Als iemand aan vraagt wat onze droomauto is, dan komt de absolute koning van de Le Mans aardig snel naar boven. En daarmee doelen we natuurlijk op de brute Ford GT40.
Ford GT40 is nog altijd een legendarische auto
1966 tot 1969. Dat waren de échte gloriejaren van de Ford GT40. In de jaren ’60 werd de waggie ontworpen om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans, waarna de GT40 de race maar liefst vier keer op een rij de winst pakte bij een van de meest prestigieuze races ter wereld. Een ongekende prestatie. Niet heel gek ook, want de auto naderde perfectie. Met een slanke, aerodynamische carrosserie was die ontworpen om de luchtweerstand te minimaliseren en de downforce juist weer te maximaliseren. Bovendien zat er een krachtige V8-motor ingebouwd, dus brute kracht was ook aanwezig. Een gouden combinatie, zo bleek.
Scheurend over het circuit ziet de GT40 er op het best uit
Hoewel Ford de laatste jaren hier en daar wat ‘vernieuwde’ GT40’s op de markt heeft gepompt, is en blijft het een pareltje om te aanschouwen. Maar de GT40 is pas echt op zijn best als je hem over het circuit heen ziet knallen. En laat dat nou net zijn wat wij voor jullie klaar hebben liggen. In een tijdsbestek van iets langer dan drie minuutjes neemt Robbert Alblas ons mee op het circuit van Spa Franchorchamps, om daar vervolgens in zijn GT40 vól gas te geven. Als een soort muzikaal instrument hoor je de V8-motor blazen, terwijl de Ford GT40 vol precisie de stuurbewegingen van de bestuurder uitvoert. Dit is pure kunst om naar te kijken.