Wij zijn fan van Volvo, helemaal de laatste jaren. Ze hanteren een sexy design, maar blijven iets degelijks houden. Ook in een héle dikke Volvo ben je nooit een patser. Alleen de dikste Volvo van het moment is geen Volvo, maar een Polestar. Een gloednieuwe en zeer serieuze speler op de markt!
Polestar is het performancemerk van Volvo sinds 1996, toen het nog Flash Engineering heette. Sinds 2010 brengen ze getunede Volvo-modellen op de markt onder de naam Polestar. In 2015 wordt Volvo eigenaar van Polestar en twee jaar later kondigen ze aan dat ze onder dezelfde naam elektrische auto’s op de markt gaan brengen. Al snel is daar de Polestar 1. Ondertussen blijven ze reguliere Volvo-modellen optimaliseren onder de naam Polestar Engeneered.
Polestar 1
Het eerste model van Polestar is een plug-in hybride halo-model, waarvan er maar 1500 gemaakt zijn ter wereld. Heel uniek als je er eentje ziet dus! Dit unieke beest met een gecombineerd vermogen van maar liefst 609 pk, gaan we later dit jaar testen.
Polestar 2
De Polestar 2 is het eerste reguliere en volledig elektrische model van het merk en is afgelopen jaar op de markt gekomen in Nederland. Mede door hun halo-model keken veel mensen hier al enige tijd naar uit, en kan je als je er in rijdt veel bekijks verwachten. Het compleet tegenovergestelde als bij de directe concurrent, de Tesla Model 3, welke in 2019 de meestverkochte auto van Nederland was. De vergelijking zullen we dan ook vaker in dit artikel gaan maken!
Design Polestar 2
Bij het ophalen van de auto voelde het meteen magisch. Een nieuw merk met een ultiem strak design. De verwachting zijn hoog! Qua design vinden we dat de Polestar 2 op alle fronten wint van concurrenten, juist door z’n unieke details.
De sedan staat wat hoger op z’n wielen, maar het is geen SUV. Daarnaast heeft de Polestar een imposante neus, met unieke gril en LED-koplampen met herkenbaar Volvo-design (wat overigens bij het volgende model waarschijnlijk een stuk minder zal zijn). Als je erachter rijdt word je getrakteerd op een heerlijk hoge bips, met een iconische lampen design. Inclusief welkomstspektakel, wanneer je de auto van het slot haalt. Iets minder fraai is de onderkant van de achteren, waar een stijlvolle bumper niet had misstaan. Ook en profile is de Polestar 2 uitzonderlijk!
Stap je in, dan zie je direct dat Polestar een dochteronderneming van Volvo is. Het interieur heeft het prachtige Zweedse design dat je gewend bent, maar dan top notch. Ook hier kan geen Tesla tegenop. De Polestar 2 voelt als een auto en is vele male luxer dan de Model 3. Daarentegen valt het touch screen, dat draait op een speciaal door Google ontworpen versie van Android, nog wat tegen. Het is niet snel en ook niet super intuïtief, als je het vergelijkt met het display van Tesla. Maar we moeten er wel bijzeggen dat dit een eerste versie is en dat Tesla natuurlijk al jaren heeft kunnen updaten. Dus hopelijk komen er nog nieuwe versies van deze software. Wél fijn is dat de displays zeer minimalistisch zijn. Weinig opties, alleen het broodnodige en een rustig zwart design. Dit geldt ook voor het display achter het stuur, wat er helemaal top uitziet. Een HUD had het nog afgemaakt.
De spraakbediening in de Polestar werkt overigens ontzettend goed. Ook is er een bijgeleverde app, die we niet hebben kunnen testen aangezien hij nog niet beschikbaar is op iOS van Apple. Maar hier gaat snel verandering in komen zeggen ze.
Rijprestaties
Ook het rijden in de Polestar 2 is teruggebracht naar de essentie: gas geven. Er is géén startknop, hij schakelt niet en je hoeft zelfs niet te remmen. Polestar heeft het over one pedal driving. Zet je de auto op maximale regenerate, in het menu ‘standaard’, en je zal de rem nog maar zelden gebruiken. De auto remt zelf als je gas loslaat, aangepast op de snelheid en wegomstandigheden. Het is even oefenen, maar uiteindelijk bespaar je energie en rijdt het heerlijk ontspannen. Voor de bestuurder dan. Voor passagiers kan het wat minder comfortabel zijn als de bestuurder te snel gas loslaat of indrukt, want hij remt vrij hard én trekt ook op als een… tja, waar is het mee te vergelijken? Een Tesla misschien?
