– 360 pk. Met boost: 408 pk
– Koppel: 561 nM. Met boost: 664 nM
– 0-100 km/h: 6.6 s. Met boost: 5.7 s.
– Topsnelheid: 200 km/h.
– Vanafprijs: € 84.000
– De versie die wij reden: € 116.000
Audi e-tron 55 Quattro
De langverwachte Audi e-tron is dan eindelijk op de markt. De eerste volledig elektrische auto van het merk ziet er prachtig uit en geeft een mooi kijkje in de toekomstvisie van Audi. We namen ‘m een weekje mee op pad om te kijken of dit knappe elektrische beestje aan de verwachtingen voldoet.
We zijn al vaker verwend geweest met de mooiste modellen die Audi aanbiedt. Dat was met de Audi e-tron wederom het geval. Vooral de elektrische combinatie was voor ons iets waar we best wel aan moesten wennen. We hebben de voors- en tegens van elektrisch rijden mét een Audi e-tron voor je op een rijtje gezet. Laten we beginnen met de voordelen:
Het gaat hard. Echt hard
Het allerleukste van elektrisch rijden is dat het rete snel gaat. Met de Audi e-tron zit je in 5,7 seconden al aan de 100 km/h. En dat is echt rap voor een auto van maar liefst 2500 kg! Uiteraard zijn er voertuigen te vinden die sneller gaan, maar wat met name zo gaaf is is dat het gewoon in één ruk door gaat naar de begrensde snelheid van 200 km/h. Waar je met een auto met verbrandingsmotor vaak nog een soort van inkakmomentje hebt is dat met de Audi e-tron totaal niet het geval.
En dit allemaal zonder herrie, want het enige wat je hoort is de wind die langs de auto vliegt en de banden. Voor de rest is de e-tron, zoals je zou verwachten, muisstil. En dat komt heel relaxt over. Wat ook meespeelt is dat het testmodel voorzien is van akoestische zijruiten, die optioneel verkrijgbaar zijn. En wat ons betreft de €604 helemaal waard.
Wordt je gek van de stilte? Het Bang & Olufsen premium soundsystem biedt een oplossing en presteert heel goed. Hier komt wel een meerprijsje van €1388 om de hoek kijken.
Geen spiegels meer, maar camera’s
Oké, toegegeven, dit is wel een extra optie op de Audi e-tron die je € 1857 euro kost, maar wat is het gaaf. Audi Virtual mirrors wordt het ook wel genoemd. De werking is eigenlijk heel simpel. In plaats van zij spiegels heb je twee kleine camera’s tot je beschikking. En het beeld wordt in de deurpanelen via een klein schermpje geprojecteerd. Het grote voordeel hiervan? Je hebt nauwelijks nog een dode hoek. De schermen zijn tevens een touchscreen wat bedoeld is om de camerahoek te verstellen, net als bij gewone elektrische spiegels. Het ziet er erg futuristisch uit en hoewel we er in aanvang heel erg aan moesten wennen zien we er wel de meerwaarde van in. Want ook ‘s nachts heb je uitstekend zicht in de schermpjes, zonder dat je verblindt wordt.
Hij is mooi, vooral voor een elektrische auto
De Audi e-tron is toch wel een van de mooiste elektrische auto’s van dit moment. Er zijn in de loop der jaren nogal wat auto’s uitgebracht waarbij er te veel nadruk lag op het feit dat er een elektromotor in ligt. Misschien komt het doordat een designer helemaal los kan gaan, omdat ie niet meer perse rekening hoeft te houden met factoren als genoeg koeling voor de motor en een verbrandingsmotor zelf. En daardoor eindelijk iets anders op de tekentafel kan leggen. De e-tron lijkt op een standaard personenauto, maar dan wel een hele mooie.
Wat blijft is dat we allemaal vooruitstrevend willen zijn, maar toch graag vast houden aan wat we gewend zijn. De Audi e-tron is bijna 5 meter lang en doet ons qua looks het meest denken aan een Audi A6 Quattro.
Opladen kan op best veel plekken en je staat altijd vooraan
Je kunt op steeds meer plekken je auto elektrisch opladen. En het grote voordeel van deze plekken is dat dit vaak de meest prominente plekken zijn, dicht bij de in- en uitgang. Ga je naar een Fastned punt bij een tankstation, dan zul je vaak wel iets verder moeten lopen dan normaal. Logisch ook, want deze oplaadstations zijn er later bijgebouwd en zullen dus ergens een plekje moeten hebben.
