De Air Jordan 1. Een iconische schoen die niet alleen op het basketbalveld, maar ook in de modewereld domineert.
Sinds het debuut in ’85 zijn er talloze, heerlijke afleidsels van het revolutionaire ontwerp voorbij gekomen. En daar mogen we Japan hartelijk voor bedanken.
Air Jordan 1: van Amerika tot Japan
Tijdens de nieuwe aflevering van ‘Behind the Hype’ op het YouTube-account van HYPEBEAST wordt namelijk de invloed van Japan besproken op de populariteit van de Air Jordan 1. En die is onmiskenbaar. Toen Nike in ’84 namelijk in gesprek ging met Michael Jordan over de Air Jordan 1, groeide Japan al snel uit als grootste markt buiten Amerika. Toen de Air Jordan 1 eenmaal uitkwam, waren er dan ook veel Japanners die de schoenen al snel omarmden.
De invloed van Urahara en Godfather Hiroshi Fujiwara op de Air Jordan 1
Een perfect voorbeeld daarvan is Hiroshi Fujiwara, beter bekend als de ‘Godfather van Japanese streetwear’, die als een van de eerste grote figuren de Air Jordan 1 droeg en als inspiratiebron gebruikte voor zijn eigen ontwerpen. Zijn visie hielpen enorm in de populariteit in Japan en daarbuiten. Vooral Urahara, kort voor Ura-Harajuku, werd omgetoverd tot AJ1-epicentrum. Dezelfde wijk staat ondertussen bekend als een van de meest invloedrijke fashionstraten ter wereld. En dat is dan weer met dank aan de Air Jordan 1. Win-win voor beide partijen.
De marketingsskills van Nike
Omdat Nike ware experts zijn op het gebied van marketing, hadden ze met de lancering van de 1985 Metallic-serie al snel een plannetje klaar om in te spelen op de nieuwe populariteit in Japan. Exclusieve sneakers in kleinere hoeveelheden op de markt brengen, zodat ze in Japan nóg meer opleveren. Dat was een beetje de instake van het merk met de Swoosh. En dat is ze haarfijn gelukt hoor. De gehele Japanse invloed op de populariteit van de Air Jordan 1 wordt hieronder binnen vijf minuten uitgelegd. Veel kijkplezier, amice.