Half motorfiets, half koets. Een klassieke autoclub uit het Duitse Noord-Thüringen heeft misschien wel de oudste auto van Duitsland ontdekt. De tricycle is minimaal 120 jaar oud, maar wie hem gebouwd heeft is tot nu een mysterie.
De oudste auto van Duitsland is gevonden
Het motorvoertuig ziet eruit als iemand met een identiteitscrisis rond de eeuwwisseling van 19e en 20e eeuw. Toen waren koetsen met paarden de go to en de auto was aanstaande. Echter was de auto toen enkel weggelegd voor de elite.
Grote concurrentie
Het voertuig is twee meter lang en is voorzien van een ongeveer 150 CC eencilinder, twee versnellingen en stuurknuppel met rem. De constructie wijst erop gebouwd te zijn voor 1890. In deze tijd was het autopionier Carl Benz – bekend van de auto’s met de grote ster voorop – die zijn eerste auto op de markt bracht, de ‘Motorwagen Nummer 1’. Eveneens een driewieler.
Een echte barn find
De oudste auto van Duitsland werd gevonden in een garage, weggestopt tussen stof en een hoop rommel. De gemotoriseerde driewieler is inmiddels overgebracht naar een goed beveiligde locatie in het noorden van Duitsland.
De oorsprong is een raadsel
Ondertussen hebben er behoorlijk was experts de klassieke auto onderzocht en alles wijst erop dat het geen garage beunwerk is maar een professionele constructie. Op het voertuig is echter geen enkel serienummer of naamplaatje te vinden. Het enige cijfer is de nummer 24 die enkele keren op het motorblok voorkomt.
Ontworpen voor dagelijks gebruik
Dat het voertuig is ontworpen voor dagelijks gebruik blijkt uit de eerste onderzoeken. Zo is hij voorzien van twee koetslampen waarin kaarsen horen. De hoorn is te bedienen door middel van een blaasbalg bij de voeten en door middel van de stuurknuppel kan er ook worden geremd. Een lange en een korte ketting zorgen ervoor dat met twee versnellingen gereden kan worden, terwijl je zit op een geveerde zitting.
Het voertuig bestaat hoofdzakelijk uit hout. Het vermoeden is groot dat de oudste auto van Duitsland ouder is dan de creatie van Carl Benz, hij werkte namelijk al met metaal.
Wie heeft de driewieler gebouwd
De belangrijkste vraag blijft nog onbeantwoord: Wie heeft de driewieler gebouwd? Om de vraag te beantwoorden zijn er twee belangrijke leads. De kleur komt sterk overeen met de eerste auto die door Opel werd gebouwd genaamd ‘System Lutzmann’.
Deelname bord DDR-rally
In het voertuig is een deelname bord van een in de jonge DDR gehouden rally gevonden. Deze rally vond plaats in de jaren vijftig. Het “Allgemeine Deutsche Motorsport Verband” organiseerde destijds een rally in Leipzig. Op dit moment zijn ze op zoek naar iemand die wellicht nog een deelnemersboekje heeft of aanwezig was bij deze rally om het mysterie op te lossen.
De komende maanden worden er meer onderzoek gedaan naar de herkomst en de constructie van de oudste auto van Duitsland.
Foto’s: MDR / Armin Kung