Een bootje kopen om het water op te gaan is één ding, maar weten hoe je daarna probleemloos je boot van A naar B krijgt is weer een heel ander verhaal.
Tja, en dan zit je opeens op je zaterdagavond op een plaatselijke middelbare school te leren over getijdenstroomberekeningen, omdat je toch met je boot van het ponton af wilt komen.
Raymarine zorgt ervoor dat iedereen het water op kan
Daar heeft natuurlijk niemand zin in. Gelukkig is dat gedoe door de nieuwe technologie van Raymarine allemaal verleden tijd. Samen met Avikus hebben ze de NeuBoat Dock gelanceerd: een innovatief systeem dat gebaseerd is op de autonome vaartuigtechnologie van Avikus. Met zes camera’s en een 360-graden vogelvluchtperspectief helpt het systeem je om te manoeuvreren en aan te leggen in krappe ruimtes. Verder komt de NeuBoat Dock-installatie met objectherkenning en bewegingsdetectie die integreert met het stuursysteem om de minder kundige booteigenaren te helpen in krappe situaties. Als je het met de NeuBoat Dock nog voor elkaar krijgt om je boot te beschadigen, verdien je het eigenlijk ook niet om te varen.
Laid back in de zon door Raymarine
In feite is er dus een uiterst bekwame schipper aan boord, die met één druk op de knop al in staat wordt gesteld. Vanaf dat moment neemt de NeuBoat Dock het roer over en houdt ‘ie de boot in een exacte positie ten opzichte van andere boten of een ingesteld GPS-punt. Vanuit hier wordt de positie dan heel langzaam bijgestuurd via een joystick en commando’s op een touchscreen. Een beetje als een spelletje op je mobiel dus, alleen dan in het echt. Schippers kunnen zo laid back flaneren in de zon, terwijl de NeuBoat Dock al het werk doet.
Verschillende scheepsbouwers al overgestapt
Het is natuurlijk al een tijdje mogelijk om rader- en AIS-gegevens op een zeekaart van het gebied te leggen, maar de technologie van Raymarine tilt de lat naar een niet te overtreffen niveau. Dat doen ze door middel van AI om potentiële objecten via kaart, radar en visueel te volgen, waardoor twijfels over objecten worden weggenomen. Bij oude technologieën worden alle objecten meegenomen, waardoor je continu waarschuwingen binnen krijgt. Tja, dan lig je alsnog niet lekker relaxed in je stoel. De nieuwe technologie van Raymarine is dus baanbrekend binnen de pleziervaartindustrie en verschillende scheepsbouwers hebben dan ook al hun handtekening gezet onder de aankoop van het nieuwe systeem.
Met Raymarine naar Cannes
Tijdens het Cannes Yachting Festival kregen we de kans om de technologieën van Raymarine zelf te ervaren. En dit deden we, natuurlijk, niet op een schipper-mag-overvaren-bootje. Nee, we mochten het op een aantal van de nieuwste jachten van Raymarine-partners ontdekken. We deden onder andere de Hanse 410, de Lagoon 51, Princess Y85 en Sacs Pirelli aan. Dit zijn stuk voor stuk varende kunststukken uit onze jongensdromen. Met de laatstgenoemde gingen we tijdens zonsondergang het water op. De ondergaande zon tegemoet varen op een hoog zeeniveau-tempo: héél dik. Dankzij Raymarine kwamen we weer soepeltjes op de juiste plek terecht, ondanks de grote drukte in de haven. Eerlijk is eerlijk: een kind kan de was doen, en dat zeg je niet snel van tevoren als je de jachten ziet.