In de hoofdstad van Duitsland was het afgelopen weekend feest. Het was eindelijk tijd voor de langverwachte onthulling van de Tavascan.
Onze vrienden van CUPRA nodigden ons daarom uit om een bezoekje te brengen aan de Tempelhof in Berlijn. En niet alleen om daar een glimp op te vangen van het nieuwe pronkstukje dat het succes van de CUPRA Formentor moet zien op te volgen.
De Tavascan is de volgende stap richtingen de droom van CUPRA
Het merk met Catalonische roots heeft sinds dit seizoen namelijk een plekje bemachtigd in de Formula-E, en wij hebben ze vanuit de tribune op het oude vliegveld van Berlijn aangemoedigd.
Memorabele introductie
Na aankomst bij de Tempelhof in ‘die Hauptstadt von Deutschland’, werden we begroet door een lichtshow waar het gemiddelde technofestival nog een puntje aan kan tippen. Het oude vliegveld van Berlijn bleek het perfecte decor voor het weekend, waar de nieuwe Tavascan aan de hand van de CEO van CUPRA, Wayne Griffiths, een memorabele introductie kreeg.
De Tavascan is de tweede auto met een 100% ‘CUPRA-DNA’, en dat merk je terug in zowel het interieur als het exterieur. Niet voor niets hebben we meermaals “we are rebels” voorbij horen komen tijdens het event. De Tavascan heeft een uitgesproken sportief design, met onder andere een heerlijk agressief ogende motorkap en fijne details.
Uniek in elk element
Scherp gesneden matrix LED-lichten, strakke driehoeken die het CUPRA-logo benadrukken en het CUPRA-embleem dat zowel de voorkant als de achterkant verlicht: safe to say dat ook de verlichtingen tot een van de vele ‘lichtpuntjes’ behoren. De voorkant van de auto heeft wel een beetje een ‘sharknose’ look, maar dat benadrukt het eigenaardige design-DNA van CUPRA des te meer.
Kijkend naar het interieur, gaat de uitdagende stijl van CUPRA alleen maar verder. De zogeheten ‘Spine’ is het centrale pronkstukje van de wagen, met een strak dashboard en middenconsole. Middels de racestoelen die in de wagen gezet zijn, wordt het sportiviteit element nogmaals benadrukt.
Sportiviteit van de Tavascan ook in kracht uitgedrukt
Die sportiviteit van de auto wordt niet alleen in looks uitgedrukt, maar ook zeker in brute kracht. Zo is er bij de Tavascan keuze tussen de 286 en 340 pk variant. Bovendien gaat de wagen binnen 5,6 seconden naar de 100 km/u, daarmee is het snel inhalen op de A2.
Tijdens de onthulling werd namelijk ook nog eens duidelijk dat de wagen, naast een one-of-a kind look en hoge snelheden, ook nog eens heel wat ondersteundende functies heeft die het vermelden waard zijn. Een perfect voorbeeld daarvan is de ‘Assisted Parking’-functie, waarmee je via je smartphone heel gemakkelijk je auto kan inparkeren. Je hoeft zelf niet eens in de auto te zitten joh.
Daarnaast is de Tavascan voorzien van Side en Exist Assist, Emergency Assist, verkeerstekenherkenning, Front Assist met uitwijk- en afslagassistent, Emergency Assist en vermoeidheidsassistentie. Heel veel assists dus voor de Tavascan, als een soort hightech-MVP in de autogame.
Formule E
Dat CUPRA sowieso heel wat kracht tot hun beschikking heeft, zagen we dan ook onder het genot van een blauwe lucht en twintig graden op ons koppie. Het was namelijk een legendarische race in Berlijn, met maar liefst negen(!) verschillende raceleiders tijdens de eerste race. En dat wilde de commentator dan ook maar al te graag weten: “Das ist wirklich Wahnsinn, hier in die Haupstadt von Deutschland“, werd er meermaals enthousiast over het terrein van Tempelhof geschreeuwd.
Ook in de regen bleek het team van CUPRA het hoofd erbij te hebben: terwijl de blauwe lucht van de dag ervoor inmiddels ruimte had gemaakt voor donkergrijze wolken, eindigden beide CUPRA’s op de nummer één en twee in de kwalificatie. Al met al een heerlijk weekendje in Berlijn dus.
Nog een cadeautje van CUPRA
Hoewel de CUPRA Tavascan pas in de eerste helft van 2024 op de markt komt, heeft CUPRA ons alweer getrakteerd op de volgende droom: de ‘Dark Rebel’. Als het concept van de Dark Rebel net zo goed wordt uitgevoerd als die van de Tavascan, wordt ook dit weer een pareltje hoor. “It’s not a prediction, it’s a provocation.” Zo klonken de woorden van topman Griffiths over de nieuwe auto. En toegegeven, de wagen zal hier en daar zeker wat hebben geprovoceerd bij menig ander automerk denken wij.