Een liefdesletter aan de W16. Zo kan je de Bugatti Chiron ‘Super Sport Golden Era‘ ook wel noemen.
En zoals de naam al doet vermoeden krijgt ‘ie ook nog eens een gouden randje.
Voor 400 uur aan tekenwerk op de nieuwe Golden Era
Vinden we het in het geval van dit model trouwens compleet terecht, want de Golden Era belichaamt in principe de gehele geschiedenis van Bugatti. En dat hebben ze, vrij letterlijk, puntgaaf uitgevoerd. De Golden Era bevat namelijk voor maar liefst 400 uur aan tekenwerk op de lak van de auto. Om een gegarandeerde authentieke look te creëren, hebben de vakmannen van Sur Mesure alle schetsen van de voorgaande modellen met de hand en potlood afgewerkt. De tekeningen lopen over in de zwarte neus, terwijl de rest van het canvas goud gespoten is.
Een stukje geschiedenis
We zien aan de passagierskant alle vooroorlogse modellen zoals de Type 41 Royale uit 1926 en de Type 57 SC Atlantic voorbijkomen. Twee absolute classics. Als we naar de andere kant van de Golden Era gaan, zien we daar 19 heerlijke schetsen die de wedergeboorte van Bugatti kenmerken. Maar als het aan ons ligt, is het schitterende beeld van de meest geavanceerde automotor ooit, a.k.a. de W16, de absolute kers op de taart.
Een lastig project, zelfs voor Bugatti
Zoals je dan ook mag verwachten, voorziet de W16-motor de Chiron Golden Era dan ook uiteraard van zijn pk’s. 1600 pk’s om precies te zijn, aangezien we het over de Super Sport vorm hebben. Dat is pas een auto zeg. Maar of we die nog een keer gaan zien buiten de video hieronder om, betwijfelen we nog. De wagen is namelijk twee jaar geleden al gekocht door een ‘belangrijke klant’. De vakmannen van Sur Mesure zijn dus maar liefst twee jaar bezig geweest met het pimpen van de Chiron. Het was volgens Sur Mesure dan ook de lastigste klus waar ze tot nu toe mee bezig zijn geweest. Petje af hoor heren, het eindresultaat is héérlijk.