Eten is niet meer hetzelfde. Vroeger werden de aardappels nog elke dag geschild voor de kids. Nu bestellen we voedsel waarvoor we alleen de voordeur hoeven te openen. Vooral in het weekend komen oranje, groen, roze en zwart geklede jongeren fietsend met een grote kubus op hun rug tevoorschijn.
De vakkenvuller is van zijn nummer één positie als jongerenbaan gestoten door de fietsbezorger. In 2022 ga je hen nóg meer zien, maar er zijn nog meer food trends upcoming dit jaar. Bij deze alvast: “Eet smakelijk.”
Foodtrends voor 2022
Wij Nederlanders hebben eigenlijk een aparte eetgewoonte. We eten namelijk alles, maar vrijwel niets heeft zijn oorsprong in Nederland, op stamppot na dan. Toch is alles kapot koken en dat vervolgens tot prut stampen nou niet echt haute cuisine te noemen.
Daarom mogen we juichen dat er zich inmiddels zo veel verschillende keukens in Nederland hebben gevestigd en ook in 2022 staan die zeker niet stil qua food en trends.
Alles moet beter in 2022
De luxe van eten laten bezorgen is tegenwoordig in iedere laag van de maatschappij algemeen goed geworden. Dat betekent echter wel dat alles beter moet. Mensen kiezen namelijk steeds vaker voor eten én drinken dat gezond is. Een gezond lijf helpt een gezonde geest, zullen we maar zeggen.
Waar het eerst ging om minder zout of zoet, gaat het nu om voedsel wat bijdraagt aan gezondere jij. Denk aan vega, plantaardige eiwitten, gember en bieten. De foodies gingen al langere tijd los op deze superfoods, maar inmiddels zijn de ogen van het gros ook geopend.
Klassiek is iets anders dan ouderwets
Klassiekers die vaak voorbij komen in de papieren tas zijn burgers, friet en pizza. Nog steeds spannen deze classics de kroon als het gaat om thuisbezorgen. Toch zijn ze niet meer te vergelijken met hun ouderwetse afstammelingen. Friet is vervangen door zoete aardappel of curly fries en hamburgers worden net zo vaak vegetarisch als met vlees besteld.
Daarbij zijn restaurants continue aan het vernieuwen. Dit doen ze door vaak tijdelijke gerechten op het digitale menu te hebben. Loopt een gerecht goed, dan zou het zo maar een signature kunnen worden. Een variatie op de klassieker, maar absoluut niet ouderwets.
De koude keuken
Al lang gaan we niet meer uit eten om enkel te dineren. De koude keuken gaat ook in 2022 verder zijn opmars maken. Denk daarbij aan een uitgebreide lunch of zelfs het afhalen of laten bezorgen van een borrelbox. Zelfs ons ontbijt laten we steeds vaker maken door een professional, daarvan verwachten we natuurlijk ook behoorlijk wat.
Eten is beleven
Eten gaat al lang niet meer om het naar binnen stoppen van voedingsstoffen. Eten is een beleving geworden, die de pro’s nog steeds verder aan het door ontwikkelen zijn. Simpelweg omdat de consument erom vraagt.
Degene die tegenwoordig iets heeft besteld via een thuisbezorgdienst verwacht een restaurant-beleving, maar dan uit de rugtas van een bezorger. De restaurants weten wat ze te doen staat. Let maar eens op hoe slim sommige gerechten verpakt zijn. Waarom denk je dat sushi altijd een vast aantal stuks per box heeft?
Plant-Based
Op deze zat je te wachten. In 2022 gaan de plantaardige food trends verder en dat ga je merken in de supermarkt. Nu zie je al dat het schap met vega en vegan varianten van dierlijke producten flink terrein aan het winnen is. In 2022 zullen nog eens meer mensen op zoek gaan naar plantaardige producten die ze voorzien van de juiste voedingsstoffen en die ook vooral lekker zijn. Naast op eiwit gebaseerde producten zullen ook de paddenstoelen steeds dominanter worden in de plant-based game.
Niet alledaagse combinaties
Een trend die je in 2022 nog meer gaat tegenkomen is het gebruik van ongewone combinaties. Matthijs Schippers schreef er al eens een boek over: Extreem beleggen. Maar het spel gaat dit jaar verder. Waar 2021 het jaar was van de zwarte truffel, kun je dit jaar denken aan nog meer luxe ingrediënten in alledaagse etenswaren. Wat dacht je van kaviaar op je pomme frites of garnalen op je frikadel speciaal. 2022 gaat ons helemaal verwennen met nog meer lekkers.