Zowel Belle als het Beest: de Ducati Diavel V4

CREDITS: Jasper Loeffen

De Italianen weten als geen ander hoe ze sportiviteit, elegantie en spierkracht in een motor kunnen gieten. Dat wisten we al, maar deze krachtpatser uit Bologna bewijst het wéér: de Ducati Diavel V4. We zijn niet alleen verliefd op de looks, maar ook op de prestaties.

Ducati Diavel V4

Het is een elegante Italiaanse bodybuilder op wielen, een combinatie van strakke lijnen en spieren. Een samensmelting van een sportieve naked bike en power cruiser. De Diavel heeft het V4 Granturismo-blok, dat garant staat voor kracht, soepelheid en consistentie bij elk toerental. Door het lage zadel (790 mm van de grond), de centrale voetsteunen en een hoog stuur, dat 20 mm dichterbij staat dan op de Diavel 1260 S, ben je erg comfortabel tijdens het nemen van bochten.

Hoewel de Diavel V4 één en al perfectie is, bekijken we hem het liefst van achteren. Daar zie je de brede 240/45 achterband, de vijfspaaks lichtmetalen velgen en het kenmerkende LED-achterlicht in een dubbel-C-profiel. Met als kers op de taart: de vier dubbele titanium uitlaten, wat nog nooit eerder te zien was op een Diavel.

, Zowel Belle als het Beest: <strong> de Ducati Diavel V4</strong>
Foto: Jasper Loeffen

Het beestje bij zijn naam noemen

De Italiaanse muscle bike kreeg in 2010 zijn naam. Een groep ingenieurs zag het prototype in de fabriek Borgo Panigalei. Een van de mannen keek vanaf de achterzijde naar het silhouet en riep in het Bolognees: ‘Ignurànt comm’ al diavel,’ wat staat voor ‘Kwaadaardig als een duivel’.  Daar kreeg de krachtpatser zijn naam Diavel en na dertien jaar is-ie nog steeds een van de meest spraakmakende modellen van Ducati.

, Zowel Belle als het Beest: <strong> de Ducati Diavel V4</strong>
Foto: Jasper Loeffen

Specs

De Diavel V4 heeft, zoals eerder genoemd, een Granturismo-blok van 1.158 cc met een vermogen van 168 pk en 12,8 kgm koppel. De motorfiets heeft een verrassende wendbaarheid en dynamiek. Mede doordat de motor 13 kg lichter is dan zijn voorganger, de Diavel 1260 S.

De krachtige V4 kan accelereren als de beste en bereikt in minder dan 3 seconden een snelheid van 100 km/u. Extra tof: launch control. Het geluid uit deze viercilinder klinkt geweldig, vooral als je hem stevig laat accelereren in de eerste versnelling. De achterste cilinders kunnen worden uitgeschakeld, waardoor de motor kan functioneren als een tweecilinder of viercilinder. Wanneer je overschakelt naar de tweecilindermodus, gaat dit gepaard met een dieper en donkerder geluid. De frequentie wordt hoger wanneer alle vier de cilinders actief zijn.

, Zowel Belle als het Beest: <strong> de Ducati Diavel V4</strong>
Foto: Jasper Loeffen

Cruising 

De motorfiets biedt drie vermogensstanden en vier rijmodi: Sport, Urban, Touring en Wet, speciaal voor het rijden op oppervlakken met weinig grip. Met de rijmodus Wet kun je de interventie van de rijhulpsystemen (Traction Control, ABS en Wheelie Control) aanpassen aan de situatie en je persoonlijke voorkeur. De Ducati Diavel V4 zorgt voor een ongeëvenaarde rijervaring dankzij het comfortabele zadel en de vering. Ook na lange ritten gaat je onderrug nog gewoon goed mee. Het valt meteen op hoe moeiteloos de Duc te besturen is, ondanks de imposante 240/45 achterband en het lage zwaartepunt. Wil je helemaal ontspannen op deze krachtige motorfiets zitten, zet dan cruise control aan. Als je een sportievere rit wilt, kun je gebruikmaken van de quick shift up & down-optie.

, Zowel Belle als het Beest: <strong> de Ducati Diavel V4</strong>

Conclusie

De Diavel V4 is een ongeëvenaard meesterwerk, in een klasse apart. Hoewel Ducati heeft gebroken met sommige traditionele ontwerpelementen, zoals de V-twin motor en het kenmerkende frame, blijft-ie diepe emoties oproepen. Je moet er gewoonweg een keer op rijden om de volledige betekenis te begrijpen. De krachtige nieuwe viercilinder sleurt je mee als nooit tevoren, en dit kunstwerk op wielen is niet voor niets bekroond tot ‘Mooiste Motorfiets’ op EICMA, ’s werelds grootste motorbeurs. Met een vanafprijs van €31.890 ben je de gelukkige eigenaar in de kleurstelling Ducati Red. Als je liever voor de Thrilling Black-variant gaat, moet je iets dieper in de buidel tasten: €32.290.

Source:
LEES OOK
De Line-up Details van Mazda
De Line-up Details van Mazda
Elk detail telt. Een veelgehoorde uitspraak, maar bij één (auto)merk weten we inmiddels dat die zin een lijfspreuk is die door de aderen van het bedrijf stroomt:…
We leven in deze stijlbewegingen
We leven in deze stijlbewegingen
Er komt veel voorbij, hè? Op Insta, TikTok, Pinterest en Discord word je plat gebombardeerd met stijlupdates, waardoor je soms het overzicht effe kwijt bent. Want niet…