We weten allemaal dat ze bij Bugatti ontzettend dikke bolides in elkaar schroeven. Al jaren lang zijn ze superieur op het gebied van snelheid en kwaliteit. We kunnen met zekerheid zeggen dat deze hyper cars niet uit een stoffig schuurtje gerold komen. Maar waar komen ze dan wel vandaan? Kijk met ons mee in de super geavanceerde Bugatti fabriek waar deze pareltjes naar buiten komen gerold!
High-tech Bugatti fabriek
In eerste instantie zijn we een beetje in de war als we naar het gebouw kijken. Kijken we naar een architectenbureau? Kijken we naar een operatiezaal? Wat we in ieder geval kunnen zeggen is dat het er allemaal ontzettend gelikt uitziet.
Bugatti maakt al jaren lang hyper cars in Molsheim, Frankrijk. En voor een high-tech bolide heb je natuurlijk een high-tech werkplaats nodig. Je gaat hier geen monteurs met zwarte handen zien, dat kunnen we je verzekeren.
Met de hand
Bij Bugatti zijn ze allergisch voor robots. Daarom wordt hier alles met de hand gedaan. Elk schroefje en elk beugeltje wordt met de hand aangedraaid naar precies de juiste afmeting. Een klusje dat niet voor iedereen weggelegd is, want je hebt er ontzettend veel geduld voor nodig. Het duurt maanden voordat er een van deze absolute monsters naar hun nieuwe eigenaar wordt gestuurd. Het mag wat kosten, maar dan heb je ook wat hoor!
Waar andere super car fabrikanten honderden of duizenden auto’s per jaar maken, maakte Bugatti er in 2018 slechts 76 Chirons in de Bugatti fabriek. Dit jaar willen ze er maar liefst 80 van de band laten rollen. Dat klinkt weinig, maar dat is een verhoging van de productiviteit met maar liefst 5%! En degene die is de productie werken weten dat dit best wel veel is.
Goed werk heeft tijd nodig
Het is niet gek dat het zo lang duurt om een Bugatti te bouwen. Zeker als je kijkt naar al de uren aan handwerk die er aan vooraf gaan. Om een goed beeld te geven hoe veel werk het is om een Bugatti te bouwen hebben we een paar cijfers. De auto wordt acht keer met de hand gespoten om precies de goede kleur te krijgen, daarna wordt hij nog eens afgewerkt met een flink aantal lagen doorzichtige lak. En elk stukje carbon krijgt zes lagen carbon fiber, elke laag wordt handmatig geschuurd tot hij perfect is en de volgende laag er overheen kan. Ga er maar aan staan!
Er zijn twintig monteurs nodig om de 1.600 componenten in een Bugatti in elkaar te zetten. Daarnaast kan er slechts aan vijf auto’s tegelijk gewerkt worden in de fabriek. Wij kunnen ons alleen maar voorstellen dat er Bach of Ludovico Einaudi wordt afgespeeld tijdens deze operaties!