De Fiat 500 is al decennia een van de meest memorabele auto’s ter wereld. Dat betekent echter niet dat dat ook de enige Fiat is met een rijke historie.
Honderd punten omhoog is namelijk net zo goed een stukje Fiatnostalgie, en de Fiat 600 is nu in een volledig nieuw jasje gestoken. Een elektrisch jasje wel te verstaan.
Fiat 600E
Laten we beginnen met die cijfer-lettercombinatie. De originele Fiat 600 was namelijk het iets grotere broertje van de Fiat 500. Bij de nieuwe is dat ongewijzigd, echter… De Fiat 500-reeks is door de jaren heen iets groter geworden, met de 500, 500L en 500X. Daarnaast is er ook nog de Abarth 500-maffia met al zijn modellen.
Om het lekker Italiaans chaotisch te maken is de Fiat 600E groter dan de 500, maar weer net iets kleiner dan de 500X. Hij is namelijk meer dan 10 centimeter kleiner dan de 500X, maar weer 50 centimeter langer dan de 500E. Volg je het nog?
Back to the Future
Ondanks de verwarrende maatvoering van deze 600 is het een tof karretje geworden. Het design van de auto is namelijk een regelrechte verwijzing naar het origineel. Maar stilstand is achteruitgang zeggen ze, dus moest het uiteraard wel volledig gemoderniseerd worden, namelijk door middel van de elektrische aandrijving. De Fiat 600 wordt namelijk voorlopig alleen 100% elektrisch geleverd, waardoor deze helemaal future-proof is.
Omdat er nog steeds behoorlijk wat obstakels zijn voor volledig elektrisch rijden, en nee, dan hebben we het niet over die drempels waar je zachtjes overheen moet, maar die de toegankelijkheid van elektrisch rijden beperken voor iedereen, komt er in 2024 ook een hybride variant van de Fiat 600 Ze noemen dit zelf een hint naar de geschiedenis met het ontsluiten van de toekomst.
Specs
Deze elektrische variant brengt 156 pk en 260 Nm met zich mee. In het vlotte en ietwat chaotische verkeer van Turijn, waar wij dit model hebben getest, kwamen deze zeker van pas. De 0-100 sprint legt de 600E namelijk af in 9 seconden, en we kunnen onthullen dat de auto begrensd is op 150 km/u. Dat is wellicht ook verstandig, want met de 54 kilowattuur-batterij had je anders vroegtijdig met een lege Duracell langs de kant gestaan; de huidige actieradius is namelijk 409 kilometer. Fiat beweert dat wanneer je de 600E gebruikt voor ritjes in de stad, de actieradius 600 km wordt. Drie keer raden waar dat getal vandaan komt.
Bella Italia
De Italianen zijn goed in espresso’s, eten en genieten. Dit is ons wederom vakkundig duidelijk gemaakt tijdens deze trip in Turijn. Maar waar de Italianen ook enorm goed in zijn, is design. Het design van de 600E heeft namelijk echt een funky twist met een knipoog naar het origineel. Zie het een beetje als je ex: erg leuk om nieuwe kanten te ontdekken, maar soms denk je toch terug. Zo heeft Fiat in de nieuwe 600E de koplampen, achterlichten en het tweespaaks stuurwiel gepakt van het origineel, maar in een volledig moderne vormgeving weten te stoppen.
Nog een leuk feitje van het design van de 600E: als je de koplampen, grille en bumper bekijkt, lacht de 600E als een smiley. Dit past natuurlijk fantastisch bij het vriendelijke uiterlijk. In het interieur is dit doorgetrokken door middel van popartinvloeden, om zo een funky maar toch luxe uitstraling te bieden. Daarnaast zien we fysieke knoppen steeds vaker terugkomen in de nieuwe auto’s. Dus ook hier de ideale combinatie van een digitaal scherm voor je neus en de gemakkelijke bediening van de veelgebruikte functies. Daarnaast is het middenconsole afgedekt met een iPad-achtige cover.
Opties
Aan luxe is geen gebrek in de nieuwe 600E. Opties zijn er namelijk niet: het is alles of niets. Een massagestoel, sfeerverlichting met kleurentherapie gebaseerd op je humeur, een elektrische achterklep en alle nieuwe rijhulpsystemen zorgen voor een compleet pakket. Om het nog makkelijker te maken is er ook geen gedoe rond de prijzen. Er zijn namelijk twee keuzes. Zie het als een heerlijke pasta waar je twee verschillende sausjes overheen kunt doen.
Kies voor de La Prima (€41.990) of de Red (€35.990) variant, voeg er een leuk kleurtje aan toe geïnspireerd op de huisjes in Positano en Cinque Terre, en voilà, het is geregeld. Gemak dient de mens zeggen ze, toch?
Rijden
Een leuk ogende wagen is één ding, maar rijdt het ook een beetje? Het antwoord daarop is: zéker. Om te beginnen is (helaas) de echte emotie in elektrische auto’s er uiteraard een beetje uit, het lijkt namelijk allemaal behoorlijk op elkaar. Desondanks is de Fiat 600E een erg prettige auto om in rond te rijden. Terwijl de Fiat 500 vaak geassocieerd wordt met vrouwelijke bestuurders, hoeven we ons als mannen echt niet te schamen met de 600E. De B-klasse crossover brengt namelijk al meteen een uitstraling en door de Fiat 600E in de sportstand te rijden, voelt deze ook een stuk directer en net even wat uitdagender. Dit is iets wat we bij huidige elektrische auto’s in de comfort- of eco-stand niet vaak zien. De sportstand brengt dan toch weer net even dat stukje emotie terug.
Daarnaast hebben we gezien dat de actieradius behoorlijk accuraat is. We hebben de 600E namelijk op verschillende gebieden gereden. Lekker chaotisch door Turijn, om bochten heen gehoekt op het testcircuit van de oude Fiat-fabriek en cruisend op de bergpassen met een te grote zonnebril. De 600E brengt geen onaangename verrassingen. Zowel van binnen als van buiten tovert de 600E namelijk een glimlach op onze gezichten, zoals op het gezicht van de 600E zelf.
Verdict
De laatste keer dat Fiat een nieuw model introduceerde staat inmiddels bijna in de geschiedenisboeken van de basisschool, maar met de 600E slaan ze echt een hele goede slag. Een toffe elektrische cross-over met een mooie actieradius voor een leuke prijs. De 600E bevat namelijk alle gemakken die je in een huidige auto zoekt en doet daar, voor een auto van dit formaat en budget, nog een mooie stap bovenop. Het infotainmentsysteem, wireless charging, Apple CarPlay en massagestoelen zorgen voor een compleet pakketje.
Het blijft een pakketje omdat het geen gigantische auto is, maar dat maakt de charme van deze 600E compleet. Ideaal om door het drukke verkeer te manoeuvreren, maar ook om heerlijk mee te cruisen.
Aandrijflijn: elektrisch
Actieradius: 409 km
Vermogen: 115 kW / 156 pk
Gewicht: 2525 kg
0-100 km/h: 9.0 seconden
Topsnelheid: 150 km/h
Vanafprijs: €35.990
De versie die wij reden: €41.990