Het is niet niks: zo’n griepje dat heel de wereld op z’n kop zet. Door het coronavirus werd ook de Autosalon in Genève afgelast. En laat daar nou net de allerdikste auto’s voor de komende tijd gepresenteerd worden. Dat de auto’s niet ‘fysiek’ in de spotlights komen te staan is geen excuus om ze niet met de wereld te delen. We zochten de pareltjes op die hun debuut zouden maken en delen ze met jou.
Deze pareltjes zouden eigenlijk in Genève hun debuut maken
BMW i4
Het is nog een concept i4, maar man wat zijn wij fan van dit beest. De BMW Concept i4 is de eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé en geeft aan wat BMW aankan in de toekomst. Nu hoor ik je denken: ‘Allemaal mooi, maar ik moet ‘m in Keulen zeker al opladen als ik wintersport ga?’ Nou deze keer niet, hoewel het er wel vanaf hangt wat je startpunt is. Met een actieradius van tot wel 600 kilometer zet deze innovatieve elektrische BMW nieuwe maatstaven. Ook qua snelheid en vermogen zet de nieuwe BWW de toon: in vier seconden gaat de i4 van 0 naar 100 km/h. En door een vermogen van 530 pk bereikt de nieuwe concept car van BMW een topsnelheid van ruim 200 km/u.
Mocht je denken dat de BMW zichzelf stilletjes over de snelweg beweegt heb je het mis. De concept i4 is heeft namelijk een specifiek en visionair geluid. De Sound Designer, Renzo Vitale, heeft samen met componist Hans Zimmer het geluid next level gemaakt. Het geluid van de auto verbindt het verleden met de toekomst. Als de i4 langskomt klinkt het veelzijdig, verrassend en geeft het de omstanders een gevoel van lichtheid en helderheid.
Nieuw logo
BMW heeft ook een nieuw logo onthult voor het eerst sinds 1997. De basis van het logo blijft hetzelfde maar de zwarte ring is vervangen door een transparante. BMW bereidt zich zo voor op de elektrische toekomst en noemt het logo helemaal van deze tijd. Jens Thiemer, Senior VP Customer & Brand bij BMW, zegt het volgende erover: ”Het nieuwe logo staat voor transparantie en duidelijkheid en is een uitnodiging aan onze klanten om meer dan ooit deel uit te gaan maken van BMW.”
Aston Martin V12 Speedster
We schreven er al eerder over: de nieuwe Aston Martin V12 Speedster. De op een straaljager geïnspireerde auto is een ware machine op de A27. Het merk heeft – zoals gewoonlijk – uitgepakt: in de Speedster zit een V12-motor die er maar liefst 700 pk uitperst. De motor is gemonteerd aan de voorkant, beschikt over twee turbo’s en zorgt ervoor dat je de 300 km/h haalt. Van 0 tot 100 km/h ben je in 3,5 seconden, wat 0,1 seconden sneller dan dit beestje.
Polestar Precept
Hal 5 – stand 5253: daar zou de Polestar te zien in Genève. Maar niks is minder waar, de beurs ging niet door dus is de Polestar online gepresenteerd. Ook niet erg want met alleen de foto’s zijn we ook al blij. De Polestar Precept is eigenlijk een concept voor wat ons in de toekomst nog allemaal te wachten staat.
Het interieur is een zeer belangrijk onderdeel voor Polestar. De hele binnenkant is volledig gemaakt duurzame materialen en de staat de HMI-technologie centraal. Om even een voorbeeld te geven: de stoelbekleding is gemaakt van 3D-geweven materiaal afkomstig van gerecyclede PET-flessen, de hoofdsteunen zijn gemaakt van gerecycled kurkvinyl, en tapijten van hergebruikte visnetten.
Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, zegt dat we in de toekomst niet meer anders gaan rijden: ”De auto is het antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze samenleving en industrie voor staan. Dit is geen droom van een verre toekomst, de Polestar Precept geeft een concrete vooruitblik op toekomstige modellen en laat zien hoe we innovaties gaan toepassen om onze impact op het milieu te verlagen.”
Koenigsegg Gemara
1.724 pk. Jup, dat lees je goed: zoveel vermogen heeft de nieuwe Gemara van Koenigsegg. Het is de eerste supercar van het Zweedse merk met vier zitplaatsen en daarmee meteen de snelste vierzitter van de wereld. Hij knalt van 0 tot 100 km/u in 1,9 seconden en heeft een topsnelheid die boven de 400 kilometer per uur stijgt. Verbazingwekkende cijfers al zeggen we het zelf. In totaal komen er 300 stuks op de markt. Een gegeven wat we nog even moeten afwachten want in de afgelopen 25 jaar produceerde ze 200 auto’s in totaal.
Bentley Bacalar
Ook Bentley wilde zichzelf van hun beste kant laten zien tijdens de Autosalon. En wel met nieuwe Bacalar; de natuurlijke opvolger van de Continental GT. De nieuwe Bacalar is een tweezitter en perst er een verse 659 pk uit. Het nieuwste speeltje van Bentley is wél erg exclusief: er worden maar twaalf stuks gemaakt. Per stuk gaan ze zo’n 1,5 miljoen kosten en is volgens de designer Stefan Sielaff ‘voor speciale gelegenheden’.
Renault Morphoz
We hebben onze aandacht er al aanbesteed: de Renault Morphoz. De nieuwe Renault Morphoz gaat het autorijden hélemaal veranderen, daar zijn we heilig van overtuigd. De auto kan in één druk op de knop kleiner of groter worden én kan meer kilometers afleggen door te switchen tussen verschillende modi. Omdat Renault weet dat het verschilt per situatie wat er wordt gevraagd van een auto, hebben ze verschillende modi ontwikkeld: de city modus en de travel modus. Als je in de stad vertoefd kun je de Morphoz laten inkrimpen en als je op reis gaat kun je ‘m weer wat groter maken. Net zo makkelijk.