Vermogen: 460 kw / 625 PK (761 pk in overboost) Dat ieder automerk tegenwoordig een elektrische auto van de band laat rollen zal je niet ontgaan zijn. Maar wat nou als je engineer bent bij Porsche, je een naam hebt hoog te houden als topmerk én ook nog eens een elektrische auto moet gaan fabriceren? Dan moet je van goeden huize komen. We gingen op pad met de állersnelste elektrische Porsche: Wat direct opvalt aan de naam van de elektrische auto: de Turbo S. Want zit er een turbo in een elektrische bolide? Het antwoord is helaas nee. Dus waarom zou je ‘m zo noemen? In plaats van Turbo S had er ook ‘Tering Snel’ kunnen staan, want dat is ‘ie zeker. Er is voor Turbo S gekozen omdat het simpelweg staat voor de allersnelste uitvoering. De Taycan is ook te bestellen in 4S en Turbo. En die zijn, trouw aan de opbouw van Porsche, iets minder riant uitgevoerd. De Turbo en de Turbo S hebben in de basis allebei 625 pk, maar het verschil zit in de overboost: 680 pk voor de Turbo, 761 pk voor de Turbo S. Maar maak je absoluut geen zorgen. Alle modellen rijden de straatstenen uit de gemiddelde vinexwijk. Want we hebben hier met een serieuze Tesla-killer te maken. De Tesla Model S haalt 0-100 km/h in 2,6 seconden, wat 0,2 seconden sneller is dan de Porsche Taycan Turbo S. We hebben de Tesla Model S eerder aan de tand mogen voelen en toegegeven: die ging ook hilarisch snel. Maar wacht even. De Tesla is dus 0,2 seconden sneller. Ja, dat klopt: de Tesla is iets sneller. Alleen hierbij onze dikke ‘maar’: Launch Control is bij de Taycan Turbo S keer op keer op te roepen, wanneer je maar wil. We hebben het namelijk zo’n tien keer achter elkaar geprobeerd totdat we echt nekklachten kregen. 1-0 voor Porsche, want bij de Tesla Model S moet je vaak even wachten totdat je ludacrious mode aan kan vlammen. Je moet even geduld opbrengen tot de auto gereed is. Porsche heeft haar huiswerk uitstekend gedaan en een knap staaltje werk geleverd. Je kan de rocket on demand functie oproepen wanneer je maar wil. En dat is best bijzonder te noemen. De Porsche Taycan Turbo S heeft omgerekend een vermogen van 625 PK. Daardoor is het geheel terecht om ‘m de beunhaas onder de elektrische bolides te noemen. Omdat je in één keer het volledige vermogen tot je beschikking hebt schiet je in slechts 2,8 seconden naar de 100 km/h en in slechts 11,4 seconden zit je al op de 200 km/h. Niet slecht voor een auto van bijna 2300 kilo. Launch Control is toch een van de meest leuke aspecten aan een Porsche Taycan Turbo S. Het werkt als volgt: aan je stuurwiel zit rechtsonder een ‘Drive Mode’ button die je van ‘Normal’ op ‘Sport Plus’ kan zetten. Als je dit hebt gedaan voel je dat de auto al ietwat gaat inzakken. Het is vergelijkbaar met een hond die standby gaat staan om een flinke bolus te draaien. Vervolgens druk je met je linkervoet het rempedaal in en met je rechtervoet het gaspedaal volledig in. En dan kan het feest beginnen. Haal je linkervoet van het rempedaal en je wordt gelanceerd naar illegale snelheden. Het is nauwelijks met woorden te omschrijven hoe snel dit gaat. Qua gevoel kun je het beste denken aan een lancering in een achtbaan. En hiermee is gelijk het meest krankzinnige omschreven. Net als in een achtbaan ga je in een directe lijn door naar topsnelheden. In tegenstelling tot een auto met een verbrandingsmotor kunnen je hersenen nog enigszins inschatten in welk verzet je zit, waardoor het geheel wat logischer en natuurlijker aanvoelt. Maar omdat je zó hard vooruit wordt geschoten heb je geen idee hoe hard je gaat. Behalve dat het dan echt giga hard gaat. Het interieur van de Porsche Taycan Turbo S is museum-waardig te noemen. Je zou er bijna een kaartje voor kopen om er in plaats te nemen. Stijlvolle knoppen van metaal, afgewisseld met lederen bekleding. Alles is vormgegeven als een echte Porsche, hoe we het merk kennen van nu en van vroeger. De startknop zit aan de linkerzijde. Er zijn mooie ronde klokken waarbij de toerenteller en kilometerteller centraal in het midden gepositioneerd zitten. En wat te denken van het raceklokje om je rondetijd te meten, centraal in het dashboard. Het dashboard is overigens uitgebreid met een extra scherm voor de bijrijder. En die is met 10,9 inch heerlijk groot. Hierop kan de passagier extra goed meekijken met de navigatie maar ook het infotainment systeem bedienen. Ook achterin is het aardig vertoeven. Met mijn 1 meter 78 kan ik eenvoudig plaatsnemen achter mijn eigen stoel. En met een auto van 5 meter lang en 2 meter breed moet je haast