Kleuren vs. uitstraling | Suit Up Tuesday

CREDITS: Massimo Dutti 2015
[powerkit_alert type=white ]Manifiërs, let me introduce myself! Ik ben Janine en mijn ‘daily mission in life’ is jullie, mannen, er nog beter uit te laten zien. Tijdens Suit Up Tuesday vertel ik regelmatig over stijl, trends en etiquette in relatie tot kleding. Zo kun jij je stijlvolle zelf zijn tijdens elke gelegenheid en kan niemand meer om jouw awesomeness heen.[/powerkit_alert]

Kleuren van een pak

Suit Up Tuesday LogoEen tijd terug publiceerde we al een artikel over de kracht van kleuren. Wat doet een rode eetkamer met je eetlust en een voornamelijk zwart outfit met je gesprekspartner. Vandaag gaan we wat dieper in op de kleuren van een pak.

Als je een pak koopt check je ongetwijfeld de kleur. Althans, daar ga ik gemakshalve maar even van uit. Haalt de kleur je op of lijkt het alsof je nog maar een week te leven hebt, omdat je er lijkbleek in oogt. Het is belangrijk dat een kleur iets voor je doet. In meerdere opzichten zelfs. Of je je er nou bewust van bent of niet, de kleur die je kiest voor je business arsenaal stuurt een sterke boodschap de buitenwereld in. Hoe belangrijk de pasvorm en kwaliteit ook zijn, het is de kleur van je pak die onbewust het meeste losmaakt bij de mensen die op je pad komen. Om je een beetje wegwijs te maken in kleurenland, hierbij de belangrijkste kleuren voor kostuums op een rijtje.

Blauw

Een all time favorite, een succesnummer en absolute must have in iedere garderobe. Waarom? Blauw straalt zelfvertrouwen en betrouwbaarheid uit. Blauw kalmeert en geeft je gesprekspartner het gevoel dat je alles onder controle hebt. Een advocaat zou het kunnen dragen bij een openingspleidooi of wanneer hij/zij een potentiele cliënt ontmoet en een bankier draagt het bijvoorbeeld bij een belangrijke klant. Blauw betekent autoriteit, het is de beste kleur om in te onderhandelen en het is de universele kleur voor power.

Grijs

De kernwoorden voor grijs zijn veiligheid, kennis, compromis en professioneel. Ideaal als je bijvoorbeeld in de sales werkt en een meeting hebt met je baas of een klant om een orderbevestiging even mee door te nemen. Grijs werkt ook goed voor executives, wanneer deze new business acquireren, aandeelhoudersvergaderingen hebben of belangrijke financiële beslissingen moeten maken. Het zijn maar een paar voorbeelden, als je in een andere branche werkt kun je natuurlijk ook gewoon grijs aan hoor. Er is niks mis met een goed zittend, grijs pak met een spierwit shirt. Integendeel!

Neutrale kleuren/ beige

Wil je down to earth over komen, begripvol en als iemand met veel compassie draag dan beige of aardetinten. Ideaal als je in een ongemakkelijke situatie zit of als je een low-key meeting hebt. Het kan erg mooi staan in de zomer, maar de kleurexperts zeggen dat je als een leidinggevende functie hebt je beter geen lichte kleuren kunt dragen. Hoe donkerder je pak, hoe meer autoriteit je uitstraalt. The choice is yours uiteraard.

Zwart

Zwart wordt gezien als streng, onbenaderbaar, intimiderend en kil. Aan de andere kant is het ook stijlvol, sterk en mysterieus. Een zwart pak draag je alleen tijdens speciale gelegenheden zoals een bruiloft, een begrafenis, een gala etc. Niet op de werkvloer. Tenzij je een ober of goochelaar bent.

Kleuren van je accessoires

Geel: Vrolijk, optimistisch, maar ook onrustig dus wees voorzichtig. Rood: Opwindend, signaalkleur, dynamisch, kracht. Rood is af te raden bij conflicten. Bruin: Behaaglijk, warm, eenvoudig, down to earth. Paars: Creatief, vrouwelijk, spiritueel, intiem. Groen: Fris, natuurlijk, onafhankelijk, kalmerend Roze: Zacht, toegankelijk, vriendelijk, romantisch. Oranje: Energiek, enthousiast, warm, trekt aandacht. Wit: Onschuldig, netjes, koel, puur

Een bewust gekozen kleur van je pak kan je dus zonder dat je nog maar een woord hebt gezegd een gewenste indruk laten geven. Betrouwbaar, empatisch, professioneel of down to earth. De keuze is reuze! Natuurlijk is het een beetje generaliserend, want alles valt of staat met het complete plaatje. Maar weten dat kleur een groot psychologisch effect kan hebben is gewoon heel handig om te weten als je een sollicitatie hebt, een meeting moet voorzitten of als je bijvoorbeeld om loonsverhoging gaat vragen. Alle beetjes helpen toch? Dit is trouwens geschreven in een grijs jurkje. Succes!

LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
De meest iconische campagnes van Kith
De meest iconische campagnes van Kith
Bij elke seizoenswisseling zitten wij vol ongeduld de insta-pagina van Kith te herladen. Sinds de eerste campagne van de streetweargiganten toveren ze alle Hollywood sterren namelijk om…
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…