‘Toen ik begon, waren er drie grote merken die vijf exclusieve sneakers op de markt brachten. Tegenwoordig zijn er vijftien merken die wekelijks hetzelfde uitbrengen als de rest.‘
Met die woorden vatte pionier Jeff Staple in een notendop samen waarom de sneakers van tegenwoordig weinig tot geen impact meer hebben op de sneakerindustrie.
Terug in de tijd met de schoenenkast van opa
Grappig genoeg is de storm van streetwear labels die iconische Nike-silhouetten aanpassen, sinds dat interview eindelijk gaan liggen. De meeste ontwerpers lijken door te hebben dat het echt over een andere boeg moet. Sneakerheads zijn toe aan vernieuwing. Of, in dit geval veroudering. De nieuwe generatie ontwerpers haalt namelijk al een tijdje inspiratie uit de schoenenkast van je opa. Waar eerst veel Nike-afstammelingen op de markt kwamen, zijn klassieke herenschoenen tegenwoordig het favoriete silhouet van de meest toonaangevende merken.
De dikste sneakers van de nieuwe wave
Kijk bijvoorbeeld eens naar het merk Fugazi. Eerst werd de bootleg Air Jordans hier als dé schoen van het merk gezien, terwijl de Two Cent Loafer – een variant van opa’s penny loafers – tegenwoordig de status als populairste model heeft overgenomen. Het zijn stuk voor stuk schoenen die perfect zijn om eerst chique te dineren met je schoonouders, om er daarna keihard op te stampen in de meest exclusieve nachtclub van Berlijn. Dan weet je echt dat je een baanbrekend ontwerp hebt. Multifunctioneel, stijlvol en tijdloos tegelijk. Dat waarderen we. Om jou ook te overtuigen van deze nieuwe sneakerwave, hebben we de dikste opa-schoenen op een rijtje gezet.