Een azuurblauw, oversized voetbalshirt met Del Piero achterop op een festival. Of een old school blauw-witgestreept Argentijns shirt op een corduroy pants. Retro-voetbalshirts, vooral uit de jaren ’90, hebben hun weg gevonden naar de alledaagse outfits.
Daar wordt op ingespeeld door verzamelaars die hun oude shirts voor hoge bedragen verkopen, maar ook door de clubs zelfs. De voetbalshirtdesigns hebben dit jaar de weg gevonden naar het verleden en daarmee ook naar de modewereld.
Geen goals Ín, maar fashion statements mÉt voetbalshirts
Het is geen geheim dat de voetbalcultuur al decennialang een liefdesverhouding heeft met mode. Voetballers hebben nu eenmaal status en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Pelé was in zijn jaren niet alleen de állerbeste op het heilige gras van Maracanā, hij was ook waar stijlicoon buiten de 90 minuten om. Zelfs in zijn voetbalshirt was hij de stijlvolste van allemaal. Check hieronder maar: bijna iedereen in pak, Pelé in zijn Santos-shirt.
Buiten de lijnen kleuren
Na hem volgden er natuurlijk nog duizenden voorbeelden van voetballers die buiten de witte lijnen de wereld kleur gaven. Al is daar door de opkomst van de socials extra gegenpressing op uitgevoerd. PSG speelt al jaren in op de verstrengeling tussen mode en voetbal. De Parijse miljardenclub tovert jaar in jaar uit met collabs uit de hoge hoed. Met Air Jordan komen er sneakers op de markt en het high-endstreetwearmerk BAPE enterde de voetbalwereld met PSG in 2018. Daarnaast worden Mbappé & Co gekleed door Dior, maar die collectie wordt ook aan de consument verkocht. Op die manier is de voetbalclub zelf een fashion brand geworden.
Afgelopen zomer toerde de club door Japan in stijl. In samenwerking met GOAT kwamen de spelers op locatie aan in statement items uit collabs uit verschillende culturele disciplines. Deze items kwamen daarna in gelimiteerde oplage naar de winkel om verkocht te worden.
Nieuwe stap: creative director voor Crystal Palace
Daar zitten natuurlijk creatieve mensen achter. Dat werd nóg duidelijker voor de buitenwereld toen Crystal Palace Kenny Annan-Jonathan dit jaar aanstelde als creative director. Hij is binnen de Londense club onder andere verantwoordelijk voor de juiste mode-collabs. Dit nieuws werd grootschalig opgepakt door verschillende media, omdat het als een soort fluitsignaal voor een wedstrijd werd gezien. Een wedstrijd waarin voetbalclubs spelen met de modewereld.
Op Insta is zijn hand al meer en meer te zien:
Favorites: fashionable voetbalshirts 23/24
Al deze elementen lijken dit jaar terug te komen in de voetbalshirtdesigns van dit seizoen. Van het feit dat retro bijna een synoniem is voor mode, tot de samenwerkingen tussen clubs en merken. Nu de eerste wedstrijden van het seizoen zijn gespeeld, en alle shirts bekend zijn gemaakt, kunnen we de balans opmaken. Welke clubs scoren met voetbalshirts die ook niet hadden mistaan op Lowlands?
Naast een aantal shirts die we dit seizoen op de velden zien, nemen we ook een extra’s onder de loep die bewijzen er geen scheidslijn meer is tussen de voetbal- en modewereld. Zoals het fenomeen knitted football shirts.
Cultklassieker van Arsenal als third kit
The Gunners doen dit jaar een gooi naar de titel met third kit dat geïnspireerd is op het iconische uitshirt van 82/83. De mineraal groene kleur met navy schouders behoren tot cultureel erfgoed en daar maakt de club dankbaar gebruik van. Het shirt werd met de heerlijke campagne ‘Europe never looked so good’ in het leven geroepen. Hierin was ook een grote rol weggelegd voor het vrouwenteam van Arsenal.
De stijlvolste club van allemaal: Venezia FC
Als de titel van een artikel is: ‘En de award voor stijlvolste voetbalshirt gaat weer naar…. Venezia FC’, dan weet je dat het goed zit. De Italiaanse club gooit al jaren hoge ogen als meest stijlvolle voetbalclub van allemaal en doet dit jaar weer vrolijk mee. Met de thuisshirts is de nadruk gelegd op de elegantie van de stad, haar cultuur en bovendien de inwoners. Ook hebben ze geprobeerd om de essentie van de iconische Venetiaanse architect Carlo Scarpa vast te leggen in het ontwerp. En dat is wat ons betreft aardig gelukt.
Retro-vibes in optima forma: het uitshirt van Manchester United
Het uitshirt Man U geeft retro-vibes in optima forma. Het groen met de witte lijnen kan ook zo in de etalage van fashion stores hangen. Naast de spelers zelf als modellen fungeerden tijdens de onthulling werd ook een speciale campagne gevoed in New York City. Met deze stijlvolle platen als resultaat:
Kappa doet het dunnetjes over met Athens Kallithea FC
Een club met in zijn Insta-bio ‘La bella vista.’ is bij voorbaat al stijlvol. Als je dan ook nog de voetbalshirts ziet, weet je helemaal dat er smaak is bij de designafdeling. Net zoals bij Venezia FC laat Kappa zien dat ze het allerbeste zijn in een klassieke stijl naar het veld brengen. Zowel het thuis als uitshirt blinken uit in de massawereld van de ronde bal.
