Legendary. Dat was het jaar 1961 zéker. En dat is geen uitgekraamde onzin van Barney Stinson. Nee, in ’61 vonden er écht legendarische gebeurtenissen plaats. Zo werd bijvoorbeeld John F. Kennedy op 20 januari president van de VS en bracht Édith Piaf het nummer Non, je ne Regrette Rien uit. Dat valt echter in het niet als je bedenkt wat er op 15 maart ’61 gebeurde: de wereldpremière van de Jaguar E-type.
Nu, 60 jaar later, presenteert Jaguar de E-type 60 Collection. Twaalf bloedmooie, gerestaureerde en subtiel verbeterde exemplaren van de Jaguar E-type 3.8. Een betere verjaardagstaart kunnen klassieke autoliefhebbers zich niet wensen.
De Jaguar E-type 60 Collection
De collectie is volledig ter ere van de zestigste verjaardag van de iconische sportauto. De modellen zijn geïnspireerd op de coupé en de roadster die in ’61 op de autosalon van Genève aanwezig waren. Er worden zes E-types 3.8 verkocht die zijn geïnspireerd op de E-type coupé uit de jaren ’60 én zes die zijn geïnspireerd op de roadster uit die tijd. Het unieke? Ze worden uitsluitend als paar verkocht…
E-type 9600 HP en 77 RW
De E-type 9600 HP is een fixed-head coupé die komt in een heerlijke Flat Out Grey kleur. Om het af te maken levert Jaguar zijn parel met een Smooth Black leder interieur. De E-type 77 RW is een roadster met een klassieke diepgroene kleur én een Suede Green lederen interieur.
Deze twee modellen zijn voor Jaguar speciaal omdat er zo’n mooi verhaal achterzit. Bij de wereldpremière van de E-type op 15 maart 1961 had Jaguar in Genève één auto ter beschikking voor proefritten. Dat was een coupé met kenteken 9600 HP. De reacties waren zó positief, dat Jaguar direct een tweede auto naar Genève liet brengen. Jaguars testrijder Norman Dewis kreeg de opdracht om meteen naar Genève te rijden: “Drop everything and bring the open top E-type over”. En dat was een roadster met kenteken 77 RW in de kleur British Racing Green.
De namen verwijzen naar de nummerborden die werden gebruikt tijdens de autosalon van Genève in ’61. Dit maakt het verhaal toch weer een stukje mooier, waardoor we alleen maar kunnen zeggen: stijlvoller dan dit gaat het niet worden.
Specs
Maar goed, we willen ook goede specs zien als we zo’n paartje aanschaffen. Daar weet Engelse merk natuurlijk alles van. Jaguar heeft in beide modellen een 3,8-liter Jaguar XK zes‑in‑lijnmotor verstopt. Deze beunhaas is goed voor 265 pk. Verder heeft het designteam zich vooral gericht op gebruiksgemak en comfort. Zo vind je een close-ratio vijfversnellingsbak terug, een verbeterd koelsysteem en het Jaguar Classic Infotainment System met geïntegreerde satellietnavigatie.
Toch zijn het de details waar we van kunnen smullen bij ‘Jaaaag’. De motorkap, de wijzerplaat van de toerenteller, de tankdop en het chassisplaatje hebben het speciale E-type 60-logo gekregen. En net zoals bij de E-types uit ’61 is het stuurwiel voorzien van een lichte beukenhouten rand. Even claxonneren? Dat doe je door te drukken op een drukknop die voorzien is van 24-karaat goud.
Mooi verhaal, prachtige plaatjes, esthetische details. Jaguar heeft zichzelf weer overtroffen. En daar mogen ze best trots op zijn:
Foto’s: Jaguar