Direct communiceren kan een goede eigenschap zijn. Door middel van direct communiceren laat je duidelijk weten wat je wel en niet wil. Het straalt zelfvertrouwen en energie uit, mensen weten gelijk wat ze aan je hebben. Het verbetert je relatie, vermindert stress en spanning doordat je een conflict niet uit de weg gaat.
Je dwingt als het ware af of mensen je wel of niet mogen. Daarnaast is het efficiënt en tijdbesparend. Geen chit-chat, maar gelijk bespreken waar het echt om gaat. Echter kan je directheid ook overkomen als arrogantie, explosief of aanvallend. Daarom lees je hier de tips hoe je direct communiceren op de juiste manier toepast in je leven.
Irritatie
We hebben het allemaal wel is: iemand die irritaties bij je opwekt. Wanneer iemand iets doet wat jij niet wil of wat niet de afspraak was dan zou je hem hier op aan kunnen spreken. Wanneer je dit doet hou je dan strikt bij de feiten en beschrijf zo objectief mogelijk wat je dwarszit. Iemand veroordelen heeft geen zin, sterker nog dit veroorzaakt het tegenovergestelde effect van wat je wil. Daarnaast is het de kunst om niet vanuit je emotie te communiceren. Als je chagrijnig bent laat dit dan niet je boodschap vertroebelen.
Voorbeeld:Je hebt met een collega afgesproken om 12:00 te lunchen. Echter komt hij 25 minuten te laat.
Een directe manier van communicatie:
- Volgens mij hadden we een afspraak om 12:00, het is nu 12:25.
- Als je later komt dan we hadden afgesproken, moet ik op je wachten en dan voel ik me gefrustreerd
De ‘vraagvorm’
Een veelgemaakte fout is te veel praten in een vragende vorm. Wanneer je iets niet begrijpt is een vraag natuurlijk goed. Maar stel geen vraag omdat jij je mening wil uiten over het onderwerp waar de vraag over gaat. Het risico van onderwerpen ter spraken brengen doormiddel van een vraag is dat jou mening al beoordeelt is door het antwoord op de vraag. Hierdoor maak je het jezelf extra moeilijk om te zeggen wat je wilt zeggen. Als jij een onderwerp ter sprake wil brengen moet je zeggen wat je wil zeggen. Als je geïnteresseerd bent in de mening van de ander kan je afsluiten met een vraag.
Het effect van andermans gedrag
Een directe manier van communiceren is het benoemen van het effect van iemand anders gedrag. Nogmaals, zonder te oordelen en te overdrijven, puur de feiten. In het voorbeeld van de lunchafspraak zou een passende reactie zijn: We hebben nu minder tijd voor onze lunch, want ik heb om 13:00 weer een afspraak.
Ik-Boodschap
Wanneer je praat vanuit jezelf, blijf je bij jezelf. Wanneer je praat in een jij-boodschap is de kans erg groot dat je bezig bent met oordelen. Wanneer je oordeelt, zal de ander in de verdediging schieten. Dit zal weer het omgekeerde effect creëren van wat jij wilt bereiken met je boodschap. Direct communiceren is dus communiceren vanuit de ik-vorm. Je legt uit wat het effect van andermans gedrag op jou gevoel is. Hierdoor neem je zelf de verantwoordelijkheid voor jou eigen gevoel.
- Ik vind het lastig dat je..
- Ik krijg het gevoel dat je..
- Ik wil graag dat..
- Wat ik nodig heb is..
Tips
- Een goeie houding terwijl je communiceert. Rechtop staan, oogcontact maken en ontspannen
- Duidelijk articuleren en een stevige maar plezierige toon aanslaan
- Echt proberen te begrijpen wat de ander zegt
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- gebruik geen twijfeltaal: ‘eigenlijk, een beetje, best wel, misschien, in principe’
- Praat in tegenwoordige tijd: “Ik ben van plan om…” i.p.v. “Ik was van plan om…”