Het kopen van een Bugatti Veyron doe je niet zomaar, maar als je het dan kunt betalen ben je nog lang niet klaar. Het onderhouden van zo’n hypercar kost namelijk nogal wat centjes. Wat denk je? Een oliewissel kost je zo’n €23.000.
Dit is wat het onderhoud aan een Bugatti Veyron kost
Het verversen van de olie is een prijzige ingreep aan de Veyron. Maar ook alle andere vloeistoffen kun je volgens de fabrikant het beste ieder jaar vervangen. Het vervangen van de vloeistoffen van de 1001 pk sterkte hypercar kost je zo’n €4.000. Mocht je jaarlijks ook nog meer rijden dan 4000 km, dan kun je er nog eens €35.000 bij op tellen. Het rubber moet namelijk iedere 4000 kilometer vervangen worden of nadat er meer dan 400 km/u is gereden.
Even diep in de buidel tasten
Nadat je twee keer de banden hebt vervangen zijn ook de velgen bij de derde bandenwissel aan de beurt. Deze dien je volgens Bugatti te vervangen bij 12.000 km. Een setje kost je ook nog eens €35.000. Nieuwe banden en velgen kost je dus ongeveer €70.000! Dit kostenplaatje kun je met een auto zoals de Veyron jaarlijks redelijk makkelijk halen, maar een Bugatti Veyron rij je natuurlijk niet dagelijks.
Verdere reparaties
Verder mag je hopen dat er niks de geest geeft aan jouw Veyron. Het vervangen van een onderdeel is namelijk net zo duur als een nette Volkswagen Golf nieuw uit de fabriek. Zo kost het vervangen van één nokkenas al €20.000. Dan mag je hopen dat daar niet ook nog een turbo of een setje luchtkoelers bij hoeft. Deze kosten beiden rond de €10.000.
Het onderhoud van een Bugatti Veyron is vanzelfsprekend erg duur. Je kunt ook niet verwachten dat iedere autodealer zich waagt aan zo’n krachtpatser van een auto. Toch zijn er veel eigenaren die het vervangen van de olie zelfstandig doen. Als je een oliewissel van €35.000 kunt betalen, dan heb je vast ook wel geld voor een autobrug en voldoende olie. Oh en ook nog een tuinman die in zijn vrije uren jouw Veyron verzorgd.