We gaan er niet omheen draaien, Polestar is een bazenmerk. Hun benadering van automarkt is verfrissend, maar verliest daarnaast wat niet uit het oog wat autoliefhebbers belangrijk vinden. Ze maken prachtige stijlvolle auto’s, die volledig future proof zijn. Toen we hoorden dat de Long Range-modellen van de Polestar 2 beschikbaar kwamen, wisten we dat dit het ultieme moment was om er een opnieuw te testen.
Na Noorwegen is Nederland, wereldwijd koploper in elektrisch rijden. Overstappen naar elektrisch rijden is dan ook best een gunstig idee, als je in Nederland woont. De afstanden zijn kort, de infrastructuur is op ingericht en het is relatief goed betaalbaar. Maar als je dan besluit om elektrisch te gaan rijden, dan is het wel lekker als je een beetje auto onder de bips hebt.
Meet de Polestar 2.
Begin dit jaar deden we een uitgebreide test met de toen volledig nieuwe Polestar 2, in extra sexy uitvoering met ‘Performance Pack’. Check vooral dit artikel om erachter te komen dat wat ons betreft de Polestar 2 een van de beste keuzes in het elektrische segment. Maar één ding hadden we nog niet getest…
Een klein citaat uit het vorige artikel:
“De vraag is, wat heb je nodig? In een klein land als Nederland kan je in principe overal heen zonder tussendoor te moeten laden. In de avond hang je ‘m aan een laadpaal en overdag bij afspraken kan dit ook regelmatig. Dus wat ons betreft 100% score!”
We wilden weten hoe onze favoriete EV van het moment zou presteren op lange afstanden. Toevallig stond er een Polestar 2 Single Motor Long Range voor ons klaar én stond er een tripje naar Oostenrijk met de hele redactie op de planning.
Vroeg in de morgen stelden we de navigatie op het zeer intuïtieve en, zoals we van Polestar gewend zijn, sterk ontworpen, infotainmentsysteem in. Het systeem heeft sinds de vorige test een snelheidsupgrade gekregen en werkt goed. Wat we wél een beetje misten was een interface, waarin je niet steeds tussen apps hoeft te wisselen als je alleen de muziek wil veranderen bijvoorbeeld. Maar verder, alleen maar lof. Alle essentials zijn aanwezig.
Elektrisch rijden naar Oostenrijk
De locatie, in de buurt van Zell am See, was ingesteld en de Polestar 2 gaf direct aan waar en wanneer de auto zou moeten chargen. Met een beloofde actieradius van 540 kilometer (onder de meest gunstige omstandigheden) en zo’n 960 kilometer te rijden, verwachtten we een tweestopper. Maar dat werden er vier.
De Polestar rekent, op basis van de beschikbare laadpalen (die allen een verschillend vermogen aanbieden), de capaciteit van de batterij, het verwachte verkeer, de weersomstandigheden en de rijstijl die je normaliter hanteert, uit wat de beste opties zijn om te laden. We kwamen uit op vier stops, twee van ongeveer 15-25 minuten en twee van 50-60 minuten. We zouden dan op de bestemming in de bergen nog een restcapaciteit hebben van 32%, ook wel handig!
Onderweg vind je enorm veel laadmogelijkheden, met allen een verschillend vermogen. De Polestar 2 Long Range heeft een maximaal snellaadvermogen van 151 kW DC, waar er ook heel wat laadpalen beschikbaar waren die 300 kW aanboden. Wij reden buiten het wintersportseizoen, dus we vragen ons wel af hoe druk het is tijdens het seizoen.
Nu was er altijd wel een plekje beschikbaar. De faciliteiten rondom de laadpalen verschilden een beetje. Van volledige laadstations met hippe koffietentjes tot aan een verlaten laadpaal naast een McDonalds en een gokhal. Maar meestal laad je gewoon langs de snelweg bij een tankstation. Onze favoriet was toch wel de laadpaal bij een bowlingcentrum. Geen idee of de Polestar hier rekening mee had gehouden, maar dit was precies wanneer we een uur moesten laden. We hebben ons dus prima vermaakt!
Elektrisch vs. benzine
Uiteindelijk hebben we er 3 uur langer over gedaan als onze collega’s in benzineauto’s. Zij konden natuurlijk ook een stuk harder doorrijden. Waar wij meestal net boven de 110 km/h zaten om energie te sparen, tikte zij gemiddelde snelheden van 160-170 km/h. Om eerlijk te zijn, baal je er wel een beetje van dat je niet ook kan vlammen op de Duitse Autobahn. Daarnaast is 3 uur extra op normaal 9,5-10 uur best flink. Maar het voordeel was weer dat we met de huidige benzineprijzen een stuk goedkoper uit waren.
Alle Polestars zijn standaard al uiterst goed uitgerust. De minst prijzige optie wordt geleverd met onder andere 19″ dubbelspaakbanden, randloze buitenspiegels, LED-lampen en verwarmde voorstoelen.
Dus ook zonder een Plus-, Pilot- of Performance Pack heb je een auto die velen hoofden doen draaien.
Comfortabel reizen
Ook werd ons duidelijk dat wat extra tijd spenderen in de Polestar 2 écht geen straf is. De auto is sexy en ontzettend luxe. Met vier personen én bagage zit je nog steeds prinsheerlijk en ben je verzekerd van een comfortabele reis. Onze Polestar 2 was voorzien van een Pilot Pack én Plus Pack.
Onder andere een panorama dak, verwarming in alle stoelen, stuurverwarming, Harman Kardon speakers, draadloos opladen, driver awareness systemen, adaptive cruise control, bochtverlichting en een 360 graden camera, maken de trip voor zowel bestuurder als passagiers extra aangenaam. Ook het regeneratief rijden, waar we in het vorige artikel uitgebreid over schreven, is een echt comfortabele uitkomst als je weet hoe het moet.
Het enige puntje dat wat ons betreft nog wat aandacht verdient is Pilot Assist. We weten van de Volvo XC90, dat het moederbedrijf de techniek perfect in de vingers heeft, maar zagen dit niet terug in de Polestar 2. Hij had er vaak nog wat moeite mee om in het midden van de rijstrook te blijven rijden.
Verder was er qua comfort en rijprestaties werkelijk niks op aan te merken en zouden we de Polestar 2 als auto direct aanraden om lange afstanden mee te gaan rijden.
The verdict
Ook nu Polestar de Long Range op de markt heeft gebracht, doet deze auto nog wel wat onder aan sommige concurrenten qua actieradius en laadsnelheid. Tesla heeft natuurlijk een Supercharge netwerk, waarmee ze hun klanten binnen 15 minuten weer 80% de weg op kunnen sturen. Overigens gaat Tesla dit netwerk ook openstellen voor andere automerken.
Dus als je zeer regelmatig lange afstanden aflegt en je wilt er gewoon zo snel mogelijk zijn, dan zouden we nog niet per se adviseren om over te stappen naar elektrisch rijden. We markeren bewust ‘nog’, want de technieken ontwikkelen in sneltreinvaart. Maak je één à twee tripjes per jaar, dan zouden we het absoluut wel adviseren. Je hebt met de Polestar 2 een super stijlvolle, goede en nu nog redelijke unieke auto in handen, welke super presteert voor je dagelijkse rijverkeer. Ook op lange afstanden doet hij wat je wilt, alleen je zal wat meer geduld moeten hebben. Het voordeel is wel dat je de stoerste jongen van de klas bent met die apparaat!