Het idee dat je op een grote batterij rijdt is waanzinnig
Als je er over na gaat denken best gek. Geen gepruttel meer van een motor, geen smeringen zoals olie of koelvloeistof. Hoogstens wat ruitenwisservloeistof. Of je Aladdin bent en op een zwevende accu de snelweg trotseert. Grappig detail: bij ons testmodel hadden we nog flippers op het stuur. Die uiteraard niet werkten, omdat er niets te flipperen valt met een constante versnelling. Maar het is geinig om ze zo nu en dan even aan te tikken en je het gevoel geven om toch nog invloed te hebben op het versnel proces.
Nadelen
Hij is zwaar, heel zwaar
Rechtdoor gaat echt knalhard. Je hebt het idee of je Max Verstappen bent in een oneindige DRS zone. Ga je er echter wat mee sturen op bochtige wegen dan kom je wat bedrogen uit. Ter voorbeeld: een Audi A6 avant weegt 1965 kilo. Dat is dus meer dan 500 kilo lichter dan zijn elektrische neef. Door het extra gewicht van de accu’s is de auto echt zwaar en daardoor log. Je merkt het vooral in de bochten. Bijsturen, eerder remmen dan gepland zijn dingen waar je rekening mee moet houden. De Audi e-tron is simpelweg niet gemaakt om als bochtenwonder te fungeren.
Actieradius valt tegen
De opgegeven actieradius is 411 km. Ga je echter aan de bak in standje Sport en Dynamic dan zal je dit never nooit halen. En we weten heus wel dat als je met een benzine- of dieselmotor tekeer gaat de actieradius ook sterk tegenvalt, maar 411 km vinden we toch echt net wat te weinig. In praktijk kwamen we zelfs uit op een actieradius van 290 km, en daar zit je echt snel aan.
Opladen duurt nog te lang
De Audi e-tron heeft een accucapaciteit van 95 kWh. Bij een standaard Allego laadpaal die je overal wel ziet, kun je opladen met een snelheid van 11 kW. In theorie zou de Audi e-tron dus in 9 uur volledig opgeladen moeten zijn. Best lang dus. Natuurlijk heb je overal snelladers die een 50 kW-sterk oplaadpunt hebben. Waar je dus in theorie in 2 uur helemaal volgeladen kunt zijn.
En ook dat helemaal volladen is een dingetje. Na een nacht volladen kwamen we niet verder dan 299 km. In plaats van de opgegeven 411 km. Een gat van 112 km dus.
Vergelijkende modellen
Uiteraard kijken we ook even bij de concurrentie. En daar zien we dat de Jaguar i-Pace en de Tesla Model X met nagenoeg dezelfde vanafprijzen te verkrijgen zijn. De opgegeven WLTP actieradius bij de Audi e-Tron is 411 km en dat is theoretisch gezien flink lager dan bij de i-Pace en de Model X. Maar we sluiten natuurlijk niet uit dat deze getallen in de praktijk ook tegenvallen.
Jaguar i-Pace
Vanafprijs: € 82.000
Opgegeven actieradius: 470 km
Tesla Model X
Vanafprijs: € 85.000
Opgegeven actieradius: 505 km
Verdict
Moeilijk. Als je elektrisch gaat rijden, moet je berekend rijden. Je moet goed nadenken over waar je kunt opladen en hoe vol je accu is. Ook spontaan het gaspedaal indrukken kan voor grote consequenties zorgen. De actieradius van Audi e-tron is nog niet zo groot dat je er net als met een auto met verbrandingsmotor gewoon je gang mee kan gaan. Not yet.
We zitten in een overgangsfase wat dat betreft en dit zal zeker gaan verbeteren in de toekomst. Audi wil eind 2025 zeker 12 puur elektrische auto’s op de markt gebracht hebben, waarvan de e-tron dus de eerst is. We hebben hier dan ook veel vertrouwen in!
Qua voertuig en de daarbij horende luxe is de Audi e-Tron een echte Audi, laat daar geen misverstand over zijn. Je krijgt de luxe die je van Audi gewend bent en je rijdt wel echt in iets speciaals.
Tot dat de actieradius omhoog gaat zeggen we: kies voor een hybride model, maar dit is natuurlijk ook iets persoonlijks. Zie jij er de kunst wel in om berekend te rijden, dan zit je met de nieuwe e-tron écht heel goed!