeg over het bakbeest.
Op stukken waar het echt ernstig modderig wordt en het raadzaam is om het spoor van je voorganger te volgen, merk je dat de Raptor eigenlijk nooit het spoor kwijtraakt. Weliswaar worden er af en toe wat uitstapjes gemaakt, maar je hoeft geen ervaren rijder te zijn om weer te corrigeren. Rustig blijven, tractie blijven houden en de juiste kant op blijven sturen doet wonderen.
Ga je kaarsrecht omhoog een berg op, dan is tractie houden sowieso überbelangrijk. Dankzij een camerasysteem kun je nog steeds de omgeving in de gaten houden en hoef je niet onnodig remmen. Voor, achter en de zijkant worden goed in beeld gebracht dankzij een 360-graden-camera. Hierdoor creëer je een helikopterview. Dankzij ‘Trail Control’ kun je op lage snelheden cruisecontrol activeren. Waar bij reguliere auto’s cruisecontrol pas vanaf zo’n 25 km/h geactiveerd kan worden, kan dat bij de Raptor al vanaf zo’n 2 km/h. Handig als je jezelf door onherbergzaam terrein moet manoeuvreren en zo alleen maar hoeft te sturen.
Mobiele klusbank
Een klusser kan echt plezier beleven aan de Ranger Raptor, want je kunt de achterklep ook gebruiken als mobiele werkbank. In de laadplek heb je een stroompunt van 400W, dus je kunt je (niet al te zware) apparatuur hier op aansluiten. Wordt het donker, dan kun je gebruikmaken van ‘Zone Ligthing’, waardoor een deel rondom de Raptor verlicht wordt. Handig als je met een klus bezig bent en het gaat schemeren.
Verdict
Soms, heel soms, zijn we blij met keiharde regenbuien. Zoals op de dag dat we off road zouden gaan met de Ford Ranger Raptor. Off road rijden is dan extra uitdagend, want de kans om volledig vast te komen zitten is groter. En toch is het niet gebeurd. Niet omdat we geweldige coureurs zijn, maar omdat de Ford Ranger Raptor simpelweg alle beproevingen met eenvoud doorstaat.
Deze alleskunner staat off road absoluut zijn mannetje. Maar gezien de hoeveelheid aan luxe die je krijgt, is de Ford Ranger Raptor ook voor privégebruik een absolute aanrader. In Nederland is de Ranger Raptor te verkrijgen met een 2.0 en een 3.0 liter motor, respectievelijk met 205 en 292 paardenkrachten.
De Raptor uitvoering van de Ranger wordt altijd geleverd met een dubbele cabine. Voor op de Nederlandse markt is deze alleen op ‘grijs kenteken’ beschikbaar. Dit betekent dus dat je achter de voorstoelen nog een zee aan bergruimte hebt. Handig, want sommige spullen bewaar je liever niet in de laadklep.
Er zijn nog geen plannen bekend gemaakt voor een plug-in hybride versie of een volledig elektrische versie, maar Ford zou Ford niet zijn als dit al lang in de pijplijn zit.