Het moment is eindelijk daar: je mag aanschuiven aan dé grote mannentafel. Je droom kan eindelijk werkelijkheid worden. Hier heb je al jaren naartoe gewerkt, het is nu make it or break it. Mensen zitten met smart te wachten op jouw idee voor een eigen merk, dienst of product. Net zoals bij Shark Tank moet je mensen overtuigen waarom jouw idee water in wijn kan veranderen.
Deze dealbrekers moet je voorkomen bij het pitchen van je idee
Als deze belangrijke dag op de planning staat moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat dit feilloos gaat. Ondanks de spanning en de zenuwen kan je dus niet te veel fouten maken. Je wilt natuurlijk niet dat mensen je idee afkraken en dat ze over je heen lopen. Om dit voor te zijn zetten wij even een paar dealbrekers op een rijtje die je moet voorkomen tijdens het pitchen. You are welcome!
1. Kijken door een geldbril
Het hele doel is om er een investering uit te halen. Tuurlijk is dit belangrijk, maar begin niet te snel over geld te praten. Je verkoopt niet alleen het idee, maar ook je levenswerk, waarden en lifestyle. Laat ze verliefd worden op je idee en laat hen over geld praten.
2. Foute kledingkeuze
Jezelf kleden volgens de standaarden van het bedrijf is een must. Is het een bedrijf dat traditioneel is? Zorg er dan voor dat je jouw mooiste pak gestoomd hebt en ready to go bent. Als het bedrijf wat moderner en casual is, zorg dan voor casual kleding maar keep it classy. Appearance is tenslotte iets waar iedereen op judged. Kleine tip; de kleur blauw wekt een gevoel van vertrouwen op.
3. That’s my seat
De plaats waar je kan gaan zitten of staan is ook belangrijk. Je wilt natuurlijk niet de plek van de directeur stelen. Een mens is van nature territoriaal ingesteld, dus hou er rekening mee. Je hoeft ook niet bang te zijn om het te vragen. Communication is key.
4. Alle kennis in huis
Één zin moet je te allen tijde voorkomen: ik weet het niet. Je bent je idee aan het pitchen en moet er dus letterlijk alles over weten. Bereid je dus goed voor en zorg dat je letterlijk alles weet. Zelfs de onnodige informatie kan jouw pitch net die extra touch geven.
5. Luid en duidelijk
Bedrijven willen je begrijpen en willen ervoor zorgen dat jullie op dezelfde lijn zitten. Ga je dus allemaal wetenschappelijke termen gebruiken die bij niemand bekend zijn? Dan zullen zij waarschijnlijk je idee ook niet volgen. Je kan weleens een nieuwe term gebruiken, maar licht de term even toe. Dat kan je wel toch?
6. Niemand houdt van een slijmbal
Te veel slijmen bij het bedrijf in kwestie is nooit goed. Je had zelf waarschijnlijk ook een hekel aan dat ventje dat altijd bij de docent aan het slijmen was. Een bedrijf ziet dit ook snel als wanhopig en over de top. Complimenten zijn niet erg, maar hou het wel in het gareel. Te overdreven komt minder snel als oprecht over, iets wat je duidelijk wil voorkomen.
7. ‘Mijn idee is het best’
Je moet jouw eigen idee niet goed gaan praten. Als het een goed idee is, dan hoef je het niet iedere minuut te herhalen. Let the idea speak for itself.
8. Te laat komen
Het klinkt logisch, maar toch overkomt het de beste. De stress, zenuwen en de spanning van het hele idee kan ervoor zorgen dat je iets over het hoofd ziet. Tijd is het laatste dat je over het hoofd moet zien. Te laat komen een absolute no-go.
9. Geen conclusies trekken
Op voorhand conclusies trekken is dom. Punt. Wees geduldig en ze zullen vanzelf aangeven of je een masterpiece in handen hebt.
10. Naam?
Hey ….., hoe gaat het? Sorry, wat was je naam ook alweer? Één van de irritantste dingen die je mee kan maken. Als het op een onbelangrijk moment gebeurt; so be it. Heb je de belangrijkste pitch van je leven? Zorg dan wel even dat je de namen kent.
11. Verontschuldigen
Ondanks dat je zenuwachtig bent hoef je geen verontschuldigingen te maken. Je eerste woorden moeten sterk en zelfverzekerd zijn.
12. Het gaat om iedereen
Natuurlijk wil je de hoge piefen veroveren, maar focus niet allen op hen. Je bent je idee aan het pitchen voor een bedrijf en niet één persoon. Kijk en spreek dus iedereen aan in de ruimte.
Ben je er klaar voor om je idee te pitchen en die investering binnen te slepen?