Je ziet de header en denkt aan het zoveelste broertje van de Chiron.
Niets is minder waar. De Tourbillon schuift gewoon als familiehoofd aan in huize Bugatti. De looks mogen overeenkomen, maar deze nieuwe hypercar biedt nóg meer souplesse en power.
Eerste model van Bugatti Rimac belooft enorm veel goeds
Het eerste model sinds de overname van Rimac doet afstand van de W16, maar downsizen? Zeker niet. De atmosferische 8,3 liter-V16 zorgt voor maar liefst 1.000 pk. Blijkbaar is dat nog niet genoeg, want de hypercar wordt ook nog eens voorzien van 3 elektromotoren die voor 800 pk aan extra cavalerie brengen. Een gecombineerd vermogen van maar liefst 1.800 pk. Dat klinkt op papier al lekker, maar wacht maar tot je de motor zelf hoort brullen.
Krankzinnige cijfers, krankzinnige prestaties
De Tourbillon is dus voorzien van een krankzinnig vermogen en levert dus ook krankzinnige prestaties. Binnen 2 seconden schiet de hypercar je naar de 100 km/u en heeft hij minder dan 5 seconden nodig voor 200 km/u. Om de 300 km/u te bereiken druk je 10 seconden op het pedaal en wordt de 400 km/u grens behaald binnen 25 seconden wanneer je de ‘Speed Key’ indrukt.
Bugatti Tourbillon doet haar naam eer aan
Een snelheidskanon van jewelste. Dat is overduidelijk. Met zoveel snelheid hoor je de Tourbillon alleen maar langs zoeven. Doodzonde, want de elegante lijnen, theatrale deuren en de hyperfuturistische achterkant verdienen al je aandacht. Aan de binnenkant doet de Tourbillon haar naam eer aan met geskeletteerde wijzerplaten wat een beetje op een Zwitsers horloge in groter formaat lijkt. Side note: Tourbillon is een precisie-mechanisme dat voor de horloge-nauwkeurigheid zorgt.
Klinkt leuk, en het prijskaartje?
Goed, nu het laatste duizelingwekkende feitje van de Bugatti Tourbillon. Haar prijskaartje. En die is flink zoals je mag verwachten. De vraagprijs bedraagt 3,8 miljoen, maar met nog wat extra opties tik je al snel de 4 miljoen euro aan. In eerste instantie worden er 250 modellen geproduceerd en vanaf 2029 worden er afleidsels verwacht in bijvoorbeeld cabriovorm. Klinkt leuk, maar wij kijken toch liever gratis naar de beelden.