Do’s en don’ts bij het dragen van een riem

CREDITS: Jonathan Francisca | Unsplash

Je hebt riemdragers en je hebt riemdragers. Het verschil? De één draagt een riem puur zoals ‘ie bedoeld is: het omhoog houden van je broek. De ander ziet het als een accessoire waarbij de riem niet opvallend genoeg kan zijn. Van een buckle die groter is dan een gemiddeld voorhoofd tot aan een reflecterende gele kleur waar zelfs een verkeersregelaar jaloers op zou zijn. Soms is een tikkeltje minder ook écht beter. Door niet te overdrijven bij het dragen van een riem kom je veel beter uit de doeken. Het is slechts een advies, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Je wilt niet dat mensen het in hun broek doen door jouw belachelijke riemkeuze.

Do’s en don’ts bij het dragen van een riem

Please, don’t. 

Van een stuk afzetlint van Off White tot aan een opgerold schaakbord met het logo van Louis Vuitton. De ene riem is nog opvallender dan de ander. Een tip: Louis Vuit-don’t! Fluorescerende kleuren kan je beter bewaren voor een themafeest en grote gespen zijn alleen getolereerd in de boksring. Het komt je outfit vaak niet ten goede en mensen kunnen hun blik er niet vanaf houden. Op een negatieve manier.

Riemen van touw of gevlochten riemen? Dat gaat hem zeker niet worden. Geen verdere uitleg nodig. Gewoon niet doen. Een ander slecht idee is een riem combineren met bretels. Als je twee dingen nodig hebt om je broek omhoog te houden, dan is het echt tijd voor een kleinere broek. Een bretel combineren met een riem is dan ook hetzelfde als een pet én een hoed dragen. 

Last van craquelé in je riem? Dat is hét teken om je riem direct de container in te gooien. Deze ouderdomsbarstjes ontstaan niet voor niets. Jouw riem is duidelijk aan vervanging toe. Kan je direct betere riemen kopen in plaats van die riem waar je al die tijd mee hebt rondgelopen.

dragen van een riem
Foto: Alora Griffiths

Advies is welkom!

Natuurlijk helpen we je een handje wat voor riem je dan wél kan dragen. Ga in ieder geval voor een onopvallende riem. Niet te veel tierelantijntjes, niet te veel poespas. Het belangrijkste is om je riem af te stemmen op je outfit. Bij een zakelijke outfit met pantalon hoort bijvoorbeeld een smallere riem van 3,5 centimeter. Als je een casual outfit draagt kan je riem juist breder zijn en zal deze uitkomen op ongeveer 4 centimeter. Op die manier blijven de ogen gericht op de rest van je outfit en zal de riem niemand doen afleiden.

Wil je het echt helemaal goed doen? Stem dan je riem af op je schoenen en de details van je kleding. Heb je donkerbruine leren schoenen en zwarte manchetknopen? Ga dan ook voor een donkerbruine riem met een zwarte gesp. Het liefst ook nog van echt leder, zodat je riem jarenlang mee zal gaan. Kost je in één keer even wat meer geld, maar anders zal het je nog veel meer geld kosten door het verslijten van de slechtere kwaliteit riemen. Goedkoop is duurkoop.

De juiste lengte

Een riem heeft altijd vijf gaatjes. Bij het kopen van een riem kan je de juiste lengte het best bepalen door de gesp af te stellen op het middelste gaatje. Het uiteinde van de riem moet vervolgens minimaal door de eerste lus van je broek passen. Kan je de riem minstens twee keer om je lichaam wikkelen? Dan kan je beter voor een maatje kleiner gaan. Wikkel je riem vervolgens tegen de klok in om je middel en je bent helemaal het mannetje.

Écht geen vertrouwen in jezelf dat je de juiste riem gaat vinden? Koop dan gewoon een broek op maat. Heb je in ieder geval geen gehannes met het dragen van een riem. Toch willen wij je een hart onder de riem steken. You got this! 

dragen van een riem
Foto: Devin Edwards
LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
De meest iconische campagnes van Kith
De meest iconische campagnes van Kith
Bij elke seizoenswisseling zitten wij vol ongeduld de insta-pagina van Kith te herladen. Sinds de eerste campagne van de streetweargiganten toveren ze alle Hollywood sterren namelijk om…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…
Wishlist-materiaal
Wishlist-materiaal
Jup, clichés als ‘We hebben nog niet met onze ogen geknipperd en het is al weer bijna kerst’ mogen weer uit de kast… Gift season staat nou…