Formule 1 heeft met de zenuwslopende kampioensstrijd tussen Lewis en Max een onvergetelijk seizoen beleefd. Toch heeft de FOM (Formula One Management) besloten dat het tijd is voor verandering in de sport, om het racen zo nóg aantrekkelijker te maken. Het gevolg hiervan is dat de F1-auto’s in 2022 een heuse metamorfose ondergaan. In een video van een motorrace-kanaal wordt er haarfijn uitgelegd wat de nieuwe F1-auto voor Max betekent in het komende racejaar. Wij racen jou even door the fine details heen.
Ingrijpende aanpassingen in de F1-auto van 2022
De video begint direct met een statement dat de nieuwe auto’s een halve seconde trager zijn, dan de vorige auto’s. Maar, het racen gaat erop vooruit. Eén van de belangrijkste elementen hierin is de reductie van ‘vuile lucht’. Door vuile lucht heeft een auto die achter een andere auto zit veel minder grip. Hierdoor kan de achtervolgende auto logischerwijs minder goed volgen en inhalen. De F1-auto voor 2022 heeft daarom een vernieuwde neus en voorvleugel, waardoor auto’s dichterbij kunnen volgen in bochten. We horen Lewis al door de mic schreeuwen: “That’s some dangerous driving.”
Minder downforce? No worries.
De nieuwe neus en voorvleugel betekenen wel minder downforce voor de auto. Dat heeft de FOM gecounterd met een nieuwe 3D-shaped vloer. Deze nieuwe vloer zorgt voor véél meer downforce dan de oude aerodynamica. De auto’s krijgen naast verbeterde aerodynamica ook nieuwe dikke 18-inch banden. Last but not least gaan de coureurs in 2022 voor het eerst de baan op met low-profile tyres.
De nieuwe auto’s zijn dus sneller dan iedereen had verwacht, zoals je in de onderstaande video ziet. Wil jij nou écht alle ins-and-outs weten van de nieuwe F1-auto? Check dan zeker het filmpje van F1 op hun YouTube-kanaal.