Artist Greg Lansky geeft Venus de Milo nepborsten

CREDITS: Tanya Pro | Unsplash

In deze wereld is er geen limiet voor grote borsten. Of voor een perfecte kont. Nee, met een plastic chirurgie kun je jezelf áltijd blijven ‘upgraden.’ En dat is precies zo met AI. Artificial intelligence heeft geen filter: je kunt het zo gek maken als jezelf wil.

Zo denkt artiest Greg Lansky er ook over. Hij heeft het meer dan 2000 jaar oude sculptuur Venus de Milo nepborsten, een megakont en iPhone gegeven door middel van AI. ‘Ik heb dit werk gemaakt waarin ik reflecteer op de relatie tussen pijn en geliefd voelen in een wereld die wordt aangedreven door AI-algoritmen.’

Greg Lansky zet Venus de Milo in de tijd van Insta-modellen

Daarmee zet de Fransman Venus de Milo eigenlijk in de tijd van ‘perfecte’ Insta-modellen. Greg vindt dat we in de spiegel moeten kijken, en dat moeten we toch echt zelf doen. Hij heeft de iPhone zo in de hand van Venus gezet dat het lijkt alsof er een spiegelselfie wordt gemaakt, maar er is geen spiegel. ‘⁣Er is geen spiegel voor haar selfie omdat de mensheid de spiegel is. We zijn allemaal de spiegel,’  legt hij uit.

Venus de Milo als metafoor voor ons socialmediatijdperk

Hij wilde het kunstwerk uit het Louvre een voorzetting als onsterfelijke godin uitbeeldt die buiten het bereik van mensen ligt. ‘⁣Tegenwoordig zijn het AI-algoritmen die goddelijke macht hebben over de mensheid. Ze beïnvloeden schoonheidsnormen met de onweerstaanbare belofte dat degenen die volgen zullen worden beloond met digitale betrokkenheid vermomd als liefde.’  Greg Lansky geeft aan dat mensen bij het nastreven van die belofte enorme fysieke pijn gaan meemaken. Daarom heeft hij ook de littekens van plastische chirurgie weergeven die hij noemt ‘een eindeloze oorlog die niemand kan winnen.’ Voor hem is jezelf verbouwen een soort concessie om deel te nemen aan de wereld van leugens.

Alleen dat is ook de reden dat hij voor Venus de Milo heeft gekozen. Een werk dat onze ‘Fake it till you make it era’ belichaamt. Zo vertelt hij in zijn Insta-post: ‘Toen het in 1820 werd ontdekt, brak het Louvre eigenlijk een stuk van het beeld om te doen alsof het door een meer prestigieuze kunstenaar en tijdsperiode was gemaakt. Tegen de tijd dat mensen erachter kwamen, was het al het beroemdste beeldhouwwerk ter wereld en kon het niemand iets schelen.’ 

Het kunstwerk is een soort metafoor voor ons socialmediatijdperk. Ze is een fictieve godin die, ondanks de leugens, gehyped wordt en waar iedereen mee op de foto wil. Hij deelt zijn boodschap dan ook met de woorden: ‘How much pain would you take to feel loved?’

Check ook: AI showt hoe rappers er in 1800 uit zouden zien

LEES OOK
Tijdreizen in het adembenemende Dubai
Tijdreizen in het adembenemende Dubai
Als je aan iemand vraagt wat het eerste is waar diegene aan denkt bij de stad Dubai, dan krijg je antwoorden zoals: supercars, wolkenkrabbers, gemoderniseerd, fashion, olie,…
Naar de oorsprong van de blazer
Naar de oorsprong van de blazer
Voor je opa was het doodnormaal, op Wall Street ook. Maar in de informele kantoortuinen van vandaag is het een wat minder geziene gast: de blazer. Al…
Music voor alle Rebels
Music voor alle Rebels
Terwijl de één erg goed gaat op ‘oud en vertrouwd’ of ‘huisje, boompje, beestje’, wil de ander tegen álle stromingen in. Gewoon omdat gewoon ook maar zo…