The Beauty In The Beautiful Game. Fluister deze zin in het oor van een voetballiefhebber, en zijn glimlach tikt bijna datzelfde oor aan.
Met deze woorden bespeelt het merk Futsol nu ook de modewereld. Een op voetbal geïnspireerd lifestylemerk dat écht tot leven kwam na een potje ballen op het strand. We nemen je mee in het verhaal van én achter oprichter Nico Wilson.
Futsol: de magie van voetbal in een merk
Om te zien dat voetbalitems hun weg hebben gevonden in het modebeeld, hoef je alleen maar de aftermovie van Lowlands te kijken. Zo’n beetje iedereen die meesurft in het wereldje heeft een vintage Arsenal-shirt of een jersey dat op de velden van de jaren ’90 is geïnspireerd. En dat is alleen maar mooi.
Weg met de band T-shirts en sweatshorts
Al vond Nico Wilson dat dat een aantal jaar geleden wel anders was. In tegenstelling tot wielrennen, bijvoorbeeld. ‘Het begon allemaal toen ik in New York woonde en we vaak vijf-tegen-vijf speelden aan de Lower East Side. Ik merkte dat spelers geen voetbalgerelateerde producten meer droegen, alleen band-T-shirts en sweatshorts,’ schetst hij.
Nico werkte op Broadway voor een reclamebedrijf met een master aan de Columbia Journalism School op zak. In zijn vrije tijd was hij onderdeel van de cultuur in de fietswinkel van het merk Rapha. Hier kwamen vrienden samen, dronken koffie, winkelden en praatten over de Tour de France. ‘Het was gewoon iets dat ontbrak in het voetbal. De enige plek waar ik een wedstrijd kon bijwonen was in een groezelige bar en om eerlijk te zijn, toen ik terugging naar Londen, was het vrijwel hetzelfde,’ tekent Nico op.
Een plek die de voetbalwereld miste
In Londen wekte hij als scenarioschrijver, maar hij startte ook zijn Instagram-pagina Futsol. Daar creëerde hij de plek die de voetbalwereld miste. ‘Futsol wil een internationaal clubhuis zijn, een verfijnde omgeving voor voetbal creëren en het naar een ander, hoger niveau brengen waar mensen zich op hun gemak kunnen voelen, inclusief vrouwelijke fans,’ is zijn gedachtegang. Zijn Insta-pagina en het idee van een clubhuis werd steeds meer een merk, en daarna ging het snel.
De locatie voor het merk had hij al: het strand in Alentejo, Portugal. Het idee achter Futsol werd een high-end voetballifestylemerk met graphics geïnspireerd op zijn thuisbasis in New York, Rapha, en een vleugje van de surf- en skatecultuur. Voor zijn kledinglijn vergaarde hij ideeën en adviezen, inclusief een bezoek aan Portugese fabrieken.
Klassiek, maar geen retromerk
En zo geschiedde. Na een kickabout op het strand is Futsol nu op een heel natuurlijke manier geëvolueerd tot een merk dat mensen aanspreekt. De items van Futsol hebben iets klassieks, maar het is geen retromerk. Plus: Nico put zijn inspiratie ook niet per se uit één tijdperk of uit één tenue. De periode van de jaren ’30 tot en met de jaren ’90 is zijn speelveld. Jup, dat is breed, en het is ook niet alleen maar voetbal, voetbal, voetbal. ‘Onze graphics en designs kunnen er snel voetbalgericht uitzien, maar we worden geïnspireerd door onze omgeving op het gebied van design, of het nu gaat om architectuur, natuur, straatcultuur of kunst. Zo concentreerde onze SS24-lijn zich op Portugal en haalden we de motivatie voor ontwerpen uit de lokale kleurenpaletten, interieurs, mozaïeken en de lokale Azulejos-tegels’, zegt hij.
Voor nu is de focus het uitdragen van de boodschap die Futsol vertegenwoordigt. ‘We houden ons niet aan het stereotype van de voetbalcultuur en omarmen meer progressieve waarden,’ zijn de rake woorden van Nico. Door in de spotlights te komen op events, competities en toernooien gaat Futsol laten zien wat het in huis heeft. Daarna wordt het tijd voor een uitbreiding, zoals knitted items, trainingspakken en accessoires. Check de huidige collectie hier, zoals het Comprta Cegonha shirt hieronder: een longsleeve-shirt met handgeschilderde ooievaarsstof en een geborduurd embleem dat is geïnspireerd op de vogels die nestelen op de rieten torens van Comporta in Alentejo.