Ducati Monster 821 Stealth ‘Special Edition’

In 1993 kwam de eerste Ducati Monster op de markt en bracht een revolutie teweeg in de motorwereld. De reden hiervan? Ze kwamen met een iconisch model dat erg wendbaar is met sportieve rijprestaties. De Monster 821 is een eerbetoon aan de erfenis van de Monster 900 uit de beginjaren. Nog steeds zien we een slanke, eenvoudige naked bike, die er om vraagt om bereden te worden. Maar wij reden op niet zomaar een versie, maar de Monster 821 Stealth. Een uitgepakte editie met speciale kleurstellingen!

Ducati Monster 821 Stealth

Design

De verhoudingen, het silhouet, de tank en de koplamp kenmerken het ontwerp van de Monster 821 en blijven trouw aan de oorspronkelijke lijnen van toen. Zelfs is de tank voorzien van de iconische bevestigingshaak, net als de eerste Monster. De Stealth heeft qua design nieuwe graphics en een fly screen: elementen die de nieuwe Monster 821 een uniek en onmiskenbaar karakter geven.

Dit maakt de Stealth al een stuk opvallendere motor dan de Monsters die we vaker langs zien rijden. Maar het mooiste voordeel van deze editie zit ‘m in de techniek.

, Ducati Monster 821 Stealth ‘Special Edition’

Specs

De Ducati Monster 821 Stealth is ten eerste luchtgekoeld en is daarnaast uitgerust met een Quick Shift. Dit wil zeggen: extra vermogen en sneller schakelen (zonder te koppelen), ofwel iedereen stront rijden bij het stoplicht.

Ducati Quick Shift up & down (DQS)
De Ducati Quick Shift is een elektronisch systeem dat is geïnspireerd op circuit-motoren, dat het mogelijk maakt om te schakelen zonder het gebruik van de koppeling én zonder het gas te sluiten. Ook terugschakelen kan zonder te koppelen, maar alleen met een gesloten gasklep. Geloof ons, dit is magisch mooi en de standaard voor de toekomst!

Verder is de Monster 821 standaard uitgerust met LED-positielicht en achterlicht, USB-aansluiting, een TFT-kleurendisplay en het bekende Ducati Safety Pack, met Bosch ABS en Ducati Tranction Control. Daarnaast heeft de Stealth ook verschillende rijmodi, die we vaker hebben gezien: ‘Touring’, ‘Sport’ en ‘Urban’.

, Ducati Monster 821 Stealth ‘Special Edition’

Motor

Wat zit er nou werkelijk tussen je benen als je lekker aan het gassen bent op deze speciale Ducati Monster? Een 2-cylinder 821 motorblok van Testastretta met 80 kW, dat goed is voor 103 pk en 86 Nm koppel. De Monster 821 is ook beschikbaar voor rijders met een beperkt rijbewijs, in een versie met 35 kW gereguleerd vermogen.

We vonden ‘m, zoals we gewend zijn van eerdere Monsters, natuurlijk heerlijk rijden. Zo makkelijk. Meer zoek je eigenlijk niet in motorfiets. Oké, de zithouding begon een beetje te irriteren. Meer als dat we gewend zijn, maar dat heeft wellicht met afstellingen te maken. De zithoogte is namelijk verstelbaar tussen 785 mm en 810 mm, en daarnaast kan je de pedalen natuurlijk op een andere plek laten installeren.

Verder is er op deze prachtige fiets van Ducati heel weinig aan te merken. Het is wat ons betreft één van de tofste naked bikes die er momenteel te koop zijn. Daarover gesproken. De standaard Monster 821 staat voor je deur vanaf €13.590. Voor €1.000 meer maak je daar een Stealth-versie van. En dat is het wat ons betreft alleen al door de Quick Shift al waard!

LEES OOK
Kamperen op topniveau
Kamperen op topniveau
Staat het plannen van je volgende trip nog op je to-dolijst? Dan heb we een extra, oldskooloptie voor je: kamperen. Maar dan wel in stijl. Cozy vibes,…
Tijdreizen in het adembenemende Dubai
Tijdreizen in het adembenemende Dubai
Als je aan iemand vraagt wat het eerste is waar diegene aan denkt bij de stad Dubai, dan krijg je antwoorden zoals: supercars, wolkenkrabbers, gemoderniseerd, fashion, olie,…
Naar de oorsprong van de blazer
Naar de oorsprong van de blazer
Voor je opa was het doodnormaal, op Wall Street ook. Maar in de informele kantoortuinen van vandaag is het een wat minder geziene gast: de blazer. Al…
Music voor alle Rebels
Music voor alle Rebels
Terwijl de één erg goed gaat op ‘oud en vertrouwd’ of ‘huisje, boompje, beestje’, wil de ander tegen álle stromingen in. Gewoon omdat gewoon ook maar zo…