Ford heeft in samenwerking met Webasto een Ford Mustang Lithium Fastback prototype gepresenteerd. Hiermee is Ford van plan om te peilen of de nieuwe generatie musclecar eigenaren zit te wachten op bloedjesnelle EV’s. De Mustang Lithium is niet alleen een eenmalig prototype, maar is ook een testbank voor batterij- en thermischmanagement.
De Ford Mustang Lithium is een elektrische supercar met een handbak!
De Ford Mustang is toch wel het voorbeeld van de Amerikaanse musclecar. Waar ze altijd een brullende V8 in die voorkant hadden, is deze nu gevuld met een elektrische krachtbron. Door deze 800 volt elektrische motor duwt de Mustang Lithium maar liefst 900 pk naar de banden. De indrukwekkende 1355 Nm aan koppel zorgen voor een brute acceleratie.
Het 800-volt systeem zien we ook terug in de Porsche Taycan. Ook Ford kiest samen met Webasto voor dit systeem om een simpele reden. Dit 800 volt kan namelijk meer kracht genereren, met minder gewicht en warmte.
Transmissie
Ook een elektrische aandrijving vraagt om een overbrenging naar de wielen. En hiermee weet Ford zich te onderscheiden. Ze hebben er namelijk voor gekozen om een Getrag MT82 zesbak tussen de bestuurder en bijrijder in te leggen. Deze handbak kan de 1355 Nm aan koppel overbrengen naar de wielen, zodat jij nog steeds lekker kunt spelen.
Rijstanden
Natuurlijk is het niet nodig om altijd zo’n bruut arsenaal aan vermogen onder je rechter voet te hebben. Daarom kun je kiezen uit verschillende rijdmodus Valet, Sport, Track en Beast. Een 10,4″ scherm maakt het switchen tussen de verschillende standen erg eenvoudig.
Door middel van dit soort innovaties wil Ford de komende jaren elektrisch rijden nog verder ontwikkelen. Ford investeert daarom tot aan 2022 ruim 11,5 miljard dollar in elektrisch rijden.