Als je op de A2 rijdt in een snelle auto, dan komt er een bepaalde onrust over je heen. Door links rijdende bejaarden en de regelgeving in ons land, kom je nog niet eens in de buurt van het volle potentieel. En dat zit niet altijd lekker. Zelfs niet in de sportstoelen van de nieuwe Ford Mustang Mach-E GT.
Gelukkig hadden ‘m al eens meegenomen over de Duitse Autobahn richting het winterse Oostenrijk. Maar de Mach-E GT is tot meer in staat dan alleen maar snelle stoplichtsprintjes of vlammen door Duitsland. Om deze gele hengst tot z’n uiterste te testen, nodigde Ford ons uit op het IJscircuit van Flaine, in de Franse Alpen.
Ford Mustang Mach-E GT
Toen Ford hun nieuwe elektrische paradepaardje benoemde tot de nieuwe Mustang, was de wereld even te klein. Dé muscle car der muscle cars, die bekendstond om ronkende V8 motoren, ineens volledig elektrisch? Dat kan niet goed zijn? Totdat je in de nieuwe Ford Mustang Mach-E GT plaatsneemt en ‘m flink op z’n staart trapt. Dan piep je wel anders. De GT-versie zorgt ervoor dat je in 3,7 seconden op de 100 km/h zit. Dat betekent dus dat dit de snelste Mustang is die je momenteel – af fabriek – kan kopen. Je kan je voorstellen, dat zodra de storm was gaan liggen Ford er heel wat nieuwe fans bij heeft gekregen. Ik bedoel: heb je ‘m gezien? Het is een plaatje!
Inmiddels zijn zelfs de echte liefhebbers gewend aan het idee dat de automotive wereld elektrificeert en kunnen de nieuwe Mustang enorm waarderen. Dat een merk dat in 1908 al disruptive was met de eerste auto die in massaproductie werd genomen, een dikke eeuw later nog steeds in staat is om de markt te verstoren, is bewonderenswaardig.
Mustang Ice Drifting
Maar om deze stelling kracht bij te zetten leek het de dames en heren van Ford het een goed idee om een dagje spelen op het ijs in te plannen. Daar zeggen wij geen nee tegen. Vroeg in de ochtend rijden we door besneeuwde bergweggetjes tot 1600 hoogtemeters, waar met 1,3 kilometer, het langste ijscircuit van Frankrijk gevestigd is. Er staan vier besneeuwde Mustang’s voor ons klaar.
Na een korte uitleg mogen we al plaatsnemen achter het stuur. Mustangs zijn gemaakt om het kontje in de bocht te gooien, alleen tegenwoordig zitten ze zo boordevol hulpsystemen dat het zelfs op het ijs een uitdaging is om ‘m überhaupt aan het slippen te krijgen. Vervolgens worden de systemen één-voor-één uitgezet door de instructeur en merk je direct wat voor een geweldige uitvindingen ons normaliter op de weg houden.
Voor ons begint hier – met systemen uit, op een afgesloten circuit én een professional naast je – de fun pas écht! Alle 487 paardjes (358 kW) worden losgelaten op de vier spikebanden. De ruim 2270 kilogram wegende GT-versie vliegt over het ijs. Je voelt je een hedendaagste Steve McQueen als je perfect door een bochtje heen drift en ‘m vervolgens weer op z’n staart trapt.
Verderop het circuit is er ruimte gereserveerd voor donuts. Alleen met icing bedoelen ze in Flaine wat anders dan een zoet glazuurlaagje. Het blijkt nog een hele uitdaging om perfecte rondjes te maken, maar de Mustang maakt het in ieder geval super spannend!