In de jaren ’80 krabbelde Shawn Stüssy nog zijn achternaam op handgemaakte surfplanken voor stoners in Californië.
Ondertussen vind je diezelfde krabbel dagelijks terug op de borst van Daan uit de Pijp.
Van kleine surfplankenverkoper tot grote speler binnen de streetwear-industrie
Iedereen met een beetje fashion sense heeft ondertussen namelijk een item van Stüssy in de kledingkast liggen. Met een geschatte jaarlijkse omzet van $93,8 miljoen per jaar, 6 miljoen volgers en samenwerkingen met Kanye West, Nike en Supreme is het een understatement om te zeggen dat Stüssy een van de grootste namen binnen de streetwear-industrie is. Sterker nog: als je onze artikelen een beetje leest, weet je dat het merk met de trema’s een van onze favoriete kledingmerken ooit is.
De geschiedenis van Stüssy binnen 15 minuten
Het leuke aan het verhaal van Stüssy, is dat het nooit de bedoeling van Shawn Stüssy is geweest om kleding te verkopen. Als het aan hem had gelegen waren de surfplanken het enige waar het merk bekend om stond. En dat terwijl ze nu al veertig jaar lang de streetwearwereld domineren met vooruitstrevende ontwerpen en subtiele Californische verwijzingen. Hoe dat dan precies tot stand is gekomen, wordt haarfijn uitgelegd in de nieuwe video van ‘The Education‘. Tijdens een 15-minuten durende video dompelen ze je compleet onder in de geschiedenis van het iconische merk en leggen ze stap voor stap uit hoe Stüssy op het punt is gekomen waar ze nu zijn. Een must-watch dus.