Voor de gelegenheid hebben we een Tesla Model 3 Long Range tegenover 200 kilo meer wegende Polestar 2 gezet, voor een kleine sprint. De Tesla met 350 kW aan vermogen en de Polestar 2 met 300 kW. Tot de 80 km/h gaat het gelijk op, maar uiteindelijk loopt de Tesla uit. Check de beelden in de highlights op Instagram.
Qua rijprestaties scoort de Polestar 2 wat ons betreft ontzettend hoog. Helemaal met de Performance Pack (incl. Öhlins dempers) ligt hij super strak op de weg. Door het gebrek aan motorgeluid in elektrische auto’s overschat je jezelf wel eens of denk je dat je boven de wet staat, maar in de Polestar 2 kom je niet voor verrassingen te staan. Ondanks een acceleratie van maar 4,7 seconden! Ook kan je in het menu instellen hoe strak je wilt dat het stuur staat of even de sportmodus aanzetten om te checken hoe hij rijdt zonder tractiecontrole (ESC).
Wat ons betreft is de Polestar 2 qua prijs/kwaliteit-verhouding veruit de beste, én meest sexy keuze op de markt!
Opladen en range Polestar 2
Een van dé belangrijkste punten aan een elektrische auto is toch wel het bereik. Op een volle accu zou de Polestar 2 een actieradius van 470 km moeten hebben. In praktijk zal het rond de 400-450 liggen bij gunstig weer en een rustige rijstijl. Wij kwamen niet tot de 300 km… Omdat het super koud was buiten, natuurlijk…
Vooral qua opladen legt de Polestar het (nu nog) wel af tegen Tesla. De Polestar doet er wat langer over om op te laden, helemaal als je kijkt naar het uitgebreide Supercharger netwerk van Tesla. Maar, dat wil niet zeggen de Polestar 2 geen goede specificaties heeft op dit gebied. In 40 minuten aan de snellader zit de batterij voor 80% vol en kan je gemiddeld zo’n 376 km rijden. Hang je ‘m er een kwartiertje aan, dan kan je weer 141 km vooruit.
De vraag is, wat heb je nodig? In een klein land als Nederland kan je in principe overal heen zonder tussendoor te moeten laden. In de avond hang je ‘m aan een laadpaal en overdag bij afspraken kan dit ook regelmatig. Dus wat ons betreft 100% score!
Luxe
Als de Polestar 2 ergens op uitblinkt, dan is het wel luxe. Vrijwel alles is standaard en daarvoor krijg je heel wat auto voor de prijs. De auto weet wie er instapt, verzet de stoel en zet alle instellingen automatisch naar jouw voorkeuren.
Tel hierbij alle systemen op (heb je even?): pilot assist, adaptive cruise control, blind spot information met steer assist, cross trafic alert met auto brake, road sing info, 360 degrees surround view, climate control, cleanzone, keyless entry, … We kunnen zo nog wel even doorgaan.
Dit in combinatie met een super strak interieur, geeft het rijden in de Polestar 2 een echt unieke rijbeleving.
Polestar vs. Tesla
Natuurlijk heeft Tesla de automarkt flink opgeschud toen ze de markt penetreerde met de Model S. Voor het eerst werd je auto beter na aankoop, d.m.v. updates, in plaats van slechter. Nu Tesla de standaard is geworden en elke consultant er eentje rijdt, is het tijd voor een nieuwe frisse wind. En daar is Polestar. Vooral qua merkbeleving. Check Polestar.com, en je snapt waar we het over hebben.
Concurrenten
We noemen natuurlijk al de hele tijd de Tesla Model 3 als belangrijkste concurrent en dat is met €820 verschil (standaard Polestar 2 en de Tesla Model 3 Long Range) en vergelijkbare prestaties niet gek. Maar er zijn natuurlijk meer serieuze spelers. In het net wat hogere segment vinden we de Audi e-tron die qua looks en specs zeker niet onder doet aan de Polestar 2, maar waar je wel minimaal €68.550 voor neer moet tellen. En ook BMW komt eind dit jaar met nieuw volledig elektrische model, de i4.
Prijs Polestar 2
Voor een kleine 60k heb je de nieuwe Polestar 2 al op de stoep staan. De enige opties zijn verschillende kleuren lak, velgen, het Performance Pack en een trekhaak. Voor de versie hoe wij ‘m reden, Berlin uitvoering mét Performance Pack, ben je €66.800 kwijt.
Wat ons betreft is de Polestar 2 qua prijs/kwaliteit-verhouding veruit de beste, én meest sexy keuze op de markt!