Een interview met OFLINES over de kunst van abstracte typography

CREDITS: Yvette Glasius

In MANIFY Magazine #3 interviewen we kunstenaar Boudewijn Mijnlieff. Met abstracte typografie brengt hij zijn letterspelingen aan de man. We vroegen om eens uit leggen waar hij geïnspireerd door raakt, wie zijn voorbeelden zijn en wat zijn ideeen zijn met zijn bedrijf OFLINES.

We laten hier een tipje van de sluier zien. Het hele interview lees je in MANIFY Magazine #3. Die je hier op de kop kunt tikken.

Abstract typography: letterspelingen

Een beetje kunst in huis halen zonder de zolder af te struinen op zoek naar Tussen Kunst & Kitsch-materiaal? Dat kan tegenwoordig moderner, hipper, subtieler, abstracter, kunstzinniger en lettervormiger dan ooit tevoren. We spreken met de man met de mooiste naam van Nederland – Boudewijn Mijnlieff – over de kunst van abstracte typografie. 

, Een interview met <strong>OFLINES</strong> over de kunst van abstracte typography

Boudewijn is al sinds zijn twaalfde bezig met de wereld van kunst. Hij kijkt zijn ogen uit als hij graffitimuren ziet, hij raakt geïnspireerd door lijnenspel én hij heeft een ondernemershart. Deze combinatie heeft uiteindelijk geleid tot zijn kunstmerk OFLINES. Onder deze naam verkoopt Mijnlieff abstracte typografische art works. En het mooiste van alles vindt hij: ‘Het is geweldig als je mensen kunt inspireren met een kunstwerk, terwijl ze het in eerste instantie niet kunnen lezen.’

Vanaf je twaalfde speelt kunst dus al een rol. Vooral graffiti speelt een belangrijke factor in je leven. Hoe heeft dat zich geuit in de kunst die je vandaag de dag maakt?

Alles wat ik maak staat in het teken van letters. Dat is de kunst van abstract typography. Soms is het niet direct leesbaar, maar dat maakt het juist tof. Simpel, maar uniek. Daar ga ik voor. Mijn werk is niet te ingewikkeld – ik werk veel met kleurvlakken en lijnen. Het is zelfs zo dat die lijnen vaak niet per se ergens voor staan. Het komt voort uit veel schetsen maken, en daar pak ik op door. 

Waar vind ik het nog meer terug in het straatbeeld? 

Er zijn een aantal andere artiesten die het ook doen. Ze doen vaak een beetje vergelijkbaar werk, maar nóg vaker is het óf redelijk leesbaar, óf nog abstracter. Naar mijn idee is dit werk er tussenin. Ik haal veel inspiratie uit kunstenaars Ben Johnston en Quentin Monge of kledingmerken Stüssy en Obey. Als ik bij hen kijk kom ik veel kleurstellingen tegen die ik vet vind, die ik dan zelf ook weer uitprobeer….

Meer lezen? Check dan nu of MANIFY Magazine #3 bij jou in de buurt is:

Source:
Yvette Glasius
LEES OOK
De Line-up Details van Mazda
De Line-up Details van Mazda
Elk detail telt. Een veelgehoorde uitspraak, maar bij één (auto)merk weten we inmiddels dat die zin een lijfspreuk is die door de aderen van het bedrijf stroomt:…
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…