In 1947 opende François Salomon voor het eerst de deuren van zijn winkel in Annecy, Frankrijk. Destijds verkocht ‘ie voornamelijk zaagbladen, maar naarmate het toerisme weer toenam na de oorlog, breidde Salomon zijn winkel uiteindelijk uit naar een ski-atelier.
Salomon: van skimerk tot toonaangevend in de fashion industrie
Ondertussen paradeert de gehele fashion industrie op de spullen van Salomon. Niet op de witte pistes van Zermatt, maar gewoon op straat. Gedurende het bijna 70-jarige bestaan, is Salomon namelijk getransformeerd van skimerk tot een bepalende factor binnen de fashionindustrie. Hoe precies? Dat leggen wij je uit.
Meesterbrein achter de ‘skade’.
Om die vraag te beantwoorden, blijven we toch nog eventjes hangen in de naoorlogse periode. In die periode kwam Georges, de zoon van François, steeds vaker helpen in de winkel van zijn vader. Hij was het meesterbrein achter de ‘skade’. Je weet wel: die dingen die ervoor zorgen dat je schoenen blijven vastzitten aan je ski’s. Toen ze hier eenmaal het patent op kregen, schoot het bedrijf pas écht de lucht in.
Vanaf dat moment wist heel de wereld van Salomon. Bijna elke man of vrouw die in de jaren ‘70 van de piste afknalde, deed dat met een board, ski’s,of skischoenen van Salomon. De visie van Georges reikte verder dan alleen skiproducten, waarna de familie uitbreidde naar andere sporten. In 1984 werd bijvoorbeeld TaylorMade opgekocht, en vanaf dat moment hielden ze zich ook bezig met golfproducten.
Uitbreiding na uitbreiding
Dus, even een kleine tussenstand: skispullen, gepatenteerde producten, schaalvergroting, TaylorMade opgekocht, uitbreiding producten. Ja, da’s niet gek natuurlijk. Zeker niet omdat er bij die ‘uitbreiding van producten’ ook wandelschoenen aan te pas kwamen. En die bleken bij adidas bijzonder goed in de smaak te vallen. Het Duitse merk verpletterde destijds al de voetbalindustrie, maar wilde, net als Salomon zelf, uitbreiden. Uiteindelijk kwamen zij in ‘97 terecht bij Salomon en tikten maar liefst $1,4 miljard neer om het merk over te kopen.
Het plan was om Salomon om te toveren tot een soort ‘multisportgrootmacht’, maar de samenwerking bleek geen daverend succes te zijn. In 2005 verkocht adidas het merk alweer door aan het Finse Amer Sports. Die samenwerking bleek wat soepeler te verlopen, waarna er steeds meer wandelschoenen van Salomon over de toonbank verdwenen.
Salomon krijgt eer na werken
In 2013 lanceerde Salomon de XT-6: een schoen ontworpen voor trailrunning. Die intentie kreeg uiteindelijk een andere wending, omdat de meeste interesse voornamelijk uit de mode-industrie kwam. In Parijs besloot de befaamde winkel ‘Broken Arm’ om de schoenen van Salomon te verkopen, nadat een paar klanten hier naar hadden gevraagd. En ja, als je eenmaal voet zet aan de fashion hoofdstad van Europa, dan weet je bijna zeker dat er nog heel veel successen volgen.
Die kwamen er dan ook zeker. In 2016 besloot Boris Bidjan Saberi een Salomon laars te herontwerpen voor zijn fashion show, werd Jean-Philippe Lalonde van Veilance aangetrokken om de Sportstyle Business van Salomon uit te bouwen en vlogen de aanvragen voor samenwerkingen de mailbox binnen. Vanaf dat moment ging het heel rap bij Salomon. De ene samenwerking resulteerde weer in de andere samenwerking en ondertussen heeft het Franse merk met alle opmerkelijke namen binnen de fashion industrie samengewerkt. De XT-6 werd door GQ zelfs tot sneaker van het jaar uitgeroepen. En dat voor een ‘skimerk’. Chapeau.