Inkomende mails. Soms knijp ik mezelf nog steeds hard om zeker te weten dat het geen droom is. Gewoon ook ter check: misschien zijn het wel phising-mails. Dat als ik NU iets terugstuur er per direct al het saldo van de bankrekening wordt gestolen…
Gelukkig kun je van een kale kip niet plukken, dus besloot ik maar te antwoorden met JA. En een paar weken later stond ik met een helm op mijn hoofd om mee te doen met de Audi Driving Experience.
Audi Driving Experience
Vooropgesteld; krijg je de kans om te racen op een circuit, schrap alles wat in je agenda staat en ga het gewoon doen. Al is het met een barrel, we weten zeker dat je geen spijt gaat krijgen. Misschien komt het door het magische gevoel dat er geen snelheidslimieten zijn. Of door het ontbreken van lantaarnpalen waar je in tweeën door gesplitst kan worden.
Alleen jij en je vierwieler kunnen nu echt even los gaan. Je kunt trots zijn op jezelf als je een bocht perfect in hebt gestuurd en er ook weer retesnel uitkomt. Maar je kunt ook extreem balen als je een bocht helemaal verkeerd hebt aangevlogen. Er komt in ieder geval een stukje oermens in je los waarvan je even vergeten was dat-ie bestond. Enfin, op Circuit Park Zandvoort gingen we op zoek naar 5 redenen om mee te doen met de Audi Driving Experience.
1. Je leert rijden in drie extreme Audi’s
Op het menu van de Audi Driving Experience staan maar liefst drie exoten. Te weten:
Audi RS e-tron GT Audi R8 V10 Als je normale auto’s gewend bent, is alles boven de 150 pk al extreem. Om dan in de performance-auto’s van Audi te mogen plaatsnemen is al een groot feest, laat staan dat je er ook nog eens mee het circuit op gaat. De RS 3 Sportback is lichtvoetig en kwispelt bij iedere bocht die je instuurt, de elektrische RS e-tron GT is zwaar, dat weet-ie zelf ook. Hij compenseert het met het enorme vermogen dat in één keer vrijkomt. En de R8? Ohhh de R8. Die heeft de heerlijke V10-motor in zijn achterste en ligt zo laag op de weg, waardoor je jezelf in een kart waant. We zijn, helaas, niet dagelijks op een circuit te vinden. Dus dan is het extra fijn als je middels een portofoon instructies krijgt. Wanneer moet je insturen? Wat is nou de ideale racelijn? Op welk punt moet ik snoeihard remmen? En vanaf wanneer kan het gas vol open? Het is lekker om instructeurs om je heen te hebben die met je meekijken en je net even die instructie geven waarbij je jezelf kunt verbeteren. En als je geen zin meer hebt om te luisteren naar instructies. staan overal pionnetjes langs de weg om de ideale bocht uit te lichten. Circuitrijden is echt totaal anders dan op de openbare weg wat harder rijden na 19.00 uur. Het eerste rondje is altijd even wennen. Wennen aan de auto, wennen aan het circuit. Zo heb je de eerste ronde geen flauw benul waar je heen rijdt, laat staan dat je de volle potentie uit een auto haalt. De snelle leerling heeft het na een paar ronden door en kan zich vervolgens concentreren op de auto. Hard remmen, heeeeel hard remmen. Strak insturen, maar wel met gevoel. De ideale lijn aanhouden en pas vol op het gas als je wielen recht staan. De theorie is harstikke duidelijk, maar doe het maar eens in praktijk. Keer op keer weer. Het zijn een paar hectische uren die je meemaakt tijdens de Audi Driving Experience, maar eenmaal uitgestapt zal je triomfantelijk terugdenken. Je leert rijden in drie Audi’s met verschillende karaktereigenschappen. De elektrische RS e-tron GT is ontzettend zwaarlijving. Iedere bocht die je te hard aanvliegt word je afgestraft door het nodige correctiewerk. De RS 3 Sportback gaat heerlijk soepel de bocht door. Soms iets te soepel, waardoor je zelfvertrouwen opeens groter is dan je stuurmanskunsten. En dan die heerlijke R8 met V10 motor. Dit ronkende geluid is zo verslavend dat je soms maar gewoon besluit om op het gas te blijven. Met alle nadelige gevolgen van dien. En dan de belangrijkste les. Hoe meer plezier je hebt in het racen, hoe ontspannender je in een auto zit. Na een aantal rondes zie je ook je eigen prestaties en ook je zelfvertrouwen een stuk omhoog schieten. Onze race was in de namiddag gepland, dus hadden we het geluk dat we konden racen terwijl de de zon onder ging. Voor de echte coureur een hel, want met 200 km/h richting een laagstaande zon rijden is levensgevaarlijk. Maar romantiseer het een beetje en je ziet er de schoonheid in. Grappig detail: Audi zou Audi niet zijn als ze hier niet over hadden nagedacht. Naast een helm en racehandschoenen, kregen we ook zonnebrillen. De Audi Driving Experience op Zandvoort is een aanrader. De kosten zijn €1.295, maar dan heb je ook écht wat. In ieder geval een goed verhaal voor je vrienden. Mocht je dezelfde experience op een ander circuit willen doen, bijvoorbeeld Spa-Francorchamps, de Nürburgring of de Red Bull Ring dan is dat ook mogelijk. En wil je het helemaal bont maken, boek dan een meerdaagse drifttraining in Oostenrijk of een rallytraining op een bevroren circuit in Finland. Inschrijven kan hier.
Vierwielaangedreven
400 pk
0-100: km/h: 3,8 seconden
Vanafprijs: € 101.000
Vierwielaangedreven
600 pk
0-100 km/h: 3,3 seconden
Vanafprijs: € 156.000
Vierwielaangedreven
620 pk
0-100 km/h: 3,1 seconden
Vanafprijs: € 301.9722. Je leert racen op het circuit
3. Je leert je eigen grenzen verleggen
4. Je leert wat een auto kan en vooral niet kan
5. Je leert plezier te hebben
Verdict