De één vindt een auto pas een auto als er een 4.0 V8 onder de motorkap ligt, terwijl zijn buurman kwijlt van een elektrisch snelheidsmonster. Hoe je het ook wendt of keert, elektrisch rijden neemt stilletjesaan de autowereld over. Elon Musk is niet voor niets de rijkste persoon op aarde geworden door Tesla. Bij sommige mannen gaan nu de haren recht overeind staan, ook hier op de redactie, maar het is nu eenmaal zo…
Ieder jaar komen er weer betere varianten op de markt. Dat is in elke branche zo, alleen bij elektrische auto’s lijkt het ieder jaar gekker te worden. 2021 gaat een veelbewogen jaar worden voor de automarkt. Dit zijn de dikste elektrische auto’s die dit jaar uit de fabrieken rollen. Ga je dit jaar dan eindelijk voor je droom? De allerdikste auto leasen als innovater?
De dikste elektrische auto’s van 2021
Ford Mustang Mach-E
De Ford Mustang blijft voor ons een brute wagen, alleen al omdat Steve McQueen erin heeft gereden. Een Mustang moet gewoon voor áltijd in het straatbeeld blijven. Het is een klassieker. Punt.
Ford weet dat natuurlijk ook als geen ander. Daarom hebben de Amerikanen het model nieuw leven ingeblazen. In de VS rijdt ‘ie al rond, maar wij gaan de auto in 2021 op de Nederlandse wegen zien. De Mustang Mach-E heeft niet alleen een moderne elektrische aandrijving, maar ook veel andere aspecten zijn gemoderniseerd. Denk aan knoppen in plaats van handgrepen om de deuren te openen.
Rijbereik: 610 km
0 tot 100 km/h: 3,7 seconden
Vanafprijs: €48.425,-
Audi Q4 (Sportback) e-tron
Audi gaat dit jaar hoge ogen gooien met twee compacte, elektrisch aangedreven SUV’s. Er komt namelijk van de Q4 e-tron ook een sportback-variant. De Q4 e-tron is 4,60 m lang en 1,60 m hoog, terwijl de sportback 1 cm langer en lager is.
Beide modellen hebben dezelfde technische basis. Ze hebben twee elektromotoren (225 kW systeemvermogen) en electric quattro vierwielaandrijving. Daarmee gaat Audi zorgen voor twee van de bruutste elektrische auto’s van 2021.
Rijbereik: 450 km
0 tot 100 km/h: 6,3 seconden
Vanafprijs: €55.000,- (richtprijs, officiële bekendmaking volgt nog)
BMW i4
BMW is ready. Met de i4 die dit jaar van de band komt rollen zet het Duitse merk de toon. Voor de BMW i4 is de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie gebruikt. Hierdoor zal rijden nooit meer hetzelfde zijn. Het is een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis. En bij een nieuw wending hoort een nieuw logo. De i4 krijgt als eerste het logo met driedimensionale en transparante vormgeving.
Met een maximumvermogen van 390 kw(530 pk) is het een krachtpatser pur sang. De motor is namelijk vergelijkbaar met een V8 motor in het huidige aanbod. Klinkt goed, toch?
Rijbereik: 600 kilometer
0 tot 100 km/h: 4,0 seconden
Vanafprijs: €65 000,- (richtprijs, officiële bekendmaking volgt nog)
Tesla Model Y
Dit elektrische monster is vast en zeker niet nieuw voor je, maar in ’21 komt de Tesla Model Y pas voor het eerst in Nederland. De ‘Y’ maakt de anagram ‘sexy’ van Tesla af, want het rijtje van Tesla-modellen is nu als volgt Tesla Model S, 3, X en Y.
Tesla Model Y springt in het oog omdat je zeven personen kan gaan vervoeren én hij is voorzien van volledig zelfrijdende besturing. Maar is ‘ie dan ook sloom? Zeker niet, want Model Y heeft een topsnelheid van 241 km/u. Prima, toch?
Rijbereik: 505 kilometer
0 tot 100 km/h: 3,7 seconden
Vanafprijs: €64.000,-
Lightyear One
Jij dacht duurzaam te zijn? Nou, er is altijd een baas boven baas. De Brabanders achter Lightyear One steken er met kop en schouders bovenuit. Als basis voor deze auto zijn de Stella en Lux zonneauto’s waarmee Solar Team Eindhoven de World Solar Challenge heeft gewonnen.
De auto is ultralicht, zeer efficiënt en voorzien van zonnepanelen. Het is eigenlijk de toekomst waar je naartoe kijkt. Naast dat je op zonne-energie rijdt, kun je de Lightyear One ook gewoon aan de lader hangen. Dit jaar wil het merk 500 auto’s op de markt brengen. Voor ons toch wel één van de dikste elektrische auto’s van 2021.
Rijbereik: 725(!) kilometer
0 tot 100 km/h: minder dan 10 seconden
Vanafprijs: €150.000,-