Dit jaar maakt Real Madrid FC furore in all black
Het koninklijke wit van Real gaat nooit vervelen, maar een all black kit met gouden details ook niet. Van de zwarte kraag tot de zwarte strepen van adidas op de mouwen, Vinícius Júnior en Luka Modrić spelen dit jaar als rodeloper-mannen op de groene mat.
Sport Club do Recife brengt eerbetoon aan Braziliaanse legende
Dan een, in vergelijking met de andere clubs, kleine speler. Sport Club do Recife speelt in de Braziliaanse Serie B, maar wel met oog voor esthetiek. Vooral het derde shirt is op Champion League-niveau qua design. De rode streep in het midden, de kraag, de randen van mouwen, het patroon: alles klopt.
Het shirt is een eerbetoon aan Ariano Suassuna. Hij is één van de grootste namen van Brazilië in de literatuur en cultuur en zijn kenmerkende stijl komt nu terug op het veld.
Thuisshirt van Chelsea FC: It’s a ’90s thing
Chelsea FC kondigde het thuisshirt aan met de tekst ‘It’s a ’90s thing’. En daar is niets aan gelogen. Naast dat ze met miljoenen smijten alsof geld niet bestaat, kunnen ze dus ook nog toffe shirts ontwerpen. Nu de resultaten nog.
Op voetbalshirts geïnspireerde collecties
Niet alleen op het veld worden dus shirts met trots gedragen. Merken, en ook clubs, brengen steeds vaker collecties uit die geïnspireerd zijn op voetbalshirts. We zochten de beste van de afgelopen tijd bij elkaar.
AC Milan 1995/1996 Collection
De jaren ’90 van AC Milan waren onvergetelijk. Met deze collectie viert de club de explosie aan kleur die in die jaren aan de club werd gegeven. Zo komen legends toch weer bovendrijven, volledig in stijl.
Boiler Room x Umbro
Oké, Kappa weet vaak het modedoel te vinden, maar laten we ook voor Umbro de loftrompet steken. Naast het gruwelijke shirt van Sport Club do Recife, weten ze nog een keer het net te vinden. Deze collab met Boiler Room zou iedereen in zijn vizier moeten hebben.
Sonic Youth x Pleasures
De band Sonic Youth werkte samen met kledingmerk Pleasures voor een heerlijke collectie. Op de items kwamen onder andere album artworks en graphics terug. Als dit niet festivalwaardig is weten wij het ook niet meer.
Knitted voetbalshirts
Voetbalshirts zijn in principe gemaakt voor performance. Het zijn en blijven namelijk topsporters die het dragen. Om het nog één stapje verder de modewereld in te tillen, maken kledingmerken ook tegenwoordig ook knitted football shirts. Veel stijlvoller gaat het niet worden.
RICE NINE TEN
Het Japanse RICE NINE TEN haalt veel inspiratie uit de sportwereld. Naast gebreide basketball jerseys maakt het merk ook liefhebbers blij met voetbalshirts. Op de rechterkant van de borst vind je een met de hand geborduurd logo en overall komen plooien terug voor extra nostalgische vibes.
FORTYTWO
FORTYTWO maakt met zijn knitted shirts een statement tegen de corrupte voetbalwereld. In de omschrijving van het shirt staat onder andere: ‘Deze collectie bevat memorabilia van het WK 2042, door voetbalhistorici erkend als het meest corrupte WK ooit. Bedrijfsvoorzitter Sepp Tember wordt door tijdgenoten alom verantwoordelijk gehouden voor de dood van The Beautiful Game, maar publieke oppositie tegen de krachtpatser is vrijwel onmogelijk te lokaliseren.’
Het klinkt wat vergezocht, maar de stijl wordt er niet minder van. En dat er veel corruptie is, is een understatement, dus er wordt ook een maatschappelijk label aangehangen. Naast de ietwat vage omschrijving staat in de bio dat het shirt ‘Ships In 4-6 Weeks’, dus daar kun je beter de vinger opleggen.
Voetbalshirts in de kunstwereld
Oké, op het eind nog even ruimte gemaakt voor het echte werk. Fotograaf Louis Bever maakt bekende kunstwerken na met modellen die poseren in retro-voetbalshirts. Dat kunstgeschiedenis en voetbalshirts van VFB Stuttgart of Boca Juniors samen kunnen komen, wie had dat ooit gedacht? In een interview met HypeArt vertelt hij: ‘Ik zie het als een spel. Als ik een schilderij zie dat ik leuk vind, moet ik een shirt vinden dat erbij past, en omgekeerd. Dan vind ik het leuk om oude voorwerpen in het schilderij te vinden en deze te vervangen door dingen met een voetbalthema.’