ROADTRIP. We roepen het vaker – en harder – dan we uiteindelijk doen. Zonde, want het is dé manier om vakantie te vieren.
Als je een auto op de kop gaat tikken heb je als eerste ‘vereiste’ niet altijd meteen roadtripwaardig op je lijstje staan. Snappen we. Je bent eerder aan het nadenken of het interessant is om voor een private lease occassion te gaan. Of dat je toch kiest voor dezelfde auto, maar dan een maatje groter.
Roadtripbuddies
Toch is een roadtripauto vaak veelzijdiger en handiger dan je denkt, ook hier in Nederland. De ruimte die je namelijk hebt tijdens je ritje in Kroatië, heb je hier ook. Hé, da’s gek, hè. Bijvoorbeeld als er toch nog een kleine bijkomt. Tip van ons: wel goed over nadenken.
Goed terug naar het onderwerp: roadtrippen dus. Het is één van onze favoriete bezigheden, want dat maakt ons eigen archief wel duidelijk. We zijn al de weg opgegaan met verschillende bakkies: met stekker, zonder stekker, met véél pk’s, maar ook met een bescheiden aantal pk’s. We lichten ze hier even kort voor je uit:
Jeep Compass
Mocht een roadtrip écht op je planning staan, dan is de de Jeep Compass eentje om in de gaten te houden. Elegant, maar toch met outdoor-vibes van buiten en ultracomfy van binnen. Ideaal.
Tijdens een roadtrip gaat het niet om de buitenkant, maar vooral om de binnenkant. Een beetje zoals in het ‘echte leven.’ En juist daarin onderscheidt de nieuwe Compass zich. Zo heb je bijvoorbeeld een infotainmentsysteem met een revolutionair Ultra-Hd 10,1-inch scherm voor je neus, terwijl je zit op de achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen. De Compass slaat jouw voorkeur voor de zit-, rug- en zijkussens op. Daardoor zit je de eerstvolgende keer wéér perfect.
We kunnen namelijk kort zijn over het rijden. Gewoon goed, en lekker om mee te toeren. Je hebt twee opties: of je gaat voor een 130 pk/96 kW-versie die wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Of je kiest de 150 pk/110 kW-versie die is gekoppeld aan een zestraps automatische DDCT-transmissie. Beide versies reageren vlot op elke beweging van het gaspedaal, waardoor je chill jouw roadtrip kan afleggen.
Roadtrippen en genoeg ruimte hebben gaan hand in hand. Genoeg ruimte laten mag je gerust aan Jeep overlaten. Zowel op de weg als in het interieur. Op de Nederlandse A2 heb je altijd genoeg ruimte door handige veiligheidsopties zoals adaptive cruise control, lane keeping assist, highway assist en autonomous emergency braking. Binnen heb je alle ruimte die je nodig hebt. Overal waar je kijkt heb je namelijk handige opbergvakken voor al je rotzooi. In totaal heb je zelfs 7,2 liter aan opbergruimte in de kastjes en open vakken van het dashboard, de middenconsole, de tunnelconsole en de armsteun.
Land Rover Defender 90 D300
Wat is er beter dan een roadtrip met de nieuwe Land Rover Defender 90 D300? Precies, he-le-maal niets. De combinatie tussen comfort, prestaties en emotie maakt de ‘nieuwe’ Defender tot misschien wel de ultieme roadtripbuddy. Redacteur Teun nam ‘m mee door de Elzas en schreef qua roadtrip vibes er het volgende over:
De zes-in-lijn dieselmotor levert 300 pk en 650 Nm koppel tussen de 1.500 en 2.500 toeren per minuut. Hij bromt je vriendelijk tegemoet, terwijl de luchtvering zich instelt op de juiste rijhoogte. In de stad voelt deze SUV als een olietanker in het Suez-kanaal, maar eenmaal op de snelweg kan hij zijn vermogen aardig kwijt. Met 300 paarden achter de neusgaten rijd je menig bestuurder het snot voor de ogen.
Tijdens het stijgen in de bergen klimt de auto moeiteloos naar boven onder leiding van je rechtervoet, voor het aanremmen van iedere haarspeldbocht blaast de drie liter diesel zijn turbodruk duidelijk hoorbaar af. Vervolgens is het in de sportstand vol gas naar de volgende bocht, terwijl de geur van het naaldbomen en mist de cabine vult.
Ook een aantal details lijken voor een (outdoor)roadtrip gemaakt: het reservewiel, de grove banden, de trim aan de onderzijde. Alles aan deze auto ademt outdoor. Aan zowel de binnen- als buitenkant zijn er allerlei features aangebracht die dit gevoel alleen maar versterken.
Ford Mustang Mach-E GT
Oké, roadtrippen met een stekker. Is dat wat? Om het zelf te ervaren vroegen we het sterkste elektrische paard uit de renstal van Ford op: de Mustang Mach-E GT. We trokken de teugels aan en testten deze machine in een langduurtest in de vorm van een roadtrip.
Ideaal voor het roadtrippen: onder de motorkap van de Ford Mustang Mach-E GT vind je extra opbergruimte. Dat is een mooi bijkomstig voordeel van elektrisch rijden. Het 98 kWh accupakket ligt op de bodem van de auto. Dat zorgt voor een betere wegligging en zorgt voor meer ruimte onder de koffer- en motorkap.
Het accupakket met AWD in de ruim 2270 kilogram wegende GT-versie zorgt ervoor dat je in 3,5 seconden op de 100 km/h zit. Dat betekent dus dat dit de snelste Mustang is die je momenteel – af fabriek – kan kopen. De 487 pk / 358 kW en 860 Nm geven je een mega koppel en trekkracht. In de ‘untamed’-stand is de Mustang Mach-E GT namelijk bloedsnel en erg leuk om te rijden. Lekker sportief de bochten in sturen, net wat onderstuur meepakken en dan toch nog een beetje uitbreken. Allemaal wel zeer gecontroleerd, want het systeem van dit technologische hoogstandje zorgt ervoor dat je voor alles wordt behoed.
Maar uiteraard kan je ook normaal rijden met deze auto. De auto is wel wat hard geveerd, maar gelukkig maken de Ford Performance Sportstoelen de rit heerlijk comfortabel. Dus ook op vakantie kan je heerlijk wat langere afstanden maken. En met een bagageruimte van ruim 400 liter, kan je echt een zee aan spullen meenemen.
Extra puntje: het laden
Bang voor de overstap naar elektrisch rijden is met de Ford Mustang Mach-E GT verleden tijd. De actieradius is 500 kilometer, waardoor een enkeltje van Utrecht naar Parijs op één acculading te rijden is. Zelfs elektrisch rijden op vakantie naar het buitenland is geen enkel probleem meer. Dankzij het vernuftige snellaadsysteem is de accu van 10 naar 80% geladen binnen 45 minuten. Ofwel 100 kilometer in 10 minuten.