Krentenbollen met kaas. Jenever voor ontbijt. Een weekendje rustig aan. Het zijn allemaal voorbeelden van dingen die op het eerste gezicht niet de beste keuze lijken, maar vaak tóch wonderbaarlijk goed uitpakken. Iemand moet de eerste zijn die het probeert.
Bij Sam’s Garage zijn ze zulke pioneers. Hun voorliefde voor circuitrijden en Jeep Wranglers moest wel worden samengebracht. Er werden snel twee nieuwe Wrangler 392’s aangeschaft en volledig gestript. Een klein bijkomend gelukje is dat ome Bernard een circuit heeft.
Sam’s Garage Jeep Wrangler 392
Onze maandag begint vroeg. We pakken een stukje spits mee om om 9 uur stipt op Circuitpark Zandvoort te staan. Maar ruim voordat we in het kustplaatsje zijn, zien we boze koplampen op hoge poten in de achteruitkijkspiegel. Niet lang overigens, want binnen no time haalt de smaragdgroene Jeep ons in. Deze heren kennen duidelijk de weg. Aangekomen op het terrein van het circuit, negeert de Wrangler het bestaan van stoepranden volledig en hebben we moeite om op enigszins dezelfde tijd bij de paddock aan te komen.
Terwijl we een introductie over Sam’s Garage krijgen wordt de smaragdgroene Wrangler nog even in de was gezet. Hij is bijna klaar voor z’n eerste rondje op het circuit, deze week dan.
Voor ons staat een nóg meer bespoke versie van de Wrangler. Van 22inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen met Pirelli’s Sport Zero performance banden tot een interieur dat van onder tot boven van alcantara is. Deze Jeep is ook uitgerust met een agressieve custom grille, dat de verwachtingen van het vermogen alleen maar hoger legt. De kleur: Mosswood green.
Next level luxe 4×4
“We hebben deze iconische 4×4 een luxer gevoel gegeven, een focus op prestaties op de weg en een hoog niveau van exterieur- en interieurmateriaalkwaliteit. Dit is de unieke signatuur en ontwerptaal van het merk SG. We bieden de klant op maat gemaakte materialen, unieke wielen, details, geluidssystemen, ophangingsopstellingen en al met al vakmanschap van het hoogste niveau”, aldus Samuel van Vollenhoven.
Afgesteld voor het circuit
De SG Jeep Wrangler 392 heeft een krachtige 6.4 L V8 motor met 470 grommende paardjes onder de hood. Dit is overigens naar eigen zeggen te verhogen tot een vermogen van 840 pk. Zonder al te veel poespas gooit Sam de sleutel: “Succes!” Wij worden bij het intrappen van het gaspedaal in neutraal al week en opgewonden tegelijkertijd. Nog zo’n onbekende combinatie. Het heeft wellicht iets te maken met de schuddende voorkant en een oorstrelend geluid…
Dan is het tijd om de pitstraat uit te rijden. Ondanks enige circuit-ervaring, ook op Zandvoort, voelt het onwennig om dit beest op z’n staart te trappen. Sam verzekerd ons: “Dit apparaat is nagenoeg perfect afgesteld, test hem maar tot het uiterste.”
Na een aantal rondjes voelen we inderdaad de power en fantastische wegligging de Jeep Wrangler, mede door z’n nieuwe elektronische schokdempers en remmen, heeft. Helemaal als Sam zelf plaatsneemt achter het stuur, weten we niet wat we meemaken. Twee dingen geleerd: dit ding kan nog véél meer dan we dachten én achterin zitten op het circuit op een maandagochtend is niet per se een aanrader.
Heritage Customs
Hoewel Samuel een notoire autoliefhebber is, heeft hij voor de twee SG Wranglers de hulp ingeschakeld van de ervaren Heritage Customs. De dames en heren van deze organisatie hebben een voorliefde voor grote auto’s, die van origine een off-road functie bekleden. Heritage Customs is all about ‘Carchitecture’, ofwel een focus op esthetiek. Ze zijn dan ook verantwoordelijk voor het exterieur, de wielen en interieur van de SG Jeeps. Niels van Roij, designer bij HC, heeft naar ons idee dan ook geniaal werk geleverd. Want ondanks dat we op het circuit niet veel tijd hadden om van het interieur te genieten, hebben we in de paddock hier ruim de tijd voor genomen.
De Jeep Wrangler heeft altijd al een speciaal plekje in ons hart. En bij iedereen wel, denken we. Het is een auto die door iedereen gewaardeerd wordt, en gereden door heel veel verschillende soorten mensen van alle ‘lagen van de bevolking’. We waren dus al fan. Maar met deze customisations zijn we om. Wat een fantastisch gave bakken!