wel prima achterin zitten. We moeten hierbij sterk denken aan de eerder geteste Porsche Panamera , waarbij we ook prima achterin konden plaatsnemen. Velgen van carbon. Welke auto heeft dat? Nou, de Taycan Turbo S dus. Omdat het een vrij zware auto is kun je dit ook zien als een manier om gewicht te besparen. Het ziet er ook gewoon superstrak uit. De baby blauwe kleur die Porsche, ijsblauw metallic noemt, valt vooral in de smaak bij vrouwen. Geniaal, maar de mannelijke reacties waren iets minder. Om toch nog even het carbon aan te stippen: die zijn bij ieder klein spoilertje wel te vinden, waardoor het geheel er ontzettend stijlvol uitziet. The devil is in the details. De auto is overigens ook direct te herkennen als een Porsche. De kenmerkende bolling aan de voorkant, de vier moderne lampjes in de koplamp en de klep aan de voorzijde waar twee kratjes bier op passen. Terwijl ook de achterzijde is te herkennen als een Porsche. De doorgetrokken lichtstreep die we eerder zagen bij de laatste modellen van Porsche is kenmerkend, maar natuurlijk ook de naam Porsche in dikke letters. Een elektrische auto is even wennen, want je hoort nauwelijks geluid tijdens het rijden. De beleving die je gewend bent is er dan ook niet. Af en toe de banden hoor je de banden of het windgesuis van buiten. Maar eenmaal het gaspedaal ingedrukt ben je volledig stil aan het rijden. Nou ja, omdat het wel heel stil werd heeft Porsche het geluid bij het optrekken gesimuleerd. Dit klinkt als een zoevend geluid dat steeds hoger klinkt naarmate je sneller rijdt. En druk je hem nog iets verder in dan ga je echt als de brandweer. Het moment suprême komt als je launch control functie gaat gebruiken. Man man man. Vreugde, angst en boosheid zijn de gevoelens die door je lichaam heen stromen. Het gaat zó ongehoord snel. Alsof je een F16-piloot bent die ieder moment zijn vliegtuig laat opstijgen. De Porsche Taycan laat zich eenvoudig bedienen en stuurt als een echte Porsche. Iedere bocht – die voor je gevoel iets te hard gaat – voel je jezelf een winnaar. Af en toe voel je wel dat het zwaartepunt aan de onderzijde zit, maar dan ben je wel heel gortig aan het sturen op de openbare weg. Een volwaardige sportauto waar je al je vrienden in mee kan nemen? Check. Opladen kun je het beste doen bij een Fastned punt. Hier heb je 50 kW laders staan, waar we hebben ervaren dat ons testmodel binnen een half uurtje 50% was bijgeladen. Wel een nadeel: zoveel Fastned punten zijn er niet in Nederland. De punten die er zijn bevinden zich allemaal langs de snelweg. Ga je bij een Alegro punt opladen met 11 kW vermogen, dan zul je er iets langer over doen. Laten we zeggen een flinke zes uur langer. Wel handig dat de Taycan aangeeft op welk tijdstip de accu’s vol zitten. Dit is ook gelijk het grote nadeel van elektrisch rijden: opladen kun je lang niet overal in de buurt doen. Als je – net als ik – niet in het bezit bent van een eigen oprit en laat thuis komt, dan kan het wel eens voorkomen dat de dichtstbijzijnde oplaadpunt bezet is. Dan moet je op zoek naar het volgende punt. En als die dan ook nog eens bezet is, tsja, dan moet je weer verder zoeken. Sta je dan met je volle boodschappentas. De actieradius van ongeveer 380 km is prima. Ondanks dat het bloedheet was, wat weer extra vermogen vraagt van de auto. Maar, ga je net als ons af en toe helemaal los met Launch Control dan heeft het uiteraard een negatieve impact hebben op de actieradius. Toegegeven, in den beginne waren we niet zo heel erg fan van elektrisch rijden. De beperkte actieradius in vergelijking met benzine en dieselvoertuigen, de oplaadpunten die je nog echt moet zoeken: het is nog niet volledig in ons ecosysteem terecht gekomen. Maar goed, dan komt er een Porsche Taycan 4S onder je bips. Dan ziet de wereld er toch weer een stukje leuker uit. Zo hypocriet zijn we dan ook wel weer. Om elektrisch rijden te stimuleren betaal je momenteel geen BPM voor een nieuwe elektrische auto. Scheelt je bij een Porsche Taycan Turbo S al snel zo’n 25k, dus tel uit je winst. Foto’s: Jereau van den Heuvel
0-100 km/h: 2,8 s. Topsnelheid: 260 km/h
Actieradius: 380 km
Basisprijs: €189.000
De versie die wij reden: €232.000 Porsche Taycan Turbo S
Tesla-killer of niet?
Veel te veel vermogen
Rocket on demand
Interieur
The devil is in the details
Winnaars-auto
Zijn er nog bijzonderheden
Verdict
1939. Het legendarische jaar waarin Enzo Ferrari wegging bij Alfa Romeo en zijn eigen pad insloeg. ‘Ferrari’ werd een eigen merk, en fungeerde eindelijk niet meer als…