De sportieve tak van Seat, Cupra, heeft vier nieuwe Leon-modellen de autowereld ingeslingerd. En als je het doet, dan doe je het goed. Qua uiterlijk zijn ze vergelijkbaar met de gewone Leon – ingetogen en minimalistisch – maar onder de motorkap speelt iets anders. Deze jongens gaan pas de weg op met minimaal 245 pk en de stap omhoog is snel gemaakt. Gaat deze Cupra Leon de Golf GTI van de A27 afblazen?
Blaas over de snelweg met deze 310 pk Cupra Leon
Er komen in totaal vier versies van de Leon. Met verschillende allen verschillende vermogens, aandrijvingen, uiterlijk én eentje moet je zelfs in het stopcontact steken. De dikste uitvoering is er eentje met 310 pk. De andere drie uitvoeringen beschikken allen over 2.0 TSI-benzinemotor met 245, 300 of dus 310 pk. Afhankelijk hoeveel geld je stort op de Spaanse rekening heb je meer paardenkracht onder je kont.
Goed voor jou, goed voor de portemonnee
Voor het milieu en jouw portemonnee interessant: plug-in hybrid. Net zoals het instapmodel beschikt deze wagen over 245 pk, maar wordt er gebruik gemaakt van een elektromotor die een 1.4-turbomotor ondersteund. Met een accu van 13 kWh kan deze Cupra met een stekkertje in zijn kont maximaal 60 km ver komen.
Mag het wat pk’tjes meer zijn?
Mocht je nog een stapje omhoog willen zetten dan heeft Cupra nog iets in petto. Namelijk het paradepaardje van deze Cupra Leon’s: de 310 pk versie. In minder dan 5 seconden van knalt deze jongen 0 naar 100 km/h. De station met vierwielaandrijving heeft dus nog wat extra voer gekregen van het Spaanse merk.
Het interieur is lijn met het exterieur: sportief, maar toch redelijk ingetogen. De Cupra Leon heeft grote sportieve stoelen plus een stuur met startknop en rijstanden-selector. Net alsof je in een Need for Speed wegstrijd zit. Daarnaast heeft de auto een groot sport-view scherm, wat uniek is voor een Leon-versie.
Al met al denken we wel dat deze Cupra Leon zichzelf voor het stoplicht naast een Golf GTI én GTE mag neerzetten. Wie er dan wint zal voornamelijk aan de bestuurder liggen.