In Europa houden we er van om te zeggen dat we voorlopen op het gebied van mode.
Vervolgens wijzen we naar steden als Parijs, Milaan en Londen om ons punt te maken.
De dikste streetwearmerken met Japanse roots
Ondertussen lachen ze ons elders in de wereld keihard uit. Wij mogen dan misschien wel op de hoogte zijn van de nieuwste trends, maar in Japan worden de trends gecreëerd. Dat is eigenlijk al decennia’s lang het geval, maar omdat de Japanse fashion scene de laatste jaren echt ontploft is lijkt de waarheid nu pas boven water te komen: we lopen lichtjaren achter. Gelukkig kunnen we door de online winkelkar flink te vullen met Japanse kleding, meteen een flinke inhaalslag maken. Daarom hebben wij voor jou de dikste streetwearmerken met Japanse roots op een rijtje gezet.
CLESSTE
Op de stijl van de overvolle Japanse straten zijn we verliefd geworden. Met een benijdenswaardig talent voor stijl levert het land onovertroffen designers af. Er zit ziel in de modeopvatting van deze cultuur en fashion forward Ryo Takashima is daar de belichaming van. We interviewden hem voor MANIFY Magazine #5, en we mochten zijn beste outfits (zie header) delen met de wereld.
Hij combineert zijn digitale inspiratiesessies met een plek op de directeursstoel van kledingwinkel +81 én zijn eigen brand CLESSTE. Met zijn merk werkt hij onder het motto: ‘Feel more familiar with Japanese craftsmanship & sense of beauty’.
En als je de Insta-page checkt, zie je dat het een metafoor is voor oversized poloshirts, parachutebroeken, cargo shorts, business-overhemden met een vleugje streetwear en baggy jeans.
Porter-Yoshida & Co
Een outfit is niet compleet zonder accessoires. En bij Porter-Yoshida & Co ben je in dat geval zeker aan het juiste adres. Bij dit merk waar ze vooral bekend staan om de hoogwaardige handtassen, steken ze namelijk hun hart en ziel in elke stiksel. De toewijding aan kwaliteit komt overduidelijk naar voren door het gebruik van superieure materialen, waardoor de tassen er niet alleen héél dik uitzien maar ook robuust en duurzaam zijn. Een tegengeluid tegen massaproductie.
Comme des Garçons
De avant-gardistische stijl en de typerende Franse naam, doen vermoeden dat dit merk rechtstreeks in de Champs-Élysées is opgericht. Schijn bedriegt, want het kenmerkende hart-met-ogen vindt haar oorsprong in Tokio, waar Rai Kawakubo in 1969 de deuren van Comme des Garçons voor het eerst opende. Deze ontwerpster is met haar legendarische trouwens meteen het hoofdingrediënt voor het succes van het Frans… Uh, japanse merk. Om even een beeld te schetsen van haar status: in 2017 trapte zij het Met-gala af tijdens een solo fashion show. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1983, met destijds Yves Saint Laurent als ster van de show.
A Bathing Ape
Als Supreme de koning is van de hypebeast-cultuur, is Bathing Ape (BAPE) de keizer. Elke gast die eind jaren 2000 een beetje interesse had voor streetwear, heeft wel eens de ABC-camo en het Shark-ontwerp van het merk uit Tokio bewonderd. Het merk vergaarde vooral bekendheid door de aandacht van bekende hiphopartiesten als Kanye en Pharrell. In 2008 brachten de Teriyaki Boyz samen met Kanye West zelfs de hit ‘I Still Love H.E.R.‘ uit als officiële rapgroep van BAPE.
WTAPS
De naam van dit merk heeft even wat context nodig: je spreekt het namelijk uit als ‘double taps’. Oprichter Tetsu Nishiyama, beter bekend als TET, tovert militaire kledingstukken om tot high-end fashion met een oog voor innovatief ontwerp. Het merk is vooral bekend geworden van de Jungle Stock Shirts, M65-militaire jassen en de samenwerking met Vans die approved is door Kanye West. En ja, dan loop je natuurlijk binnen als streetwearmerk.
Yuketen
De lijsten van GQ en HighSnobiety over de beste schoenen online worden vaak gevuld met pareltjes van Yuketen. Het merk haalt inspiratie uit de vintage Amerikaanse lifestyle en belichaamt dat beter dan het gemiddelde Amerikaanse merk. Oprichter Yuki Matsuda is een meester in klassieke stijlen in een nieuw streetwear-achtig jasje steken in combinatie met een liefde voor producten van ongekend hoge kwaliteit. Dat laatste blijft toch wel een beetje de rode draad binnen dit lijstje.
Wacko Maria
Een zomers hemd van Wacko Maria neemt je meteen mee in een space waar muziek, film en kunst samenkomen. Soms vliegen de graphics alle kanten op, terwijl andere stukken weer minimalistisch en rustig zijn. Eén ding is zeker: oprichter Atsuhiko Mori weet altijd de juiste snaar te raken bij steetwearliefhebbers.
Tailor Toyo
Allereerst willen we Ryan Gosling graag bedanken voor zijn culturele referentie. Tijdens Drive verschijnt de acteur namelijk in een Sukajan-jack, wat deel uitmaakt van het Japanse erfgoed en er bovendien heel dik uitziet. Wat ons betreft steekt Tailor Toyo er met kop en schouders bovenop als het op deze stijl aankomt. Elk item van deze kleermaker valt op, en daar houden we van.
Jelado
Je hebt vintage, en je hebt Jelado. Ontwerper Yohei Goto lijkt de industriële revolutie van dichtbij te hebben gemaakt met zijn tijdloze stijl. Bij dit merk worden alle stukken gemaakt van Japanse producten met een enorm oog voor detail. Wij zijn vooral van de spijkerjacks, die niet zouden misstaan tijdens een motortripje. Streetwear van de hoogste plank.